Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-12, 17:48
Tinnie Tinnie är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015
Standard Sv: Ytterligare en som behöver hjälp att välja ö och en vecka av "det goda livet".

Cykla uppför Skuleberget?! Galet!

Vad gulliga ni är som svarar!

Några följdfrågor:

Lefkos på Karpathos ser väldigt litet ut på bilderna. Vi vill ha lugn och ro men inte att det ska vara för lugnt eller dött heller utan vi vill kunna strosa lite på kvällarna i gränder eller i byn. Är byn större än vad Googles bildsök visar? Hur är huvudorten på Karpathos? Partystad? turistig? Mysig? Pittoresk? Charter skulle ju vara rätt praktiskt eg, direktflyg från Sverige och allt. Det är jag som ser hotell framför mig med Bamseklubbar och Sällskapsresan.

Jag läste ett inlägg som någon skrivit här eller på TripAdvisor som handlade om Kamares på Sifnos. Hon skrev att allt var på väg att stänga och kändes lite dött i mitten av september när hon var där. Tror ni att det kan vara så i Egiali också, med tanke på att det är väl en hamnby av liknande storlek? Samma fråga gäller också Tilos. Skopelos stad hade den fördelen att den verkade vara lugn och mysig men ändå inte pytteliten (fast saknar då istället strand...)

Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 18:42
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Ytterligare en som behöver hjälp att välja ö och en vecka av "det goda livet".

[QUOTE=Tinnie;361583Lefkos på Karpathos ser väldigt litet ut på bilderna. Vi vill ha lugn och ro men inte att det ska vara för lugnt eller dött heller utan vi vill kunna strosa lite på kvällarna i gränder eller i byn. Är byn större än vad Googles bildsök visar? [/QUOTE]

Nej, inte direkt. Lefkos är en plats där man solar och badar på dagarna, äter gott och avslutar kvällen med en drink. Inte mycket till gränder att strosa i.

[QUOTE=Tinnie;361583Hur är huvudorten på Karpathos? Partystad? turistig? Mysig? Pittoresk? Charter skulle ju vara rätt praktiskt eg, direktflyg från Sverige och allt. Det är jag som ser hotell framför mig med Bamseklubbar och Sällskapsresan. [/QUOTE]

Huvudorten Pigadia är en liten och trivsam stad, tycker jag. Massor av bra restauranger, och i september är det fortfarande liv i stan, även om det är lugnare än under juli och augusti. Långt ifrån någon partystad. Under högsäsong kan det vara liv och rörelse på Acropolis på kvällarna, men i september är allt lugnt. Klubbar och diskotek håller till utanför staden, så ingen blir störd. Det enda i "Bamseklubbsväg" är Konstantinos Palace och Alimounda Mare, öns två stora hotellanläggningar, men om ni bor inne i Pigadia lär ni inte märka mycket av dem. De ligger en bit bort från stan, längs stranden. (Och inte ens de har någon "Bamseklubb", men de kan ha underhållning för sina gäster på kvällarna, vilket kan störa de som bor i närheten. Fast efter midnatt ska de stänga av högtalarna utomhus.) Det "turistiga" består av souvenirbutikerna längs det centrala promenadstråket. Det går att undvika dem om man vill. Annars är det rätt mysigt att strosa runt där och titta på saker. Slinka in på en bar och ta en drink, stanna till och prata med folk ... det är mycket lätt att få kontakt med Karpathosborna. Öppna och vänliga människor.

Att bo inne i Pigadia är en bra tanke. Det är därifrån bussarna utgår, det är där taxitorget ligger och det är även därifrån båtarna går till de olika stränderna längs ostkusten och upp till Diafani och Olympos. Den bästa biten av stranden är den som ligger allra längst innerst, närmast staden. Där har du fin sandbotten så långt du kan gå.

Själv bor jag på hotell Regina, mitt i staden. Strålande utsikt ner över bukten, riklig frukostbuffé, trevligt poolområde och nära till allting.

Karin
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:36.