![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Åh så härligt!
Speciellt Agathonissi i Fourni. Får en väldig längtan efter auberginrullarna och ost/lökpajen på favorittavernan på Fourni. Kommer inte ihåg vad den heter just nu men ni vet vilken jag menar. Njut ordentligt! // KR |
|
|||
|
|||
![]()
Ha det allra bäst!
![]() Önskar er en komfortabel resa! Ser fram emot all trevlig läsning som ni brukar ge! ![]() /Marja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tidig morgon på Connect Hotel, Arlanda. Frukost vid pass fem på morgonen och så shuttlebussen halv sex. Bussen var mer än överfylld med hågade semesterfirare. Bra rum och dito frukost på detta Hotell. Vi fick fri uppgradering till ett rum med balkong. Alltid skönt med en balkong och utebord samt stolar.
Incheckningen på Arlandas femma gick föredömligt snabbt, men i säkerhetskontrollen kärvade det rejält. Vi hade göra innemot en halvtimme att taga oss igenom detta filter. Dimman låg tät denna morgon, men vi kommo oss ändock iväg med endast 15 minuters försening. Vi landade ändock på tidtabell i Athen och möttes av ett veritabelt åskoväder med ösregn och åskknallar icke av denna världen. Turligt nog var ju uteserveringen på övre däcket vid Airport försedd med ett präktigt tak. . Vår genomgående bokning medförde att vi ej behövde släpa på våra ränslar . Vi hade icke fullt två timmars väntan innan planet till Samos skulle avgå och dem avverkade vi genom att iakttaga folklivet på flygplatsen. Anlände Samos vid pass halv fyra. En taxi tog oss genast till vårt förbokade Hotel, Damo, just beläget där hamnpiren börjar. Taxiföraren äskad nio Euro i åkdonslega, men fick tio. Nu sitta vi att spisa middag på Taverna Elia vid hamnpromenaden. Birgitta fick sin tomatsoppa som hon alltid trånar efter. Arne tog en kycklingschnitzel med hemlagad bearnaisesås. Även denna väldigt god. Nu stannar vi här på Samos/Pythagorian i fem nätter på Hotel Damo innan färden går vidare. Så snart vi till Samos anlände var vädret ånyo utmärkt med 27 grader och sol från molnfri himmel. Kvickt ombyte till shorts... Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Härligt! Nu vet jag att allting är ok. Tack ska ni ha och ha en bra fortsättning på vistelsen på Samos och andra öar. Ni är super Arne och Birgitta och en inspiration för oss alla!
/ Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ha en trevlig semester och vi ser framemot era dagliga rapporter
![]() //maji ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Härligt att ni är framme, och att vädret var bättre på Samos än i Aten.
Ser fram emot era rapporter! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Måndag 8 September. Pythagorion.
En bländande vacker morgon med 25 grader allredan vid sjutiden. Utsikten över hamn och hav är från vår balkong formidabel. Utflyktsbåtarna på kajen nedanför laddades inför dagens tur till olika destinationer. Mera troligt går det åt mera Retsina och Ouzo än dieselolja att framdriva dessa utflyktsbåtar. Middagen på Elias var utmärkt, och vi erhöllo därtill kodnyckeln till Elias Wlan. Tur det, Nyckeln kom väl till pass denna morgon enär vårt Hotels Wlan är minst sagt skakigt. Nu kunde vi med benäget bistånd av vår lilla ”Level One” antennsignalförstärkare få god connection med Elias Wlan. Tre staplar. Det är ju fågelvägen bara strax runt 100 meter till Elias från vår hotellbalkong. Antennsignalförstärkaren finnes till avsalu på bland annat Kjell o Co och betingar pris av strax under 200 kronor. Rekommenderas varmt. Vi noterade under gårdagskvällen ett för oss lika besynnerligt som oväntat fenomen. Tvenne karlar från södra Dalarna hade skruderat sig i färgglada hattar med jättelika solglasögon... Hade de påtagit sig denna mundering hemma i västerdalarna, då hade de med all säkerhet blivit utskrattade. Men som turist i Grekland går det tydligen bra. Vad vi ska företaga oss idag är ännu skrivet i stjärnorna. Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Måndag 8 September” Livet leka! Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Måste nog köpa en sådan där manick. Vet inte hur många gånger jag har varit tvungen att ge mig ut "på stan" för att hitta bra nät.
|
|
||||
|
||||
![]()
[quote=Arne;
[FONT=Arial]Vi noterade under gårdagskvällen ett för oss lika besynnerligt som oväntat fenomen. Tvenne karlar från södra Dalarna hade skruderat sig i färgglada hattar med jättelika solglasögon... [/font] Hade de påtagit sig denna mundering hemma i västerdalarna, då hade de med all säkerhet blivit utskrattade. Men som turist i Grekland går det tydligen bra. Ja just det! Här har man ibland satt kaffet i vrångstrupen när diverse egendomliga utstyrslar passerat förbi. "Turister känns igen", sa min lille son en gång, "på konstiga kläder och på att de går och tittar uppåt husväggarna hela tiden." |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Sonen var rätt liten då, men han menade väl att turisterna tittade på allting medan vi, som varit där förr glodde rakt fram och var mindre intresserade av omgivningen.
Närbesläktat fenomen: alla som tar kort på allting (och publicerar det...) Tur för oss andra, för då får vi se en massa som vi annars inte skulle få se. Vi, de fastboende, låtsas inte om att vi blir fotade där vi sitter och är pittoreska infödingar... (Ursäkta, Arne-Birgitta för intrång på er sida) |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Stora solglasögon och hatt är högsta mode i hela Europa idag men färgglada hattar på herrar har jag inte sett så ofta.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Haha synen måste ha varit fenomenalt rolig. Men farbröderna från Dalarna hade kanske tagit sig en liten semesterouzo när de gick för att inhandla dessa vackra kreationer. Eller så tyckte de helt enkelt hattarna var fina och ville ha dem på.
Kanhända vågade de det där men inte här hemma eller så går de ständigt runt i sina hattar, både här och där? Hm...nu har jag fått något att fundera på. ![]() Arne, kan du inte fråga dem om detta om du ser dem igen? ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Låter härligt med er höstresa!
|
|
||||
|
||||
![]()
Tisdag 9 September. Pythagorion.
Friska vindar denna morgon, men alltfort varmt och vackert väder. Termometern visade på 24 grader vid halvsjutiden. Vi har sedan till Samos vi anlände icke hört ett endaste surr från någon mygga. Vårt myggmedel ligger kvar i ränseln än så länge. Under gårdagens förmiddag vandrade vi efter långfrukost med streamad lokalradio ner till byn att plundra Bankomaten på 700 €. Vi tog en strandtavernasittning att iakktaga turistlivet. Inslaget av nordiska turister är påfallande, för att inte säga bedövande. Nu i September dominerar gruppen 50+ samt de glada välbeställda pensionärerna, den senare gruppen lär vi förmodligen tillhöra… Barnfamiljer finnes, men de äro fåtaliga Efter vederbörlig siestavila med AC påkopplad stegade vi så ner till en av våra favorittavernor i gränden. Tavernan heter Maritsa, och det är ett familjeägt etablissement med vällagad mat till humana priser. Ett saltvattenakvarium med stora färgglada fiskar tronar invid köket. Birgitta valde en kycklinggryta med god sås medan Arne sin vana trogen fann tycke för en fläskschnitzel med klyftpotatis. Hemåt vid sjutiden att avnjuta såväl Radio Västerbotten som en lättgrogg på vår balkong med den formidabla utsikten över hamnområdet. En turistskonare hade un attder dagen ankrat upp på redden. Hamnbarkassen forslade glada turister in till byn att sig förlusta. Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Tisdag 9 September” Arne och Birgitta |
|
|||
|
|||
![]()
Vad härligt ni har det!
![]() Tjusig balkong utsikt över hamnen. Mysig gränd till favorit tavernan. Hi hi! ![]() Ha det fortsatt ljuvligt skönt! Marja |
|
|||
|
|||
![]()
Åh så fint ni har det där borta. Så roligt att få se bilderna. Tack för att ni delar med er lite Grekland till oss som ännu är kvar här hemma i Sverige.
Noterar dock en smula besviket att hattarna på dal-gubbarna inte alls såg ut så som jag föreställt mig. Jag förväntade mig damhattar med vida brätten i knallrosa och mintgrönt med en liten elegant rosett kring "hattkullen". Bättre än det där kan de allt ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Vilken otrolig utsikt ni har från balkongen! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vad kul att se era bilder från Pythagorion, jag känner igen varenda en från vår vecka där i våras. Ni ser ut att ha precis lika fin utsikt som vi hade på Remezzo studios som ligger tvärs över vattnet, ovanför Elias taverna.
Ha det fortsatt gott både på Samos och kommande öar på färden! Maria |
![]() |
|
|