![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Ett tips för att enkelt få ut kärnorna är att efter att ha delat frukten så tar man en trädslev och bankar på den,då ramlar de vackra"pärlorna"ut.
Monica ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det är sant, Monica, men då förutsätter det att hela frukten är fin och utan fula delar. Så här i slutet av säsongen kan det vara lite ojämnt med det. Sen läste jag om att man kan pressa kärnorna i ett durkslag och ganska lätt få ut saften. Helst sitter jag med mina rodia på stranden i Emborio i min slitna gamla strandstol och getterna omkring nafsar i sig skalen vartefter...
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Birgitta. |
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=Monica P;348820 Helst sitter jag med mina rodia på stranden i Emborio i min slitna gamla strandstol och getterna omkring nafsar i sig skalen vartefter...[/QUOTE]
Åh det låter ju helt underbart ![]() Monica ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Granatäpple är min favoritfrukt under oktober-november. Jag har den i yoghurten tillsammans med mysli, eller på havregrynsgröten. Spottar kärnor gör jag aldrig. "Det är bra för peristaltiken", sa min älskade farfar.
Du spottade väl aldrig ut kärnorna från hjortronen, när du bodde i Jämtland, Monika? / Jannis |
|
||||
|
||||
![]()
Nja, det är lite skillnad på en sked hjortronsylt, myltsylt sa vi, och en stor skål med rodiakärnor...måtta på allt...vi får ju i oss mycket som är bra för peristaltiken, alla dessa grönsaker och sallader och fikon och annan frukt. Varning! Den som händelsevis inte vet: massivt intag av fikonkaktusfrukt "frangósika" ger däremot förstoppning...
Och tänk, just idag har min man fått idén att städa verandan. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Börja aldrig illustrera dina kåserier med bilder, Monica! Jag vet att det önskemålet har framförts, men som alla goda skribenter lyckas du få oss läsare att skapa våra egna, inre bilder av händelserna i din verklighet. (Fantasi, brukar det visst kallas ![]() Fortsätt att ge oss rapporter och reflektioner från din grekiska horisont, tack! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Birgitta. |
![]() |
|
|