![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
....Idag lyckades jag få tag i Andreas Diakidis, som lät glad och inte alls stressad. Sönerna hjälper till på hotellet ( Zephyros) och även dotter Sophia är med.Var jag hamnar är väl som vanligt inte klart, men jag är inte bekymrad....
Ringde också Nena, som förstås var på sin taverna. Det hade varit mycket gäster, berättade hon och det ska bli kul att komma ner och träffa alla bekanta.... Härhemma has det tagits upp Finnjollen, och i eftermiddags tog jag Hedvig´s spristagsrigg på axeln och bar upp den till huset. Det blir nog inget mer seglande i år, men Hedvig får ligga i spat några dar till......... Ringde också till Rhodos och språkade lite med Panayotis, som tillsammans med sin charmerande fru Caliope driver vandrarhemmet, som visst numera heter Rhodos Hostel. Har ännu inte riktigt bestämt om jag ska stanna nån/nåra dar på Rhodos, eller flyga över samma dag ( Söndag 7 sept.) som jag anländer...... Hursomhelst så finns det sängplats hos Panayotis ifall det kniper.....Han och frugan har blivit helt sålda på lagrad prästost, som jag brukar ha med mej ner......Kvibille eller Allerum....så jag brukar ta med en bit till dom. Sen gäller det att packa lätt,inte helt lätt... ![]() Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
...apropå allt som inte) kan hända innan man far:
idag kom jag på att det kanske var idé att printa ut biljetten ( i tre ex)... ![]() Ren tur att jag kom på det....(gulp) Nu fasar jag för packandet.... Mikke |
|
||||
|
||||
![]()
Kan vara bra att ha.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
...håller med föregående Janne me flera hunnra posent,men var hundan la jag dom...???
Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
mandag 8 sep.
Jag lyckades fa upp Hedvig med hjaelp av min trogna Golf....det var faktiskt forsta gangen jag drog upp henne sjaelv med bil....Det aer alltid lite trist att ta upp baten,sa jag taenkte gora det sjaelv, men sa kom tant Lisa med sin trehjuling,sa bidde det lite snack och service. Naer jag sen tog kaerran och for ner till tjaernet sa hade det redan borjat morkna....Lite pyssel att fa ner kaerran i vattnet pa rampen, utan att tappa den, men det gick, och sen var det inte sa svart att dra upp Hedvig, och nu star hon i traegarn med en presenning kastad over sej, sa att inte alla miljoner korsbaerslov ska hamna inuti henne.... Fick skjuts till stationen pa lordag av mina snaella blom-och postkollare. Sen var ju tagfaerdentill Goteborg trevlig och jag var ute pa Landvetter vid sextiden. Mitt plan till Rhodos skulle ga 06.30. Traeffade en del skojiga maennsker och hade bl.a mojlighet att hjaelpa ett aeldre par som blivit ranade i Malaga...Dom kom inte in i sin bil, men som tur var hittade jag en dold reservnyckel.... ![]() Packningen ja....jo, jag hade puttat in fiolfodralet i stora ryggan,sa det blev inte sa mycket plats kvar....lite fillingar,tva t-skjortor a lite batteriladdare,ec.... Resten fick stuvas ner i handbagaget,d.v.s lilla ryggan.... Alltsa gick det kanonfint med incheckningen och jag tror allt vaegde ca 18 kg.... Daeremot pa Rhodos, naer jag skulle flyga over till Karpathos, fick incheckningsdamen lite spader naer hon fattade att det var en fiol...jag fick skriva pa nat papper och hon klistrade stora,roda lappar med "FRAGILE" overallt....haha.... Snaella Manoli Panaretos haemtade mej och nu bor jag pa Florida Studios.... Mikke |
|
||||
|
||||
![]()
Välkommen hem.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Mikke,
Hoppas att du får det fint som vanligt på kära Karpathos! Men du ............ den där kameran som du köpte, har du slängt den eller får den följa med på dina resor????? ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
tisdag 9:e sept.
Jaha,var var jag.... Pa Pelagos igar (oxo) och Chroni sa att denna saesong hade gatt baettre aen nagon tidigare,vilket var vaeldigt kul att veta..... Det var fullt igar, aeven om nagra var och kikade pa fotboll. Tommy,jag,Riitta och Leif var daer och en del andra skandinaver.... I morse, eller formiddag,sa ringde Rolf Ovferstrom som kommit till Karp. Han gav mej en halvtimmes respit, sen dok han opp pa Florida.... Jag fick forstas fixa lite gott,svenskt kaffe pa nat saett, dubbla Melittapapper med nervikt kant, traedda over ett plastglas funkade soeau daer... ![]() Nu pa Zephyros, Andreas och sonerna kommer fran Athen vid 8-tiden..... Imorrrn ska jag och Tommy sticka upp till Lefkos och sen simma over till Sokastro. Det aer en liten o som ligger kanske 30-40 meter fran Karpathos fastland. Enligt historien sa ska det varit en lagringsplats for invasionen av Kreta nan gang pa 300-talet och enligt English Jon sa finns det valvbyggda kaellare daer och brunnar,etc.... Ska bli intressant att se..... Masse ! Jag fotar och vi laegger sen ut mina bilder framat hosten/vintern,da det kan kanske vara trevligt att se pa.... Mikke |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Detsamma säger jag. Ha det fortsatt bra på Karpathos!
/ Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Spännande! Ser fram emot att höra mer när ni har varit där.
|
|
|||
|
|||
![]()
Tossda 11 sep.
Tommy & jag kom vael ivaeg vid tie-tiden och jag hade bytt till en pigg 125 cc, medans Tompan susade fram pa en 150 cc....vi tog vaegen over Aperi,Volada,Piles. Enligt kartan fanns det flera vaegar till norra stranden, men vi stannade till vid den romerska cisternen/forvarningskaellaren,som ligger ungefaer vid mitten pa den langa nerforsbacken. Tommy hade inte kikat pa den, och vi hade ju ingen tid att passa. Vael daer sa traeffade vi en fortjusande italiensk familj som vi surrade lite med, innan vi puttrade vidare. Vael nere i Lefkos, sa sag vi ovanligt mycket folk pa stranderna och runtomkring,vilket kaendes bra. Hursohelst, vi korde vidare och vid tredje stranden tog asfalten slut, men vi gav oss ut pa sandvaegen, som var ganska ojaemn och kurvig, minst sagt. Men vi lyckades faktist kora aenda fram till hornet, daer Sokastro ligger. Sen av med grejerna och ner till stranden. Det blaste friskt ifran norr och det gick vitt. Vagorna var stora mitt i sundet, men vi tog och provsimmade ut en bit och sen testade vi den fyrkantiga hinken ,om den var vattentaet. Det skulle vi forstas ha gjort hemma, men det glomde vi bort.... Tyvaerr laeckte den lite och med tanke pa vagor,strommar och var relativt hoga alder, bedomde vi dagens forsok som tentativt, d.v.s ett provkor..... Nu vet vi hur langt vi maste simma och hur vi ska bogsera med oss kameror,etc..... I vikke fall vare kul att fa testa lite hands-on och Sokastro aer faktiskt storre aen man kan tro och det syns inga direkta oppningar naer man kikar fran andra sidan.. Manoli Panaretos beraettade senare pa kvaellen att han varit daer, och oppningarna finns pa utsidan..... Mikke |
|
||||
|
||||
![]()
Ska ni göra ett nytt försök?
|
|
|||
|
|||
![]()
Fredag 12.sep
Njajokanske.. .Tompan drog tidigt imosse me scootern till Olympos och skulle knalla nan stig runt Profitis Elias,sa det skulle i sa fall va om jag gjorde ett forsok ensam, eller med nan annan som kan va intresserad av att riskera livet i hoga vagor och starka strommar for att kika efter gamla grottor... ![]() Jag sov daligt i natt och hade mardrommar, sa det bidde si och sa med sovandet,sa naer Tommy kom sa horde jag inte honom forraen han s.a.s stod i rummet, haha...Som jag fattar sa aker han hem endera dan, for han skulle ba va haer en vecka.. Fint vaeder har vi och tempen ligger runt 30 grader med milda vindar.....Fortfarande mycket turister pa stan. Daeremot haver jag icke sett det beramade taget..... Mikke |
|
||||
|
||||
![]()
Nej tåget blev indraget.
![]() ![]() ![]() Karin |
|
|||
|
|||
![]()
Sondag 14 sept.
Tack Karin for klargorande angaende taget !! Igar sa stack jag upp till Tompan pa Garden Villa, han hade packat klart och var lite sugen pa nat utflyktande, sa jag foreslog att vi skulle ta en bibba vykort som jag hade med upp till Menetes, daer Minas Livadiotis brorsa Elias har oppnat en pytteliten kafeneion. Nu hor det till saken att till vardax puttrar jag runt pa en 50 cc scooter, men vi stack ner till AutoMotoCenter och lanade en extrahjaelm och sen upp till Florida Studios och haemta korten, sen foro vi ivaeg....Naer vi kom tlll langa backen upp till Menetes, sa saktade moppen in p.g.a de tvenne vaelbyggda gubbarna, sa det gick i ca 20 km/t uppfor.....A andra sidan, i den farten aer det vaeldigt laett att stanna, och skulle det haenda nat, sa aer ju riskerna mindre, inbillar jag mej....Hursomhelst, sa kom vi omsider upp till Menetes, och gingo glatt in till Elias, som blev (glatt?) overraskad,samt bjodo oss pa hemgjord fava med lok, samt nat gront paprikaliknande,fyllt med ris. Dessutom kom det fram tvenne,smaerre fiskar, som voro extraordinaert salta.... ![]() Vi laeto os vael smaka, samt overraeckte bunten med vykort. Sommaren hade varit bra, sa Elias, och hade t.o.m haft en lokal flicka anstaelld.... Vi kvarstannade nan timme och sprakade med ytterligare en gaest som kom under tiden vi var daer, sen rullade vi pa tomgang hela backen ner..... Sen pa kvaellen var det ater traeff pa Pelagos, som var alldeles full med folk. En hel del sma grekiska barn foro runt som sma raketer, vackert utstyrda i fina klaenningar....Sen dok det upp fyra bekanta fran Sthlm, Anita Fellman med syster Mia och hennes tvenne dottrar. Det var kul att se dom och forhoppningsvis kan vi kanske alla sticka upp till Menetes och kika in hos Elias....Det vore ballt att samla ihop sa manga som mojligt och dyka upp daer..... ![]() Mikke |
|
||||
|
||||
![]()
Elias från Elias Rooms?
|
|
||||
|
||||
![]()
Nej, en annan Elias som har en kafenion i Menetes
![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Den här Elias jobbade som servitör på Pelagos när du var där, Janne.
![]() Karin |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Citat:
![]() |
![]() |
|
|