Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-23, 10:39
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Den nye antikorrupsjons-ministeren sier at nå begynner det å
haste . I dette inervjuet (norske Dagens Næringsliv) peker han bla på at land med høy korrupsjon ikke kan skape langsiktige verdier. Det vet vi jo, høy korrupsjon gir lav tillit, penger renner ut som en sil av banker, ofte uten å kunne etterspores. Og Hellas e r et høykorrupt samfunn.

(Og mens 'the blame game' sikkert kommer til å fortsette til evig tid , ministeren uttaler på en forsiktig måte at penger har vært brukt der de ikke burde.) Uansett, lesverdig intervju, uten pompøs og aggressiv retorikk. Han virker troverdig . http://www.dn.no/nyheter/2015/02/22/...ner-det--haste

Nå krysser jeg fingrene, håper det aller, aller beste for Hellas , og at denne ministerens perspektiver og syn på lovendringer kan være med på å 'løfte' dagens avgjørelser. For, som det har vært hevdet fra eu-ministere; de vil se detaljer og konkrete planer, ikke bare ord.

PS!! - intervjuet lå fritt/åpent nettet, kunne leses - og nå ser jeg at det likevel er blokkert....men kanskje dette intervjuet i GRR kan fungere som kompensajon' ...
http://greece.greekreporter.com/2015...ht-corruption/

Senast redigerad av malou den 2015-02-23 klockan 11:04.
Gammal 2015-02-23, 15:39
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Den nye antikorrupsjons-ministeren sier at nå begynner det å
haste . I dette inervjuet (norske Dagens Næringsliv) peker han bla på at land med høy korrupsjon ikke kan skape langsiktige verdier. Det vet vi jo, høy korrupsjon gir lav tillit, penger renner ut som en sil av banker, ofte uten å kunne etterspores. Og Hellas e r et høykorrupt samfunn.
Bara det faktum att det faktiskt finns en speciell "anti- korruptionsmininster" säger ju allt!

Det är ju något som normalt mest finns i utvecklingsländer.
Gammal 2015-02-23, 16:02
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Det sier også m y e om Tsipras vilje/ønske om å gjøre forandringer , en helt ny stilling som ikke bekles av en politiker- minister Panagiotis Nikoloudis hadde sin første arbeidsdag sist fredag. Advokat og spesialist på økonomisk kriminalitet.
Gammal 2015-02-23, 17:54
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Ja, vi får hoppas att han lyckas bra med sitt uppdrag!
Gammal 2015-02-23, 19:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Intressant inlägg även idag från Haralampos Karatzas.

http://politikigrekland.blogspot.gr/
Gammal 2015-02-24, 12:34
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Her er Varoufakis liste over endringer. Ser bra ut:

http://www.keeptalkinggreece.com/201...-to-eurogroup/

Utdrag:
The lists contains among other measures to combat tax evasion and corruption, tax the rich, labor market reforms, changes in pensions schemes, measures to increase revenues.

At first sight, the Greek Reforms List contains some of the measures that the Troika was demanding from Greece. However, there are no austerity measures like pensions cuts and V.A.T. increases, the previous government was supposed to implement as of 1.1.2015.

Very important is also that Greece managed to persuade the lenders to accept measures to address the humanitarian crisis.
Gammal 2015-02-24, 13:13
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Enligt uppgifter lär Finland ha en positiv inställning till nya listan. Så låter bra hittills!

/ Anne
Gammal 2015-02-24, 15:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Listan godkändes av Eurogruppen idag.

Jag har inte läst hela. Men det jag läst lämnar mig undrande. Känner mest "det är ju så här ett samhälles ekonomi SKA skötas, i den bästa av världar. Men hur i hela världen ska Grekland nå dit?" Det mesta de räknar upp låter så fantastiskt att det mest liknar en önskelista för vilket samhälle som helst.

Allra sist kommer punkten Humanitarian crisis. Där ska man genomföra ett matkupongssystem via smarta plastkort. Det verkar vara allt. Och sista meningen är: Ensure that its fight against the humanitarian crisis has no negative fiscal effect. Den är märklig: i vilka andra sammanhang känner man sig tvungen att påpeka att bekämpandet av humanitära kriser inte får ha negativa skatteeffekter?

De närmaste månaderna kommer nog att utvisa detaljerna. Men sista ordet känns definitivt inte sagt än.
Gammal 2015-02-24, 15:42
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Jeg velger å være positiv. Planene skal konkretiseres i april, kanskje du også blir positivt overrasket, Inkfish? Det er iallfall et mye bedre "program" enn de forrige regjeringene har hatt!

"I et brev til Eurogruppens leder, den nederlandske finansministeren Jeroen Dijsselbloem, skriver EU-kommisjonens Valdis Dombrovskis og Pierre Moscovici at grekernes tiltak er «tilstrekkelig omfattende» til at forlengelsen som ble avtalt sist fredag, kan bli iverksatt.

De kommer også med litt ros til den nye greske regjeringens liste.

- Vi er oppmuntret av forpliktelsen til å bekjempe skatteunndragelse og korrupsjon gjennom tiltak for å modernisere skatte- og tollmyndighetene, skriver de om det greske forslaget.

Skal konkretiseres

Kommisjonslederne skriver at reformene på disse områdene skal konkretiseres og vedtasd innen utgangen av april, hvilket er i tråd med hva finansministrene ble enige om sist fredag."

http://e24.no/makro-og-politikk/baad...rslag/23402502
Gammal 2015-02-24, 15:51
inkfishs avatar

Ja, det är det med konkretiseringarna jag menar, Admirala. Jag är rädd att de kommer att få vara lika tuffa som tidigare för att Eurogruppen ska godkänna dem.
Gammal 2015-02-24, 16:10
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

HA!!! Där satt den!!!
Med eller utan slips

Nu håller vi tummarna för att de mest utsatta ska få det bättre och att landet ska komma på fötter. Får de ordning på skattesystemet så är väldigt mycket vunnet.
Uppenbart är att deras strävan för att få Grekland i rullning igen är genuin och väldigt enträgen. Sånt stärker säkerligen förtroendet en hel del även i de mest finmöblerade politiska rummen i EU...

Gammal 2015-02-24, 16:42
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Sånt stärker säkerligen förtroendet en hel del även i de mest finmöblerade politiska rummen i EU..
Det kan du nog ha rätt i. Men frågan är snarare hur det går med förtroendet på hemmaplan. De sviker (som väntat) absoluta merparten av sina vidlyftiga vallöften.
Gammal 2015-02-24, 17:17
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Än är inte "slaget vunnet"...det finns ingen vinnare i detta, enligt min mening... jag är inte negativ som person, snarare realist...
Gammal 2015-02-24, 17:45
inkfishs avatar

Både ECB och IMF är skeptiska, visar det sig.

Här framgår det hur ECB-chefen betonar att basen för den nya överenskommelsen måste vara Greklands tidigare åtaganden och att han ser en del skillnader mellan nya listan och åtgärderna i tidigare "memoranda".

I artikeln finns också en länk till en om IMF-chefen Lagardes respons. Hon saknar "på rätt många områden, däribland de kanske viktigaste, garantier för att regeringen avser att genomföra planerade reformer".
Gammal 2015-02-24, 17:57

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Än är inte "slaget vunnet"...det finns ingen vinnare i detta, enligt min mening... jag är inte negativ som person, snarare realist...
Naturligtvis är inget slag ännu vunnet. Det är det nog ingen som tror. Men jag tycker det är ett stort framsteg att de fått igenom sin lista.
Gammal 2015-02-24, 18:06

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Det kan du nog ha rätt i. Men frågan är snarare hur det går med förtroendet på hemmaplan. De sviker (som väntat) absoluta merparten av sina vidlyftiga vallöften.
Det intryck jag haft ända från början är att man på hemmaplan hela tiden förstått att Syriza inte skulle få igenom allt men att man ändå tycker att om de så får igenom bara hälften av vad de sagt de ska genomföra, så är man en bra bit på väg.
Men kanhända har jag fått fel uppfattning.
Gammal 2015-02-24, 18:10

Ps...hoppas Yannis inte har hittat sig en fru än. Snart kommer jag
Gammal 2015-02-24, 18:12
inkfishs avatar

Det kommer nog att visa sig. Det är ju inte bara Eurogruppen som ska godkänna listan, den ska igenom varje medlemslands parlament också - däribland Greklands. Och vill man veta vad folket tycker kan man nog räkna med att få ett besked på Syntagma de dagar då frågan är uppe där. Antingen blir det fredliga stödmanifestationer som för ett par veckor sedan - eller, vilket jag verkligen inte hoppas, de där kravallartade protesterna mot åtatramningarna som tidigare ägt rum.

Här finns en analyserande text från SvD som ger sin bit till pusslet.
Gammal 2015-02-25, 09:17
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Det intryck jag haft ända från början är att man på hemmaplan hela tiden förstått att Syriza inte skulle få igenom allt men att man ändå tycker att om de så får igenom bara hälften av vad de sagt de ska genomföra, så är man en bra bit på väg.
Men kanhända har jag fått fel uppfattning.
Du har nog fått fel uppfattning om du tror att de uppfyller hälften av sina vallöften. Sanningen är snarare att de blir tvungna att fortsätta med gamla regeringens politik, med små, närmast kosmetiska förändringar.
Det de vill med bättre skatteindrivning och kamp mot korruption är bra givetvis. Men det är egentligen inget nytt, gamla regeringar har lovat trojkan (institutionerna) samma sak utan större resultat.

Senast redigerad av laero den 2015-02-25 klockan 09:31.
Gammal 2015-02-25, 09:43

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Du har nog fått fel uppfattning om du tror att de uppfyller hälften av sina vallöften. Sanningen är snarare att de blir tvungna att fortsätta med gamla regeringens politik, med små, närmast kosmetiska förändringar.
Det de vill med bättre skatteindrivning och kamp mot korruption är bra givetvis. Men det är egentligen inget nytt, gamla regeringar har lovat trojkan (institutionerna) samma sak utan större resultat.
Nu skrev jag inte att JAG tror. Jag skrev att min uppfattning är att man på hemmaplan är glad ifall Syriza endast lyckas uppfylla hälften av det de åtagit sig att göra. "Hälften" är vad jag läst på bloggar och social media och jag tolkar det som att man, helt enkelt, är nöjd om de uppfyller en del av det de sagt. Det är intrycket jag fått och om DET sen är fel uppfattning vet bara de som skrev det.
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:29.