![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vi bor mitt i City i Kalmar och här sitter rumänska tiggare i varje gathörn. Maken och jag brukar sitta på en soffa och studera "rutinerna" när pengar hämtas av unga välklädda män ca var 30:e minut. Ibland reser sig nån av kvinnorna upp och går en sväng rökande med en mobil i örat. Sen sätter hon sig igen på sin plats.
Det är ett organiserat slag av "slaveri" och jag tror inte en sekund att det hjälper den enskila tiggerskan nämvärt att stoppa pengar i dessa muggar. Fel personer får /tar pengarna. I lokaltidningen skrevs en artikel om en av kvinnorna som hade en sjuk son i Rumänien som hon behövde pengar till för operation. En insamling startades direkt av Stadsmissionen och 3 ggr den summan hon nämnt samlades in på ett par dagar, men kvinnan sitter fortfarande kvar i hörnan straxt nedanför vår bostad. Det måste något annat till för att hjälpa dessa utsatta människor hemma i Rumänien.....men Rumänska regeringen vill inte ha dem hemma . Det är bekvämare att ha dem ute i Europa. GRÄSLIG är hela situationen.... Det går ju inte att stoppa pengar i muggarna varje gång man går förbi en tiggare....och mat tackar de nej till. De VILL ha pengar. Man känner sig jättekluven till detta.... Lissi - som absolut inte har något förslag på lösning av problemet. Det borde våra politiker och EU-representanter ha. |
|
|