![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej Catlady!
Nu ska du få veta varför Lesvos-saltet är så annorlunda i sin smak jämfört med andra havssalter som du köper i eller från Grekland! ![]() Saltet från Lesvos kommer från saltbassängerna i Kalloni där flamingos i massor går omkring och äter och naturligtvis även bajsar! Därför har saltet en unik doft och smak och kan med fördel blandas med rosmarin och malas i saltkvarn! Jag tror att jag har hittat en importör här i Sverige och som säger sig ha saltet. Jag har beställt 1 kg, så jag ser med spänning fram mot att få hem det då mitt "flamingobajssalt" nästan är slut som jag köpte på Lesvos i somras! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, teoretiskt/kemiskt är ju salt=salt, dvs koksalt bestående av natriumklorid (Na och Cl). Det som skiljer havssalt från "annat" salt är egentligen diverse föroreningar, även om dessa sannolikt är oerhört små, vilka kan ge en något mildare(?) smak. Tillsatt jod påverkar inte smaken märkbart och är tillsatt av medicinska skäl, precis som andra joner, tex kalium och magnesium.
Jag föredrar grovt havssalt som vi har i en kvarn. Tillägg: Det är garanterat inte farligt med ev "flamingobajs" i saltet eftersom salt, särskilt i koncentrat, effektivt tar död på i praktiken alla bakterier! |
![]() |
|
|