![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Här är lite mer Amo-porr ...
![]() Jag har bara varit upp dit en gång, åt en lunch där för några år sedan. Men den här gången ska jag dit igen. Ett helt fantastiskt ställe uppe i Potamos med utsikt över Egialibukten (ägt av samma familj som har den populära tavernan To Limani i Egiali). Surfa runt på sidan och titta på miljön, vyerna, deras vackra studios. Tänk att bo i ett ombyggt stall! Dock ligger det ensamt och brant som tusan upp så jag lär aldrig bo där. Men en fika eller lunch och en lång stunds kontemplation är det perfekt för. http://www.amorgos-panogitonia.gr/index.html |
|
|||
|
|||
![]()
Häftigt där har jag inte varit, missat det!
Däremot var jag till tavernan högst upp i Potamos ett flertal gånger.. fantastisk utsikt!.. ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag ska upp och kolla mer i Potamos den här gången, jag har egentligen bara passerat nerför byn en gång, i slutet på vandringen från klostret. Men då är man ju mör i benen och tittar sig inte riktigt omkring. |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, du passerar den tavernan när du kommer från den vandringen, ungefär där byn tar slut om man ska ner mot Egiali!
Ligger högt och dåligt markerad så det är lätt att missa!.. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Förresten Sunny - har du noterat hur lång tid det tar att gå stig upp till Lagada resp Tholaria från Egiali? Det är ju inte långt men jag har inte koll på hur brant det är om man går.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Men om du stannar och fotar på vägen kan det ju ta mer än en timma förstås... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack, det låter toppen! Finns det också förbindelsestig mellan de båda byarna, alltså på tvären?
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Underbar vandring och sen stanna och fika eller äta i en av byarna!.. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Men det är ju kanon! Jag stod i Lagada i höstas, tittade på Tholaria och funderade över om där fanns stig. Fast då hade jag moppe så jag undersökte aldrig möjligheterna närmare.
Tack! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Där finns den vandringen beskriven i bilder också, samt andra vandringar. |
|
||||
|
||||
![]()
Ska kolla vid tillfälle, tack!
|
|
||||
|
||||
![]()
Nu har jag läst, Sunny! Man går alltså mot Panagia Panochoriani för tvärförbindelsen mellan Lagada och Tholaria?
Jag blev jättesugen när jag såg dina bilder. Hoppas det fortfarande är lika grönt och blommigt när jag kommer, jag kommer sista veckan i maj. Det brukar kunna variera lite från år till år om blomningen är kvar då eller inte. |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, du går mot det lilla klostret,som också är värt ett besök om du vandrar från Langada hållet, ja det var underbart grönt och fint när jag var där i maj-juni, som att vandra i paradiset verkligen!..
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag bokade ju maj-juni bara några veckor efter att jag kom hem i höstas, jag ville se samma ställen krispigare och grönare. Jag har varit på Amo förut i maj/juni men minns inte att det varit riktigt så grönt som på dina fina bilder. Blir underbart om det är det!
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Håller tummarna på att Amorgos visar sig från sin allra bästa sida när du kommer dit i maj!
Precis som för mig förra året i maj!.. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hoppas du kommer till Amorgos i sommar! Jag har redan allt mitt bokat, men det finns ju alltid orosmoln på hemmaplan i form av gamla allt skröpligare föräldrar osv ... |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() Amorgos blir det kanske igen redan i sommar men vi spanar in några andra öar också. Minst en ny ö i år står på önskelistan. ![]() |
![]() |
|
|