![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Här jobbas det mycket överallt med skötsel av olivträden.
I dag blev det att börja hugga ved för min del. Men att hugga olivstockarna är betydligt jobbigare huggning än att hugga björk, tall o gran mer som att hugga en fullvuxen ek. Jag har en 3 kilos slägg-yxa med en meter långt skaft. Men olivstockarna har ju så fantastiskt vackert mönster i sig så när jag hugger är jag tvungen att beskåda detta vackra mönster. I dag blev det 3-4 timmars huggande och sorterande ca: ett ton huggen ved mer orkar ej gubben. Mytosen på hugkubben efter att yxan var tillbaka i vedboden den smakade gott ungefär som efter en vandring. Det blev en varm fin dag nu väntar en del kontorsarbete. Olle |
|
|||
|
|||
![]()
Vilket jobb, men så härligt och friskt att vara ute på detta vis!..
![]() Härliga bilder, tack!.. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Anna o Olle
Då ska ni bli producent av olivolja med alla era jättefina olivträd. Lycka till Bosse o Lisa |
|
|||
|
|||
![]()
Åh så fint "olivreportage"! Så vackra bilder också. Men oj vilket jobb! Tack snälla för att vi får följa med
![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Så intressant och roligt att läsa och med underbara och instruktiva bilder till. Det är mycket arbete med olivträd, men de är guld värda och ger så mycket tillbaka, det förstår man när man läser och ser era bilder.
TACK för att ni delar med er! Ann-Kristin |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för fint reportage från er fina olivlund. Fantastiskt trevligt att ha varit med och gett den söta gula blomman ett nytt namn.
![]() Inger |
|
||||
|
||||
![]()
Det är bl.a. sådana här fina 'små' reportage från den grekiska vardagen som gör Kalimera till något helt specielt, särskilt just den årstid när vi andra mest håller oss inomhus.
Vilken sund tillvaro med massor av frisk luft och aktiviteter ni har. Och era bilder blir bara bättre och bättre, särskilt tycker jag att den sista bilden är sååå vacker! Men alla bilderna är så fina. Tack Anna och Olle! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack snälla Anna och Olle!
Det där var precis jag behövde läsa och se denna söndag. Tack för att jag fick fantisera mig bort för en stund. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Finemang abslolut!!
|
|
||||
|
||||
![]()
Den vackra veden från olivträden har verkligen kommit till nytta denna kalla vinter. Veden är av bra kvalitet och brinner länge. Och värmer gott. Värmer också när man skall hugga veden, eller hur, Olle?
Jag lägger in lite bilder på värmekällor från Kreta. Birgitta Taverna Temenia i en liten bergsby ovanför Kandanos. Methexis Taverna, Paleochora Pandelis Taverna, Paleochora Pizzeria Odyssevs, Paleochora. Övärldens godaste pizzor. |
|
||||
|
||||
![]()
Du har så rätt, mönstret på stockarna ser faktiskt fint ut. Ett av dem fick mig att tänka på Eiffeltornet.
![]() / Anne ![]() |
![]() |
|
|