Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2015-05-09, 16:47
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Det förekommer många onyanserade uttryckssätt, även i och för sig dessbättre även nyanserade i denna tråd. Jag avser ingen specifik person åt någotdera håll. Att "sparka på Grekland" gör väl dock bara den som tycker illa om landet och vill det illa? Gör någon i detta forum det?

Här står en hel nations ekonomi på spel, det är ett oerhört högt spel som bedrivs i former som jag tror ingen riktigt har grepp på och förstår helt. Det handlar delvis om en av EU´s grunder, att nationerna ska hjälpa varandra inom den gemensamma valutan.

Så mycket mer kan inte jag om detta, jag aktar mig för att ta mig djupare in i sakfrågor angående det som handlar om de lån Grekland har fått och antagligen ska fortsätta att få.

Vad jag dock är övertygad om är att landet kommer att få det läskigt svårt ekonomiskt under många generationer framöver. Be mig inte förklara i detalj vad jag avser, vad jag menar. Jag funderar ofta och mycket hur det har kunnat bli så här. Jag tycker mig veta lite om åt vilket håll funderingarna går men de är inte helt lätta att t.ex översätta i skrift. Att det är åsikter som jag har läst att andra har, det stämmer med mina egna. Och det är att jag tror att mycket pengar faktiskt "försvinner", inte kommer grekiska staten till godo. Vi ägnar mycket tid och plats i forumet åt att diskutera t.ex om vi får kvitton eller inte efter inköp av allahanda slag. Oavsett om vi får kvitton eller inte så tror jag som sagt att det faktiskt FINNS mycket pengar i Grekland, det känns som om folket håller dem gömda. Det kan vara ett totalt felaktigt antagande, dock VET ju ingen hur det ÄR.

Att tro att kommunikationen oss emellan i forumet ska vara enkel och prestigelös och utan munhuggeri och dylikt i den här tråden, är extremt svårt. Det är ett allvarligt ämne som väcker starka känslor och vi kan nog bara betrakta situationen och hoppas att Grekland reser sig och får en ekonomi som är starkare än att man behöver ställa in betalningarna och gå i konkurs.

/Hasse

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:58.