![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Har läst på lite olika ställen på nätet att massa stränder i Grekland är till salu
![]() ![]() ![]() Riitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Man har alltså beslutat att det ska vara möjligt att kapitalisera tillgångar i strandlinjen som tidigare var låsta enligt tidigare lagar. Nu kan dessa säljas och belånas, allt för att rädda landets skrala ekonomi. Det har protesterats här och där på nätet mot genomförandet av detta. Grekland blir nya Turkiet har man sagt. Om 10 år ser vi resultatet. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för svaret! Låter inte bra
![]() ![]() Riitta |
|
|||
|
|||
![]()
Halve stranden Prokopis på Naxos er til salgs. Russere ryktes det.
Jostein |
|
||||
|
||||
![]()
Detta låter ju fruktansvärt!
![]() Katitzi ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Micke, är du säker på att lagen verkligen trätt ikraft?
Det senaste jag hört är att det bara är ett lagförslag ( som mött stort motstånd bland både vanliga greker, greklandsresenärer och naturskyddsorganisationer). Källa? |
|
|||
|
|||
![]()
Men för h....e detta låter ju frukteligt förskräckligt hemskt!!!!
|
|
||||
|
||||
![]()
På grund av sommarslöhet mm har jag inte följt med i debatten i press och TV. Det är ett komplicerat ärende och tenderar att bli politik 100 % eftersom olika partier tar olika ställning.
En sak är säker, och det gäller inte bara stränderna: man måste göra något åt den fullständigt snurriga situationen med vem som rår om vad. Lantmäteriet/motsvarande/ ska utreda, och enligt en vän till mig som jobbar där, kommer det inte att bli klart i hans livstid. Orsaker: det finns inga papper på ägandet av oerhört många arealer. Krig, utflyttning, arvstvister, ren stöld med falska vittnen, svag kontroll...det talas om retroaktiv beskattning som skulle få somliga att tänka till. Ni har alla sett de tomma och fallfärdiga hus som står överallt i landet. Vem rår om dem, om ägaren är död, barnen likaså? Barnbarnen bor i USA eller Australien och har inga ägandepapper. Kan staten/kommunerna alltså bara kliva in och ta hand om kåken,tomten som kanske ligger i ett jätteattraktivt läge? Vad säger lagen?' Att stränderna kommer att bli privatiserade protesteras vilt emot, men man uppmärksammar nu redan smygprivatiserade delar, liksom strandskydd och annat. |
|
||||
|
||||
![]()
Monica. jag kan köpa Melitshastranden
![]() ![]() Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Hörde faktiskt av en minimarketägare i Rethymno att även Elafonissi är i farozonen
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Kanske plötsligt. Men affärerna verkar vara igång på marknaden. |
|
||||
|
||||
![]()
Stor artikel idag i To Vima, om att staten ska sälja 72 000 fastigheter och tomter, stora och små, bara man får ordning på ägareförhållandena....strandhistorien blir en långdragen sak, ska försöka följa med.
|
![]() |
|
|