Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-21, 18:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Söndag 21 September. Färden går vidare

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Geten smakade faktiskt gudomligt gott. Den måste ha legat och långputtrat i en gryta i timmar tillsammans med diverse spännande kryddor. Köttet var så mört att det föll isär när man satte gaffeln i det.
Kul att det smakade!
Svara med citat
Gammal 2014-09-22, 10:03
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Måndag 22 SSeptember. Fourni

Måndag 22 September. Fourni.

En som vanligt varm och vacker morgon. Vi erhöllo vår förnämliga studio nr 10, upper floor, med utsökt havsutsikt samt vyn över byn.

Resan hit gick som på räls. Nisse anlöpte Pythagorion på tidtabell klockan 15.00 igår eftermiddag. Lite trist var det att skåda hurusom ett trettiotal båtflyktingar föstes in på bildäck att tillsammans med en låda flaskvatten och tre beväpnade vakter företaga överfarten till Samos.

Vår förbeställda taxi väntade på piren att taga oss till Vathy. Resan tog 15 minuter och betingade åkdonslega av 23 €.

På hitre kajen fann vi jättefärjan European Express. Biljetter inhandlades till facilt pris. Åtta Euro pp. Denna färja är ett före detta kryssningsfartyg som konverterats till grekfärja. Inredningen har dock behållits intakt med vackra salonger med bord och soffgrupper i smakfull stil.

Ganska så exakt klockan sju anlände vi till lilla Fourni efter ett stopp vid Karlovassi på Samos. Lola från Toula rooms väntade på kajen tillsammans med ett antal övriga rumsraggare. Lola lät meddela att vi tilldelats nummer tio på Toula rooms. Birgitta stegade genast in på Nikos Taverna medan Arne gick upp till studion att lämpa in ränslarna.

Enär vi voro hungriga gick vi genast in i Nikos kök att botanisera i grytorna. Arne fann gillande i en köttgryta medan Birgitta lindade ögonen runt en jättelik Cheese Pai. Maten smakade som alltid på Nikos utmärkt, och notan landade på 18 € inklusive ett krus vitt.

Så vid niotiden hem att natta oss. Efter förhandling enades vi om att 21 grader på AC-n kunde vara en vettig temperatur…

Sängarna här på Toulas äro gudomligt sköna att sova i.

I morse vid sjutiden avgick Panagia Theotokoupolos, öns livlina som efterträtt Samos Spirit.

Här på Fourni ska vi nu stanna i 14 dagar innan det är dags att via Samos flyga hem. Vi trivs alltid något så rent förträffligt på Fourni och Toula Rooms.

Lite bilder från gårdagen ligga nu inne i galleriet under ”Måndag 22 September”

Rapporten är denna dag väldigt försenad beroende på att masten uppe på berget trasslar. En tekniker har nu fixat en provisorisk lösning så vi hoppas denna rapport ändock kommer fram.

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2014-09-22, 19:10
Kalimeras avatar
Admin

Standard Sv: Måndag 22 SSeptember. Fourni

Citat:
På hitre kajen fann vi jättefärjan European Express. Biljetter inhandlades till facilt pris. Åtta Euro pp. Denna färja är ett före detta kryssningsfartyg som konverterats till grekfärja. Inredningen har dock behållits intakt med vackra salonger med bord och soffgrupper i smakfull stil.
Jisses, vilken interiör!

Citat:
I morse vid sjutiden avgick Panagia Theotokoupolos, öns livlina som efterträtt Samos Spirit.
Lägg gärna upp en bild om ni ser den igen. Vet ni vad som hänt med Samos Spirit?
Svara med citat
Gammal 2014-09-22, 23:49
piam piam är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Dom stackare som kom till Phytagorion,kördes till Vathy,där satt dom i flera timmar utanför tullhuset.
Det har suttit flyktingar utanför där mest varje dag.
Vet inte om dom får vara kvar här på flyktingförläggningen eller om dom får åka vidare.
Patrullbåtarna kör runt ön hela tiden.

Pia
Svara med citat
Gammal 2014-09-23, 09:17
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Arne, ursäkta! Vi borde kanske starta en tråd om flyktingar i stället för att kapa din tråd! Som sista inlägg från mig i den här arten kan jag berätta att det två dagar i följd har skett vilda jakter här vid Pserimos, och skottlossning med personskador på både hamnpolisens sida och dem som vill hit. Turkiska människohandlare lämpar av flyktingarna i någon enslig vik och sticker sen i vild fart tillbaka över sundet. När hamnpolisen vill hejda dem försöker de på olika sätt att komma undan.
Svara med citat
Gammal 2014-09-23, 10:40
Arnes avatar

Standard Tisdag 23 September. Fourni

Tisdag 23 September. Fourni.

En disig morgon med molnbankar över Fournis höga berg samt Thymenia. Termometern visar på 24 grader nu klockan sju.
Panagia T ligga kvar vid kaj denna morgon.
Havet är helt vindstilla. Icke en krusning att skönja.

Vi har noterat att det är betydligt fler turister än normalt för årstiden. När Panagia T igår afton anlöpte Fourni noterade vi att ytterligare ett tjugotal turister gingo iland.

Vår vattenkokare som vi alltid medbringar vid våra resor i övärlden har sannerligen kommit till god nytta denna gång. Dock har Toula Rooms en välförsedd studio med såväl spisplattor som vattenkokare och övriga husgeråd turisten kunna behöva. Lägg därtill ett kylskåp som icke väsnas.
God standard för 25 € natten som vi betalar.

Toulas internetuppkoppling är dock inget att hurra för. Densamma fungerar ibland, ibland icke. Så finns byns hotspot, den fria uppkopplingen, men även densamma är skakig.

Igår förmiddag fick vi gå ner till Snikna Villes café för att få iväg dagsrapporten. Villes wlan fungerar oklanderligt. Även Nikos Taverna har lagt sig till med wlan.

Efter siestavilan gick vi vid fyratiden upp längs huvudgatan till Square, det lilla torget i byn. Cafenion Hade dock siestastängt liksom bageriet och den lilla grönsaksaffären.

Vi har därtill noterat att sedan vi lämnade Samos för två veckor sedan har icke fått någon ”Jamas” i samband med notan. Bjudrakin är vi tacksamma att vi slipper, men den lilla söta kakan saknar vi verkligen.

Aftonens middag intog vi på Nikos. In i köket att se vad huset hade att bjuda denna dag. Vi fastnade genast för Nikos goda Bifteki, de utsökt tillagade köttfärsbiffarna med gudomlig kryddning. Den friterade potatisen smakade därtill väldigt bra. Birgitta tog en halvportion och Arne helportion. Notan hamnade på 15 € inklusive varsin flaska Fix.

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Tisdag 23 September”

Vi har nu stegat ner till Nikos Taverna att ett fungerande wlan oss finna. Lite sen blir dagsrapporten, men det kan ej hjälpas. Nu vid pass halv tolv är det 26 grader samt hög luftfuktighet med 77 procent. De grå molnen har nu skingrats och ersatts av soldis.

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2014-09-23, 10:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vet ni vad som hänt med Samos Spirit?
Jag skulle gissa att den är skrotad, dvs ligger och rostar vid nån kaj nånstans.

Jag var på Fourni -11 och -12 och redan då var Panagia Theokotos den som användes. -11 TROR jag att Samos Spirit låg vid kaj på Fourni, -12 tror jag att hon var borta helt och hållet.
Svara med citat
Gammal 2014-09-23, 17:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag skulle gissa att den är skrotad, dvs ligger och rostar vid nån kaj nånstans.
Jag var på Fourni -11 och -12 och redan då var Panagia Theokotos den som användes. -11 TROR jag att Samos Spirit låg vid kaj på Fourni, -12 tror jag att hon var borta helt och hållet.
Ingen signal sen maj 2013 på Marine Traffic. Förmodligen har du rätt i att hon ligger och rostar nånstans

/NW
Svara med citat
Gammal 2014-09-23, 17:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Höstresa till Dodekaneserna och Östra Egeiska havet

Senaste signalen från Samos Spirit är från Perama Shipyard. Inget gott tecken...

/Netwolf - nynnar "..där som båtar aldrig dör"
Svara med citat
Gammal 2014-09-23, 18:26
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
redan då var Panagia Theokotos den som användes. -11 TROR jag att Samos Spirit låg vid kaj på Fourni, -12 tror jag att hon var borta helt och hållet.
Okej, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Senaste signalen från Samos Spirit är från Perama Shipyard Inget gott tecken...
Finns inte många gamlingar kvar. På gott - och på ont.
Svara med citat
Gammal 2014-09-24, 09:38
Arnes avatar

Standard Onsdag 24 September. Fourni

Onsdag 24 September. Fourni

En lite lugnare morgon efter nattens hårda vindar och vågor. Det var kav lugnt när storfärjan vid sjutiden igår afton anlöpte Fourni. Ett antal turister skulle fara iväg, men lika många gick iland, så det jämnade ut sig.

Hela kvällen var fiskarna i aktivitet att flytta in sina båtar till den inre hamnen samt att nogsamt förtöja flytetygen. Detta indikerade att det skulle komma hårt väder under natten. Mycket riktigt, vid midnatt blåste det ordentligt och höga vågor slog in mot stranden här nedanför Toula Rooms.

Nu på morgonen har väder och vindar emellertid lugnat ner sig och återstår nu endast efterdyningar med krabb sjö. Solen strålar ånyo från klarblå himmel och det är nu klockan sju 22 grader varmt.

Efter att under gårdagens förmiddag ha varit nere på byn att skicka dagsrapporten var det vid tvåtiden dags för siestavila. Arne stannade till vid den lilla frukt-och grönsaksboden att inhandla ett par klasar av de vansinnigt goda vindruvorna. Stora och söta, men med kärnor i.

Efter siestan tog vi en promenad bort till den lilla cafenion Patras att avnjuta såväl internetuppkoppling som varsin Ouzo innan det var dags att gå till Nikos Taverna för att skåda vad som fanns i grytorna. Vi hittade något som liknade frikadeller och beställde en helportion till Arne samt halv dito till Birgitta.

Det var en väldigt god middag som tillsammans med ett krus vitt stannade på 15 €. Det var rikliga portioner som även räckte till för att tavernakattorna skulle kunna få sig ett skrovmål.

Hemåt vid sjutiden att från balkongen beskåda storfärjans ankomst klockan 19.00. Vi hade lyxat på och inhandlat en liten flaska Kaluha som vi fyllde varsitt glas med.

Nu denna morgon avseglade Panagia T i de grova vågorna mot Samos.
Vi hyste vissa tvivel huruvida lillfärjan skulle avgå eller ej, men naturligtvis avgick livlinan den grova sjön till trots. Panagia T avgår veckans alla dagar undantagandes tisdagar och lördagar, då hon ligga kvar vid kaj här på Fourni.

Vi ska försöka få exakt besked om vad det blivit av med Samos Spirit, den gamla livlinan. Vi återkommer så snart vi vet.´

Nu har Nikos givit besked. Rederiet som ägde Samos Spirit var skyldig pengar för två års hamnavgifter samt för bränsle och personallöner. Färjan belades med kvarstad och parkerades i Pireus i väntan på betalning till fordringsägarna. Inga utbetalningar har skett, och nu ska färjan huggas upp.

Toula Rooms har en för säsongen god beläggning med sju av de fjorton rummen fyllda med gäster. Vi ska idag prata lite vackert med städerskan om hon kan fixa vår smutstvätt. Det brukar ordna sig här.

Vi sitta nu Nikos att skicka dagsrapporten. Toulas wlan är helt kass och fungerar alls icke.

Lite bilder från gårdagen ligga nu inne i galleriet under ”Onsdag 24 September”

Arne och Birgitta

Senast redigerad av Arne den 2014-09-24 klockan 09:44.
Svara med citat
Gammal 2014-09-24, 10:33
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Tack för era fina rapporter hittills! Själv reser jag till Kreta i morgon och kommer att vara offline så jag får ta och läsa ikapp allt när jag kommit hem.

Låt livet leka för er!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2014-09-24, 17:07
Kalimeras avatar
Admin

Standard Sv: Onsdag 24 September. Fourni

Citat:
Nu har Nikos givit besked. Rederiet som ägde Samos Spirit var skyldig pengar för två års hamnavgifter samt för bränsle och personallöner. Färjan belades med kvarstad och parkerades i Pireus i väntan på betalning till fordringsägarna. Inga utbetalningar har skett, och nu ska färjan huggas upp.
Tack för info, och tack för bilder på PT. Är man båtnörd så är man.
Svara med citat
Gammal 2014-09-24, 18:46
inkfishs avatar

Standard Sv: Onsdag 24 September. Fourni

Men alltså, löner? Hade besättningen alltså jobbat utan att få betalt? Låter inte klokt.

Men vad avundsjuk man blir på att ni kan äta på Nikos. Det är en ruskigt bra taverna.
Svara med citat
Gammal 2014-09-25, 10:19
Arnes avatar

Standard Torsdag 25 September. Fourni

Torsdag 25 September. Fourni

Redan klockan 05.00 väcktes vi av ett oherrans oväsen från hamnen. Det visade sig vara Europeean Express som anlände och lät ankarkättingen gå med ett fasligt dån. Alltnog, det var för oss bara att stiga upp en halvtimme tidigare än annars brukligt.

Morgonkaffet intog vi inne på studion enär det bara var 20 grader ute på balkonen och därtill friska vindar.

Lite om Fourni nu. Ön har cirka tusentalet bofasta invånare. Lägg till detta den Grekiska arméns Detachement omfattande 40 Carabiniere (Skyttesoldater) samt ett tiotal experter som bemannar radar- och signalspaningsanläggningarna vid kasernen uppe i bergen.

Befolkningens huvudnäring är naturligtvis fisket. Ett par Tavernor har egna fiskebåtar som förser näringsställena med dagsfärsk fisk, andra fiskare anlitar ”Olle Fiskare” som med sin lilla vita bil far runt ön vid lunchtid att saluföra färsk fisk.

Några jordbruk finnes också men de äro få. Jakt på småvilt drygar ut mathållningen. Turismen under säsong bidrager naturligtvis därtill till bybornas inkomster i icke ringa omfattning. Någon vinterturism är det emellertid ej att tala om.

En uthyrningsfirma tillhandahåller moppar och några bilar, men det verkar ej vara så direkt strykande åtgång. Det finns ju i sak bara en enda väg på ön, den från hamnen och upp till övre byn. I den övre byn har vi aldrig varit, men den lär ska vara väldigt liten.

Förr, när Birgitta hade friska ben, kunde vi promenera upp till väderkvarnarna och sedan ner till den fina Kampistranden där det finns tvenne små Tavernor, men numera är denna vandring helt utesluten. Detta beroende av att det är 280 trappsteg ner från väderkvarnarna. Branta trappsteg är det också.

I högsäsong går en liten badbåt i skytteltrafik från hamnen här till Kampistranden.

Vi letar fortfarande efter en butik i byn som lär ska saluföra refillkort till Mobile broadband, Vodafone, men har hittills gått bet på den uppgiften.
Men, det går ju bra att gå ner till byns tavernor att skicka dagsrapporten samt se vad som sig hemmavid tilldragit. Vi saknar dock Radio Västerbottens morgonsändning i vår studio.

Efter siestavilan ner att taga varsin lättouzo på Café Patras samt invänta solnedgången och Panagia T-s ankomst. Endast sex turister steg av färjan, varav fem svenskar som hade förbokat boende på Patras Pension. Patras har för övrigt ett perfekt fungerande Wlan.

Middagen avåt vi som vanligt på Nikos Taverna. Våra rumsgrannar, tvenne vithåriga äldre Brittiska damer beställde Lobster.Arnei fann gillande i en rätt med goda Keftedes samt hemgjord friterad potatis. Birgitta tog halv portion fisk from the owen. Notan hamnade på 18 € inklusive det obligatoriska kruset vitt. En bägare grekglass fick avsluta denna afton.

Vi har noterat att Panagia T denna dag ligga kvar vid kaj här på Fourni. Kantänka vintertidtabell inträffat i dagarna?

Bilder från gårdagen finnes i galleriet under ”Torsdag 25 September”
Nu sitta vi Nikos med ett krus vitt att skicka dagsrapporten. Vår trivsamma kattvalp har nyss trakterats med tio "Small fishes"

Arne och Birgitta

Senast redigerad av Arne den 2014-09-25 klockan 10:43. Anledning: Korrigering
Svara med citat
Gammal 2014-09-25, 10:33
inkfishs avatar

Standard Sv: Torsdag 25 September. Fourni

Lustigt, nu nämner du faktiskt två saker som jag har trista minnen av från Fourni.

Det ena är byn i norra delen av ön, Chrysomilia. Den del av byn som ligger nere längs havet var så ofattbart skräpig. Allt var antingen skräp eller förfallet så jag trodde först att den delen av byn var övergiven, men det var den inte, där bodde folk.

Det kändes så dystert att jag åkte därifrån igen så fort jag kunde.

Det andra är moppeuthyrningen. Första gången hyrde jag där utan problem, andra gången var killen jag tidigare hyrt av inte där, det var en äldre man som skakade fram en av killens moppar åt mig istället.

Och när jag lämnade tillbaka den kom vi i gräl. Han påstod att tanken varit full när jag tog ut moppen! Jag blev helt paff för precis som på alla andra öar jag hyrt har bensinen bara räckt bort till macken när jag tog ut den. Men han gav sig inte så jag blev tvungen att betala honom 8€ för bensin (vilket förmodligen var mer än tanken överhuvudtaget rymde).

Jag blev lite ledsen av det där, har aldrig varit med om i Grekland att någon verkligen velat lura mig så öppet. Jag tackade min lyckliga stjärna för att jag inte repat moppen för det hade väl kostat mig en förmögenhet

Fast du nämner en sak som jag gillar också och det är Patras apartments. Har bott otroligt bra där båda gångerna. Ett kanonställe
Svara med citat
Gammal 2014-09-25, 10:35
inkfishs avatar

Standard Sv: Torsdag 25 September. Fourni

Den lilla blåvita kattvalpen är bedårande!
Svara med citat
Gammal 2014-09-25, 10:52
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Och, Inkfish, palmen framför Patras finns kvar som störde havsutsikten. Den har tyvärr inte dött.
Du likviderade den inte.
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2014-09-25, 10:54
inkfishs avatar

Om jag återvänder ska jag först leta upp den där romen i Vathy på Samos som sålde motorsågar 2011!

Andra gången hos Patra hade jag en annan studio, den var mindre men uteplatsen jättestor, som att ha egen trädgård. Och där skymde inte den eländiga palmen.
Svara med citat
Gammal 2014-09-25, 11:15
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

*Förr, när Birgitta hade friska ben, kunde vi promenera upp till väderkvarnarna och sedan ner till den fina Kampistranden där det finns tvenne små Tavernor, men numera är denna vandring helt utesluten. Detta beroende av att det är 280 trappsteg ner från väderkvarnarna. Branta trappsteg är det också.

I högsäsong går en liten badbåt i skytteltrafik från hamnen här till Kampistranden."

Jeg følger med dere og nyter "å være" på Fourni igjen

Fourni er en av de d e i l i g e øyene jeg gjerne skulle tilbake til
- m e n siden vandringen til Kampos, for b a d og g o d mat, var en viktig del for oss, og jeg ikke kan/vil utsette Arne's knær for alle de trappetrinnene, har det ikke blitt noe gjensyn etter besøkene i 2004 og 2008, dessverre...

- det måtte bli i høysesongen i tilfelle, siden det går badebåt da
Men, jeg er "redd" høysesongen er kort på Fourni, og ikke den tiden vi ønsker å reise!
Vi var på Fourni i midten av september 2008, da var allerede den ene tavernaen på Kampos stengt for sesongen.

Ønsker dere en fortsatt riktig god ferie
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:56.