![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ärendet är en smula komplicerat. Till och från vissa öar går det statssubventionerat inrikesflyg. Att jämföra med "Rikstrafiken" i Sverige. Alltså görs en upphandling av interregionala transporter utan avseende på lönsamhet.
Några exempel: Rhodos- Kastellorizo. Kzo har en hamn vilken endast kunna angöras med färjor vid särskilt lämplig väderlek. Lägg till detta att ön är mycket avlägset belägen från grannön Rhodos. Flyget enkel resa kostade 2005 28€ per person enkel resa. Alltså vida understigande självkostnadspriset. Flygtid 45 minuter. Rhodos- Karphatos har en liknande situation. Priset exakt detsamma. Så här är det i övärlden. Från vissa öar finnes statssubventionerat inrikesflyg baserat på tillgänglighet mm. Annars är principen enkel. Det är Athen som är flygnavet. Från den lilla ön in till Athen och sedan vidare till den andra ön. Då gälla alltsomoftast fullt pris. Undantag finnes dock. Sett rent generellt är Aegean Airlines prismässigt billigare än Olympic Airways, de subventionerade rutterna undantagna. Det är dock alltid klokt att i förväg via nätet boka biljetterna!!! Särskilt på de statssubventionerade sträckorna. Efterfrågan bruka vida överstiga tillgången på flygstolar, särskilt från de mindre flygplatserna exv Kastellorizo, där rullbanans längd på 985 meter endast klara små flygplan som till exempel ATR-43 mer 22 stolar. Arne |
|
|