Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-19, 18:26
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Gammal 2015-02-19, 19:01
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Gresk ultimatum, skriver The New Athinian:

"The Greek government submitted a letter to the Eurogroup asking for a six month extension of the loan agreement," a government statement said on Thursday afternoon. "Tomorrow's Eurogroup has only two choices - to accept or reject the Greek request. Now we'll find out who wants a solution and who doesn't."

(...)

The Greek request

Greece's proposal, submitted earlier in the day, asked its European partners to continue to lend it money for six more months.

It says the next six months will be used to renegotiate the spending cuts and reforms Greece’s European partners have ordered it to make. But Greece needs to convince them to finance that truce, because although it now has a balanced budget, it cannot afford the 25 billion dollars in debt repayments that it faces this year.

http://www.thenewathenian.com/2015/0...-leave-it.html
Gammal 2015-02-20, 07:22
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

SvD näringsliv analyserar gårdagens ansökan och Tysklands nej:

”I praktiken är det kapitulation”
Greklands eftergifter var mer än vad de allra flesta hade väntat sig. Trots det blev det snabbt och obönhörligen nej från Tyskland. Det ligger nära till hands att tro att tyska finansministern Wolfgang Schäuble är livrädd för eftergifter som inte förankrats i konkreta tidtabeller och hårdkokta siffror......

hela texten här: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...et_4348235.svd

Man blir orolig att det ändå kan bli en Grexit
Gammal 2015-02-20, 07:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Det här läste jag igår kväll. Tsipras och Merkel hade pratat i telefon i 50 minuter. (Tsipras var nog inte så kaxig där). Samtidigt hade Tysklands ekonomiminister sagt att Greklands avslagna begäran åtminstone kunde vara starten för samtal. Och Italien verkar ha seglat upp som nåt slags medlare.

Nu tror jag det är islossning.
Gammal 2015-02-20, 07:50
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Nu tror jag det är islossning.
Ja, det brukar ju bli en överenskommelse i sista ändan.
Men Syriza kommer att få mycket att förklara för lurade väljare om vallöften och sånt....
Gammal 2015-02-20, 07:53
inkfishs avatar

Jag tror inte att förklaringar kommer att räcka. Ända sedan Syriza vann har jag varit orolig på riktigt för vad som kommer hända när vallöftesbubblan spricker. Ger man ett så pressat folk så många löften riskerar det vända till något förfärligt när de blir besvikna.
Gammal 2015-02-20, 08:00
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:
Jag tror inte att förklaringar kommer att räcka. Ända sedan Syriza vann har jag varit orolig på riktigt för vad som kommer hända när vallöftesbubblan spricker. Ger man ett så pressat folk så många löften riskerar det vända till något förfärligt när de blir besvikna.
Håller med
Gammal 2015-02-20, 09:13
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:
Håller med
Gammal 2015-02-20, 10:16
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Det har varit många spekulationer på denna tråd och det har känts bra att hålla sig utanför! Högersidan har letat argument från sina favoriter som Svenskan och väldigt få från vänster har skjutit in sig på Tysklands skuld till den djupa krisen. Här kommer ett inlägg:
http://www.ltz.se/opinion/ledare/tysklands-korta-minne
Hur grekerna i stort betalar sina skatteskulder vet jag inte, men de sköter inte själva sina deklarationer, utan alla utnyttjar en revisor. Blanketterna handhas numera via IT och datorer är det inte alla som har. De som tillhör de riktigt rika, har ju råd med proffs och kan "gömma bort" inkomster och banktillgångar, på samma sätt som i Sverige. Förra året var det mycket jobb hos revisorerna, eftersom alla hus och all mark skulle deklareras. Det grekiska folket har ställt upp för sitt land, men det har knappast kyrkan, de f.d. politikerna och kapitalisterna gjort.
Grekisk politik har jag aldrig förstått mig på, trots att jag försökt. Vindarna svänger alltför fort och just nu till Syrizas fördel. Spekulera kan man, men även avvakta den tyska Henker(n)!
/ Jannis
Gammal 2015-02-20, 11:17
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Det har varit många spekulationer på denna tråd och det har känts bra att hålla sig utanför! Högersidan har letat argument från sina favoriter som Svenskan och väldigt få från vänster har skjutit in sig på Tysklands skuld till den djupa krisen.
/ Jannis
Tack för en klok och väl befogad synpunkt Jannis (och för en bra och upplysande artikel). Jo jag har tänkt på att Tysklands agerande, både bakåt i tiden och som de agerar idag i detta borde nämnts mer i tråden men har känt att jag behöver mer kunskap i det, innan jag kan börja svänga mig med siffror eller alltför skarpa uttalanden. Därför är det bra om fler blandar sig i diskussionen, desto fler olika aspekter som kommer fram och som kan öka allas (både våra och läsarnas) kunskap, desto bättre!
Gammal 2015-02-20, 11:20
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Finlands finansminister, Antti Rinne (socialdemokrat), sa idag före han startade mot Bryssel att det finns ett glimt av hopp. Inom Eurogruppen lär man vara redo att komma Grekland till mötes så långt det går inför ramerna av det nuvarande programmet. Annan sak är ju om det sen duger åt grekerna, eftersom de vill skippa det nuvarande programmet? Återstår att se.

/ Anne
Gammal 2015-02-20, 12:10

Det nåværende programmet krever at Hellas skal sørge for et budsjettoverskudd på 4,5 prosent.
I årene fra 1974 til 2013 har bare tre land klart å oppnå et primæroverskudd på 5 prosent eller mer over et tiår.

Landene i eurosonen nådde en samlet primæroverskudd på 3,6 prosent bare én gang, i 2000.

Det såkalte bailout-programmet grekerne tvinges å forholde seg til krever også at Hellas må oppnå et primæroverskudd på 7,5% for årene 2020 til 2030! Noe som er umulig og helt "illusorisk", viser studier. Ikke engang Tyskland , med sin sterke økonomi, har klart å oppnå dette!

Syriza har "tilbudt" et overskudd på 1,5 prosent, men den tyske finansministeren tviholder på det eksisterende programmet.

Så hvem er det som stiller for harde krav her? Tyskland/EU eller Syriza?

Kilde: http://www.keeptalkinggreece.com/201...y-can-achieve/

Senast redigerad av Admirala den 2015-02-20 klockan 12:34.
Gammal 2015-02-20, 12:38
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg

Så hvem er det som stiller for harde krav her? EU eller Syriza?
Admirala, nu vet vi ju inte vilka förändringar Eurogruppen skulle gå med på. Det tråkiga här är ju att de inte har kommit igång ordentligt med diskussionerna när det har blivit stopp så snabbt. Jag tror nog att man på allvar försöker hitta en lösning.

/ Anne
Gammal 2015-02-20, 16:51

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Admirala, nu vet vi ju inte vilka förändringar Eurogruppen skulle gå med på. Det tråkiga här är ju att de inte har kommit igång ordentligt med diskussionerna när det har blivit stopp så snabbt. Jag tror nog att man på allvar försöker hitta en lösning.

/ Anne
Jo, men vi vet jo per i dag, at de (Eurogruppen) ikke har gått med på dette (se min forrige post). Eller de andre forslagene til Syriza. De vil jo at Hellas/Syriza skal oppfylle de urimelige kravene i bailout-programmet = De vil beholde dagens ordning. Synes du det er riktig, tatt i betraktning at dette er krav som er umulig å oppfylle, og fra et land som allerede opplever den verste humanitære krisen i et vest-europeisk land siden andre verdenskrig?
Gammal 2015-02-20, 12:42
inkfishs avatar

Sydsvenskan har ett par läsvärda artiklar idag.

Dels en ledare, som trots att tidningen betecknar sig som oberoende liberal t ex skriver att det är en myt att grekerna enbart har sig själva att skylla. Den vanligare liberala hållningen som jag sett har annars mest handlat om att ställa Grekland i skamvrån.

Dels en analys på nyhetsplats med en enkel och bra sammanfattning av läget.
Gammal 2015-02-20, 17:22
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Citat:

Gammal 2015-02-20, 18:42
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Citat:
Det nåværende programmet krever at Hellas skal sørge for et budsjettoverskudd på 4,5 prosent.
I årene fra 1974 til 2013 har bare tre land klart å oppnå et primæroverskudd på 5 prosent eller mer over et tiår.

Landene i eurosonen nådde en samlet primæroverskudd på 3,6 prosent bare én gang, i 2000.

Det såkalte bailout-programmet grekerne tvinges å forholde seg til krever også at Hellas må oppnå et primæroverskudd på 7,5% for årene 2020 til 2030! Noe som er umulig og helt "illusorisk", viser studier. Ikke engang Tyskland , med sin sterke økonomi, har klart å oppnå dette!

Syriza har "tilbudt" et overskudd på 1,5 prosent, men den tyske finansministeren tviholder på det eksisterende programmet.

Här föreligger ett missförstånd. Stater ska normalt inte ha ett stort överskott (och, naturligtvis, inte heller motsatsen), utan budgeten ska vara i balans. Överskott disponeras antingen för reformer och/eller amortering på statsskulden.
Gammal 2015-02-20, 21:37
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Goda nyheter för Grekland. Får förlängda nödlån enligt Aftonbladet.
/Lena
Gammal 2015-02-21, 03:00
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Här föreligger ett missförstånd. Stater ska normalt inte ha ett stort överskott (och, naturligtvis, inte heller motsatsen), utan budgeten ska vara i balans. Överskott disponeras antingen för reformer och/eller amortering på statsskulden.
EXAKT SÅ!!!! Det är så det fungerar när varje politiskt styrd stat har kontroll (och konsekvens) av sin egen valuta. Det är ett grundläggande ekonomiskt fundament.

Och det är så det fungerar för alla oberoende självständiga stater som har kontroll över en egen valuta. Om man sköter sig så går det bra och valutan stärks. Om man missköter sig så skiter det sig och valutan rasar.

Tack vare euron så är detta satt ur spel och stora delar av Europa (euro-medlemmar) har nu konstgjorda ekonomiska problem. Lycka till alla ni stater som är med i det totala feltänket! Tragiskt!

Det som händer nu med Grekland är det första exemplet på hur tokigt detta är. Det kommer att följa flera exempel, tyvärr!!!!

Masse
Gammal 2015-02-21, 09:33
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Min gamle vän, den kretensiske småbrukaren Manolis nu 87, sa för c:a 15 år sedan:"Det är bra att Europa samarbetar, så vi slipper alla dessa krig och att vi kan prata med varandra". Han låter för mig mycket klokare än Masse. Nu har vi ytterligare ett bevis på att samtal fungerar. Inte papperspengarna!
Manolis skrattade åt mig och retades länge åt mig, när jag sa att mitt bästa parti i Grekland då var Pasok. Jag kände ju bara till Papandreo bland politikerna och han var lite svensk. Själv röstade han på Neo Demokratia.
Lycka till Ellada! / Jannis
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:00.