![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Här är en notis om ger lite klarhet i läget just nu angående nödlånen Grekland ska få.
http://www.unt.se/start/grekland-upp...a-3723617.aspx /Hasse ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Nu ligger så många länkar här så jag kanske har missat ifall denna redan finns.
Såg den på FB och såg just på SVT Play http://www.svtplay.se/…/krisdokument...vnadsguide-av… Lissi |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Haralampos Karatzas som skriver på bloggen Politik i Grekland intervjuas i Gomorron Sverige idag tisdag, cirka 07.47.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Hade tyvärr inte möjlighet att se, men det finns säkert på Play.
|
|
|||
|
|||
![]()
Han sa inget nytt egentligen, men sammanfattade läget på ett bra sätt. Och medgav även att han var försiktigt optimistisk vad gäller förhandlingarna.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi får hoppas att han har rätt.
|
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Han påpekade också det smått absurda, att Grekland måste gneta (minst sagt!) ihop till RÄNTORNA på lånen och därmed aldrig får nån chans att "komma ikapp".
Detta är ju bl.a. för att göra framförallt franska och tyska storbanker, som gjort en dålig kreditvärdering, skadefria. Visst, man kan ju fortsätta att sälja ut infrastruktur och gemensam egendom ett tag till, men sen då, när det inte finns nåt kvar att sälja? Och jag har väldigt svårt att se hur man ska kunna få igång tillväxten genom att hålla nere vanligt folks löner och pensioner till närmast (kanske t.o.m. under) existensminimum. Även om Karatzas försökte verka lite optimistisk, så tycker jag det sken igenom att han knappast tyckte att trojkan lossat tillräckligt på strupgreppet. Min tolkning, alltså. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Frågan är om bankerna gjort en så dålig kreditvärdering. De har lånat ut pengarna väl medvetna om att en stat alltid betalar tillbaka om det så sker genom att befolkningen får lida. Ansvariga politiker har uppenbarligen lånat upp pengarna oansvarigt men den som lånar ut måste också ta sitt ansvar. Vad som pågår nu är inte en räddningsinsats för grekerna utan för bankerna. Lånar man ut pengar utan att kolla säkerheten bör man få stå där med brallorna nere.
|
|
||||
|
||||
![]()
Helt rätt. Och denna tråden bör läsas som följer: Bankerna - vill gräva gropen djupare.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Korruption på politisk nivå och skatteflykt är grunderna till krisen i Grekland som jag ser det. Det måste landet få ordning på. Men nu över till en annan vinkling och förlust för landet Grekland, min son var för 5 år sedan i Athen och studerade juridik på universitet där. Många han mötte på universitet, både lärare och studerande, undrade varför han valt det universitet, andra studenter ville därifrån, till andra universitet i Europa p.g.a försämringarna som märktes tydligt redan då. Vet inte om någon uppmärksammat denna artikel i DN, men den understryker intrycken min son fick under sitt år på universitet i Athen. http://www.dn.se/ekonomi/greklands-u...ad-generation/ |
|
||||
|
||||
![]()
Jag läste den i tidningen. Sorgligt.
|
|
|||
|
|||
![]()
Verkligen sorgligt! Inte bra för Greklands framtid när välutbildade entusiastiska personer som Moira lämnar landet - sådana behövs verkligen om de nånsin ska få landet på fötter!
|
|
|||
|
|||
![]()
Nu uppmanas man i DN att ta med kontanter om man åker till Grekland.
http://www.dn.se/ekonomi/ta-med-kont...andssemestern/ |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det känns som ett "sunt-förnuft-tänkande", i mitt tänkande något som jag undrar om man verkligen behöver andras uppmaningar för att förstå? Jag har växlat € för kursen 9.69 som dyrast för någon vecka sedan i bankomat, 9.64 som billigast. Man måste ner i riktigt låg växlingskurs och mycket stora summor pengar om det ska vara värt att säga att man verkligen tjänar på att växla i automater i Grekland. /Hasse ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sen måste jag ge en liten känga till journalisten, som riktar in sig endast på turisternas situation i Grekland och knappt alls nämner eländet ovanstående situation skulle åsamka för den grekiska befolkningen. Senast redigerad av Thira den 2015-05-13 klockan 09:39. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
|
|