![]() |
|
|||
|
|||
![]()
HA!!! Där satt den!!!
Med eller utan slips ![]() ![]() Nu håller vi tummarna för att de mest utsatta ska få det bättre och att landet ska komma på fötter. Får de ordning på skattesystemet så är väldigt mycket vunnet. Uppenbart är att deras strävan för att få Grekland i rullning igen är genuin och väldigt enträgen. Sånt stärker säkerligen förtroendet en hel del även i de mest finmöblerade politiska rummen i EU... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det kan du nog ha rätt i. Men frågan är snarare hur det går med förtroendet på hemmaplan. De sviker (som väntat) absoluta merparten av sina vidlyftiga vallöften.
|
|
||||
|
||||
![]()
Än är inte "slaget vunnet"...det finns ingen vinnare i detta, enligt min mening... jag är inte negativ som person, snarare realist...
|
|
||||
|
||||
![]()
Både ECB och IMF är skeptiska, visar det sig.
Här framgår det hur ECB-chefen betonar att basen för den nya överenskommelsen måste vara Greklands tidigare åtaganden och att han ser en del skillnader mellan nya listan och åtgärderna i tidigare "memoranda". I artikeln finns också en länk till en om IMF-chefen Lagardes respons. Hon saknar "på rätt många områden, däribland de kanske viktigaste, garantier för att regeringen avser att genomföra planerade reformer". |
|
|||
|
|||
![]()
Naturligtvis är inget slag ännu vunnet. Det är det nog ingen som tror. Men jag tycker det är ett stort framsteg att de fått igenom sin lista.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Men kanhända har jag fått fel uppfattning. |
|
|||
|
|||
![]()
Ps...hoppas Yannis inte har hittat sig en fru än. Snart kommer jag
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det kommer nog att visa sig. Det är ju inte bara Eurogruppen som ska godkänna listan, den ska igenom varje medlemslands parlament också - däribland Greklands. Och vill man veta vad folket tycker kan man nog räkna med att få ett besked på Syntagma de dagar då frågan är uppe där. Antingen blir det fredliga stödmanifestationer som för ett par veckor sedan - eller, vilket jag verkligen inte hoppas, de där kravallartade protesterna mot åtatramningarna som tidigare ägt rum.
Här finns en analyserande text från SvD som ger sin bit till pusslet. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det de vill med bättre skatteindrivning och kamp mot korruption är bra givetvis. Men det är egentligen inget nytt, gamla regeringar har lovat trojkan (institutionerna ![]() Senast redigerad av laero den 2015-02-25 klockan 09:31. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Hvorfor har du da kalt tråden Syriza - vill gräva gropen djupare?
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Kan tipsa om konstmuseet i Aperantos där de gav en mycket riklig info om Manolis G. Han finns även avporträtterad där. Brukar komma tillbaks till sin hemby när han har semester =) Han har suttit i fängelse p.g.a sin kamp för mänskliga rättigheter många gånger (både under nazistiska ockupationen och juntan)och hans bror blev avrättad pga sin kamp för frihet (kanske står detta även i artikeln du länkat till?) hinner inte läsa noggrant nu då jag måste börja jobba efter lunchrasten. |
|
|||
|
|||
![]()
Såg nu att det stod Emmanoui Glezos i artikeln. I Aperantos sa de Manolis Glezos men kanhända kallas han Manolis.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vilket häftigt möte det måste ha varit på Naxos! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Emmanouil, Manolis, Manolio...alla namn går att stöpa om beroende på hur allvarlig eller vänskaplig eller retsam man är.
|
|
||||
|
||||
![]()
En kämpig, och osäker, tid väntar framöver för alla berörda parter...
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, det var så kul! Han blev alldeles överlycklig när jag berättade att vi var från Sverige. Han tyckte mycket om Sverige och höll upp två pekfingrar intill varandra och sa
- Grekland, Sverige Han menade att de båda länderna är goda vänner. Tyvärr pratade han inte mycket engelska så det blev en konversation på min knaggliga grekiska till största delen och emellanåt fick servitören översätta. Men jag förstod det som att han förknippar Sverige med Olof Palme och mänskliga rättigheter och att han var mycket bekymrad och ledsen över situationen i Grekland. Han köpte en öl till min son och jag fick hålla god min och låta min snart 18-årige son dricka den. Något annat hade varit oartigt. Sonen var nöjd =) De fann varandra väldeliga f.ö. Så härligt att se hur vänskap över generationsgränserna och med två helt olika språk kan utvecklas. Min son pratar fortfarande ofta om honom och han ville att jag skulle tagga bilden på honom och mannen (minns inte vad han heter nu) på hans facebooksida. Vår nyfunna vän var högt respekterad av byborna. Det var övertydligt nästan. Alla verkade tycka så mycket om honom. Och alla var fulla av respekt och mycket stolta över Manolis Glezos, så klart. Jag blev så intresserad av honom efter besöket på museet, så jag frågade folk jag träffade om honom, det var så vi stötte på hans gamle polare. Senast redigerad av Thira den 2015-02-25 klockan 18:34. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Ja, nått ska ju tråden heta. Men som du säkert förstår handlar det om de konsekvenser, jag tror, den politik Syriza lovade väljarna skulle ha inneburit för det Grekiska samhället. |
|
||||
|
||||
![]()
Den här artikeln från Wall Street Journal lades ut på facebook igår. Den handlar om Syrizas kanske största utmaning - att få sitt folk att betala skatt. De är skyldiga staten 76 miljarder euro, det mesta sedan 2009. Den beskriver hur greker betraktar skatter som stöld, att det under ottomanska riket ansågs som en patriotisk handling att inte betala skatt - och hur Syriza, i protester mot förra regeringens skattepålagor, stöttade antiskatterörelsen I won't pay.
Den är alltså mycket intressant. Of all the challenges Greece has faced in recent years, prodding its citizens to pay their taxes has been one of the most difficult. At the end of 2014, Greeks owed their government about €76 billion ($86 billion) in unpaid taxes accrued over decades, though mostly since 2009. The government says most of that has been lost to insolvency and only €9 billion can be recovered. Billions more in taxes are owed on never-reported revenue from Greece’s vast underground economy, which was estimated before the crisis to equal more than a quarter of the country’s gross domestic product. During the country’s centurieslong occupation by the Ottomans, avoiding taxes was a sign of patriotism. Today, that distrust is focused on the government, which many Greeks see as corrupt, inefficient and unreliable. “Greeks consider taxes as theft,” said Aristides Hatzis, an associate professor of law and economics at the University of Athens. “Normally taxes are considered the price you have to pay for a just state, but this is not accepted by the Greek mentality.” Some also see grounds for cynicism in the case that opened Wednesday in Athens against former Finance Minister George Papaconstantinou. The 53-year-old faces charges that during his 2009-11 tenure, he illegally removed the names of three relatives from a list of suspected tax evaders. At the hearing Mr. Papaconstantinou denied the charges, for which he faces a life sentence if convicted. Alleged corruption among politicians only strengthens Greeks’ conviction that evading taxes in their own everyday lives isn’t a serious crime, and little stigma is attached to getting caught, unlike in other European countries or even the U.S. Much of Greece’s tax evasion occurs in the small transactions of daily life. A 32-year-old chef in Athens says his income taxes are automatically deducted from his monthly paychecks. But every time he buys something and is given an option to pay less if he doesn’t ask for a receipt, he says yes. “It is a win-win situation,” he said. “I pay less for the products and the store pays less in taxes.” Greeks’ innate resistance to taxation is one reason Syriza, the leftist party now in power, campaigned against the tax increases championed by the previous government in the run-up to elections. The party went so far as to embrace a grass-roots antitax movement called “I won’t pay.” The country’s previous government introduced a controversial new property tax, for example, that led to a sevenfold increase from 2009 levels in collection last year, to €3.5 billion. But Syriza and other critics assailed the tax as unfair and many Greeks stopped paying it late last year, partly in anticipation that the new government would change it. The government’s tax-revenue shortfall in January alone was 23% below its €4.5 billion target for the month. Last week, the government outlined plans to forgive up to 50% of individuals’ tax arrears, a sign it would make good on its campaign rhetoric. Syriza would risk a popular uprising by the very people who put it into power if it were to back away from those policies and get tough on taxes, political analysts warn. Even within the government’s own ranks, officials say Syriza can’t risk tougher enforcement. The reason isn’t just political, but economic. The country’s depression has already pushed many small businesses to the brink of collapse. Forcing them to pay more in taxes would put even more out of business—and more Greeks out of work. “The Greek economy would collapse if the government were to force these people to pay taxes,” one senior government official said. Though Greece’s rich have often been singled out for not paying their due, the vast majority of tax evasion occurs at the lower end of the income scale, among small and medium-size enterprises, government officials say. “Most small companies know they will never be audited so they don’t bother to pay taxes,” said a European official sent to help Athens overhaul its tax system. Many companies report they pay their workers the minimum wage, then supplement it under the table to avoid having to pay higher payroll taxes. The owner of a small hotel outside Athens, says she as much as doubles her three employees’ pay during the busy summer months. The arrangement benefits everyone, she says, because her employees get more money and neither side has to pay more in taxes. “If I had to pay them even more the whole year, I would have to fire one of them,” she said. Other companies give workers store or restaurant credits in lieu of cash. A 28-year-old saleswoman says her company gives employees special coupons they can cash in supermarkets, restaurants and for other services. “It works much better for us because the money isn’t taxed,” she said. |
![]() |
|
|