Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-13, 19:12
anafi4ever anafi4ever är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2014
Standard SANTORINI TRISTESS...

hej, en dag kvar på Santorini innan flyget går hem...en hel lång het supersvettig dag. Tips? Vi har bil. Men gillar inte stränderna oavsett röd, svart eller vit (inte efter Anafi, Koufonissi och Sifnos) och trötta på trängsel i OIA och så vart det inte så kul med stenhögarna i Akrotiri (de lovade audioguides kanske till nästa år).

Alla tips tages varsamt & varmt emot.
Svara med citat
Gammal 2014-07-13, 19:42
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: SANTORINI TRISTESS...

Nu var det väldans länge sen jag brukade kuska runt på Santorini på moped. Men på den tiden minns jag att jag gillade Pyrgos mycket. Då - inte särskilt mkt folk där. Nu- vet ej.
Och så var vi flera gånger till, vad jag nu i efterhand förstått, måste vara Emborio? Gamla hus och trånga gränder. Jättefint men man måste ta sig förbi de nyare husen i samhället först.
Lite bra att ni inte gillar stränderna, på så sätt får ni tillfälle att se de fina platserna som ön har att erbjuda men som kanske ligger lite bortanför de sedvanliga turistmålen på ön. Ingela har brukar rekommendera ett konstgalleri där kommer ni undan från solen. Hon har även här i forumet skrivit om en teater White Doors som har föreställningar på kvällen på en bakgård inne i Thira. Den kan ni läsa mer om här i Santorini-forumet.
Svara med citat
Gammal 2014-07-13, 20:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Castelli i byn Emporio! Ett av de vackraste ställena jag vet i ö-världen. Som Kastro på Sifnos fast snäppet ännu bättre, nästan.

Åk till Emborio, parkera vid en öppen plats/torg, där börjar en flack trappa med en skylt mot "ancient nånting" eller nån annan text, det är nog en sån där brun skylt med gula bokstäver som gamla minnesmärken brukar ha. (Låter luddigt men det är det inte när man väl kommer dit)
Svara med citat
Gammal 2014-07-13, 20:10
inkfishs avatar

I det här inlägget som jag gjorde för flera år sedan finns ett par bilder från Castelli (eller Mezana som bydelen också heter)

länk
Svara med citat
Gammal 2014-07-13, 20:17
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Håller med Inkfish!
Svara med citat
Gammal 2014-07-13, 20:22
inkfishs avatar

Egentligen skulle ni kunna dela dagen mellan Castelli och Pyrgos, som Thira nämner. En jättevacker "normalkykladisk" by, inte spektakulär som t ex Oia men mycket vacker att ströva omkring in i och kanske äta lunch i.
Svara med citat
Gammal 2014-07-13, 21:40

Härligt! Jag visste att jag kunde lita på er:-)
Vill ju inte lämna Grekland efter tre härliga händelserika veckor med en fadd smak i minnesvägen...Emporio, here we come! Och så kollar vi in Pyrgos.

Har i alla fall haft tur med vår airbnb-värd. Vi satt just och pratade och han sjöng en massa sånger. Rekomenderade också Emporio. En god man med ett stort hjärta. Det bästa är ju samtalen med oss människor emellan.

Åt idag på Taverna Rosa i Voropolous här i närheten där vi bor (? kollar stavningen i morgon). Tydligen har Tripadvisor gett stället en utmärkelse 2014. God mat bortom turistfällorna. 36 euro för 4 personer inkl dricka. Råkade åka förbi när jag fått värsta allergiska reaktionen efter synen på folkmassorna i turistställen. Ångrar att jag inte köpte honung från Anafi, från bina som lever på timjam som växer i landskapet där. Käraste Anafi.

men men...
life is short, no time for regrets, egentligen. Och jag ber om ursäkt att jag kallar Akrotiri för stenhögar, men när alla väggmålningar och föremål är bortforslade så och med en knapphändig information på skyltar...en audioguide med alla berättelserna vore ju helt underbar!

Next time, next life.

Senast redigerad av anafi4ever den 2014-07-13 klockan 22:00. Anledning: kompl.
Svara med citat
Gammal 2014-07-13, 22:04
inkfishs avatar

Här är en bild av utsidan av en del av Castelli som Janne lade in i samma tråd.

http://www.kalimera.nu/forums/showpo...01&postcount=9
Svara med citat
Gammal 2014-07-13, 23:31
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Ja det var Emporio det hette ja. Det är det stället även jag menar fast jag har döpt om det till EmBorio tydligen
Hoppas ni får en fin sista - dag -på - resan-dag imorgon
Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 08:18
inkfishs avatar

Thira - du har inte mer fel än jag, det är bara en fråga om transkription och där brukar grekiskan variera rätt mycket. På grekiska skulle det skrivas εμπόριο, Empório, men uttalas mer åt Ebório. Så jag tror att båda sätten att transkribera finns.

På Santorini tror jag mig dessutom ha sett det transkriberat på samma sätt som du gjorde, för mig låg det bara närmast till hands med Emporio.
Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 20:16
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Hallå

Gå in och läs mina tips här http://www.tripadvisor.com/GoListDet...rip_Ideas.html. På Engelska men tror ni förstår....

Missa absolut inte Art Space och en vandring i Mesa och Exo Gonia. Emborio är absolut också ett måste men ni måste fråga efter Kasteli (den gamla borgen) och gå igenom den för att hitta alla charmiga hus. Det ligger ett litet ouzeri där också om ni vill äta något litet. Pirgos är också superfint men gå hela vägen upp till den gamla borgen (kasteli) och runt på alla små kullerstensgator. Utsikten och solnedgången från Pirgos slår Oia 10 gånger om! Jag gillar också charmiga Megalochori med det lilla torget och tavernan Raki där de gamla gubbarna sitter och spelar backgammon på eftermiddagarna innan turisterna kommer.

Ingela
Svara med citat
Gammal 2014-07-16, 21:04

Det blev en dag med Kastelli (hmmmm....inte så upphetsande men då hade vi varit så lyckligt lottade att vi tillbringat mycket tid både i Choran på Anafi och i Kastro på Sifnos och Kastelli blev liksom en blek kopia av allt vi varit med om, sina smala gränder till trots) och så klostret uppe på Mount Eliah samt avslutningsvis en skön badstund för somliga på stranden i Perivolos och världens goaste grillade sardiner; Perivolos verkar ha begåvats med en riktigt bra restaurang om man ska tro på Travellers guide vilket vi inte visste förran vi satte oss vid bordet; där stod ju skylten om utmärkelsen för en av årets bästa restauranger. Maten var supergod! Enda stället med vanliga grekiska tavernabord och blå stolar, bland allt dunkande barliv på strandpromenaden. Akrotiri lämnade mig tidigare frustrerad (piles of stones!) men vi tog igen allt när vi tillbringade en bra stund i det förhistoriska museét vid Thira, där fanns ju fina skatter och väggmålningar och alla spåren av liv som blev kvar i Akrotiri när staden förstördes av naturens makter. Kanske att man först skulle se museét och sedan gå och titta på Akrotiri? Don´t know. Hemma nu och stärkt av alla äventyren i Grekland, och även på Santorini. Det är en ö som växer när man tittar närmare på den, men den upplevs kanske allra bäst i början på en semester, har man redan kopplat av i tre fyra veckor kan tempot bli högt när väl tillbaka på Santorini, det blir sas. Crazy Donkey över det hela.

5 plus för hela resan! Tack alla Kalimera-bor för goda råd!
Svara med citat
Gammal 2014-07-17, 18:08
inkfishs avatar

Nej vad synd, då känns det lite som jag lurade er med mina lovord om Castelli. Men jag tycker verkligen att det är vackert och att känslan av magi faktiskt överträffar den i Kastro på Sifnos.

Tavernan i Perivolos - är det möjligen den som heter O Perivolos? Tror att den jag ätit på, med just vanliga enkla blå tavernamöbler, hette så. Den var jättebra.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:12.