Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-03-09, 10:33
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Flygstrejken

Abi, jag har nära till Arlanda och det känns bekvämt och billigt med flygbussen, sen att inte behöva ha någon bil parkerad där (som kostar en del) är en klar fördel!..

Sen som jag som velar med hur länge jag ska vara i Grekland, passar det inte så bra att boka charterflygstol, som du säger där måste man vara ute i god tid för att fynda en billig biljett!

Sen flyger jag mest bara till och från Aten numera den sträckan har hittills inte varit något strul med!..
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-03-09, 14:54
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Flygstrejken

Nu har min sambo varit i kontakt med Folksam där vi har vår utvidgade reseförsäkring. Och där har vi inget att hämta eftersom det är strejk! Det räknas som force majeure. Alltså hänger det nu på att Norwegian inte går i konkurs, då lär vi inte få ett öre! Litar inte på dem längre!

Katitzi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-03-09, 15:00
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Flygstrejken

Så trist, 10.000 kr är mycket pengar.. MEN.. har ni kontaktat Norwegian igen i ärendet?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-03-09, 15:15
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 324
Standard Sv: Flygstrejken

Om man har betalt reisen med kredittkort eller Visa debetkort, kan man rette kravet mot betalingsformidleren.
Gå til banken og spør om hjelp, så er det et håp om å få tilbake penger.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-03-09, 15:30
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Flygstrejken

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Så trist, 10.000 kr är mycket pengar.. MEN.. har ni kontaktat Norwegian igen i ärendet?
Ja, vi har fyllt i och skickat in på deras customservice-sida. Först vill vi ha pengar tillbaka för ej utnyttjad hemresa och mellanskillnaden för utlägg för ny flygbiljett. Vi får se hur det går... Vad jag förstår är det deras skyldighet att stå för utläggen.
Citat:
Ursprungligen postat av El Gringo Visa inlägg
Om man har betalt reisen med kredittkort eller Visa debetkort, kan man rette kravet mot betalingsformidleren.
Gå til banken og spør om hjelp, så er det et håp om å få tilbake penger.
Vi betalade med kreditkort så vi ska kolla upp det också.

Katitzi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-03-09, 15:35
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Flygstrejken

Håller tummarna på att ni får tillbaka det ni fått lägga ut extra för ombokningen!

Som sagt kolla upp om inte kortförsäkringen gäller med er bank!

Sunny, som nog med måste kolla upp lite mer noga vad som gäller för egen del!..
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-03-09, 16:13
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Flygstrejken

Har nu kollat upp med banken. Vid strejk gäller ingen försäkring! Det är flygbolagets skyldighet att betala för utlägg man haft.
Precis som jag trodde. Nu är det bara att hålla tummarna!

Katitzi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-03-09, 17:27
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Flygstrejken

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Har nu kollat upp med banken. Vid strejk gäller ingen försäkring! Det är flygbolagets skyldighet att betala för utlägg man haft.
Precis som jag trodde. Nu är det bara att hålla tummarna!

Katitzi
OK, bra att veta om!
Lycka till, jag tror ni får tillbaka era extra utlägg från Norwegian..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-03-09, 20:44
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 026
Standard Sv: Flygstrejken

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Har nu kollat upp med banken. Vid strejk gäller ingen försäkring! Det är flygbolagets skyldighet att betala för utlägg man haft.
Precis som jag trodde. Nu är det bara att hålla tummarna!

Katitzi
Om du av någon anledning inte får ersättning från Norwegian (ex.vis att de går i konkurs), ska du gå på banken igen. Störst är möjligheten då om du betalt med kreditkort. Om jag förstått juridiken rätt kring detta har det inte med kortets försäkring att göra utan grejen är att kortföretaget är den som fakturerat en tjänst som inte levererats. Kortföretaget/banken blir då skyldig att betala tillbaka det du betalt.

Lärdom av detta: Betala alltid resor och liknande med kreditkort.

Tror jag.

/Lars
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-03-10, 15:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 35 228
Standard Sv: Flygstrejken

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Nu är det bara att hålla tummarna!
Jag håller jag också.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-03-10, 18:32
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 324
Standard Sv: Flygstrejken

Nå er streiken over.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-03-10, 19:31
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Flygstrejken

Citat:
Ursprungligen postat av El Gringo Visa inlägg
Nå er streiken over.
Äntligen! Hoppas nu bara vi får våra pengar!

Katitzi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-03-15, 19:40
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Flygstrejken

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Äntligen! Hoppas nu bara vi får våra pengar!

Katitzi
Har ni fått något besked än Katitzi?..
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-03-15, 20:01
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Flygstrejken

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Har ni fått något besked än Katitzi?..
Nej, det lär nog dröja. Läste nånstans att det kan ta mellan 2-16 veckor som det ser ut nu efter strejken. 200 000 resenärer är drabbade på ett eller annat sätt!
Lovar att berätta hur det går!

Katitzi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-03-15, 20:02
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Flygstrejken

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Nej, det lär nog dröja. Läste nånstans att det kan ta mellan 2-16 veckor som det ser ut nu efter strejken. 200 000 resenärer är drabbade på ett eller annat sätt!
Lovar att berätta hur det går!

Katitzi
OK, hoppas det löser sig för alla drabbade!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-03-27, 19:41
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Flygstrejken

I går fick vi besked om att vi får tillbaka pengarna för vår hemresa med Norwegian som blev inställd. Nu återstår det att se hur det blir med pengarna vi lagt ut för hemresan med Airberlin.

Katitzi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-03-27, 21:13
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Flygstrejken

Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-03-27, 22:22
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Flygstrejken

Låter bra Katitzi... GRATTIS 🎉..
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-03-29, 10:51
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Flygstrejken

En tanke...Tänk om jag rest upp merparten av min plånbok och ej kan boka om o betala,ligga ute med pengar tills saker o ting ev.blir löst på endera viset..ev.??hmm..flygbolag/researrangör tycker jag ska ta hela ansvaret för sin kund om strejksituation eller liknande uppstrår.Det heter ju så fint att tredjepart ej ska bli drabbad om konflikt uppstår mellan arbetsgivare o arbetstagare.
Hasse
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-03-29, 11:25
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Flygstrejken

Citat:
Ursprungligen postat av MetaxaHasse Visa inlägg
En tanke...Tänk om jag rest upp merparten av min plånbok och ej kan boka om o betala,ligga ute med pengar tills saker o ting ev.blir löst på endera viset..ev.??hmm..flygbolag/researrangör tycker jag ska ta hela ansvaret för sin kund om strejksituation eller liknande uppstrår.Det heter ju så fint att tredjepart ej ska bli drabbad om konflikt uppstår mellan arbetsgivare o arbetstagare.
Hasse
Jeg er enig med deg, det burde være så ideelt, men ...når det ikke er det så har vel "alle" i dag et kredittkort, eller to, med (opptil) 45 dagers gratis kredit, om man betaler alt ved forfall.

- en annen sak er at flyselskapene bruker lang tid før erstatningen kommer, så man evt må benytte kreditten...
Om man, som jeg har lav kredittgrense, kan man (i alle fall på Norwegeankortet) gå inn på " min side" og be om å få høyere kredittgrense, det tok ca 5.minutter, da jeg gjorde det i sommer. Jeg betaler alltid reiser og oftest hoteller, med kredittkort, og betaler alt ved forfall.
Da samler jeg mange cashpoints til nye reiser


Håper du får alle pengene tilbake fra Norwegian uten å vente f o r lenge, Katitzi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT