Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-30, 14:43
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Funderar över den här xenos, kanske han/hon är ett s.k "troll", som bara vill provocera. Och om nu denne person är en "riktig" kalimerian får han/hon väl finna sig i mina misstankar och bli provocerad då, det är väl inte mer med det!
Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 14:59
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Ja, "tiggarna finns överallt" nu. T o m barn! I påskas fick jag t ex besök av barn klädda i hucklen, som tiggde pengar och godis..

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 15:04
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, "tiggarna finns överallt" nu. T o m barn! I påskas fick jag t ex besök av barn klädda i hucklen, som tiggde pengar och godis..

/Netwolf
Men hu vilken osmaklig jämförelse, Netwolf!
Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 15:35
Netwolfs avatar

Osmakligt? Tja, du får ju tycka vad du vill.
Annars var meningen just att sätta fingret på detta. Många jämställer just tiggare med romska kvinnor klädda i hucklen. Hade romska barn utklädda till påskkärringar, uppfattas som just påskkärringar? Jag är inte så säker på det.

/NW
Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 16:56
xenoss avatar

Citat:
Osmakligt? Tja, du får ju tycka vad du vill.
Annars var meningen just att sätta fingret på detta. Många jämställer just tiggare med romska kvinnor klädda i hucklen. Hade romska barn utklädda till påskkärringar, uppfattas som just påskkärringar? Jag är inte så säker på det.

/NW
Min ironi gick inte fram. Jag instämmer med detta ditt inlägg.
Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 23:25
Netwolfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Min ironi gick inte fram. Jag instämmer med detta ditt inlägg.
Svara med citat
Gammal 2014-05-01, 15:29
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Citat:
Många jämställer just tiggare med romska kvinnor klädda i hucklen. Hade romska barn utklädda till påskkärringar, uppfattas som just påskkärringar? Jag är inte så säker på det.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2014-05-02, 08:24
xenoss avatar

Citat:
I påskas fick jag t ex besök av barn klädda i hucklen, som tiggde pengar och godis
Gav du dem en slant?
Det skulle jag gjort; inga fördomar här mot vem som tigger.
Svara med citat
Gammal 2014-05-02, 09:09
xenoss avatar

Det är ju inte allltid jag vet vad jag gör. Det provocerar mig till nya tag. Mina egna motiv kan vara dolda för mig i inledningskedet, men inte hur länge som helst.
Den artikel, som fanns från början i denna tråda kan ha två olika avsikter, dolda eller öppna. Den är alltså ett inlägg i en pågående diskussion om tiggeriets berättigande, laglighet, om vandringssägner eller sanningar. Artikel kan vara för eller emot tiggeri. Artikeln är inte objektiv - den är en partsinlaga. Atirkeln företräder en grupps intressen och motiv. Den är mer än intressant, den är viktig framför allt för hur den sprids.

För att gå direkt på undertexten så att säga: Är det OK eller inte Ok att ge tiggare och påskkärring en slant?
Svara med citat
Gammal 2014-05-03, 08:10
xenoss avatar

Viktigt om tiggande EU-migranter!

http://www.dn.se/ledare/kolumner/diskursen-om-elandet/
Svara med citat
Gammal 2014-05-03, 13:54
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Vet inte hur många av Er som ser rumänerna som tigger på gator torg och tunnelbana i Stockholm...jag gör det....ser dessutom att en man hämtar pengar av de som sitter och tigger...de haltar inne i city,men går helt obehindrat på hemvägen.....(husvagnslägret nära mig Högdalen revs)...Rumänien har ju rätt till eu-pengar för att hjälpa...men det vill dom inte....
Svara med citat
Gammal 2014-05-03, 15:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Finns i de flesta städer människor som tigger och lever under svåra förhållanden. Våra lokaltidningar har skrivit många artiklar om de som finns i vår stad efter vårt kommunalråds numera rikskända klavertramp. Eva
Svara med citat
Gammal 2014-05-03, 15:17
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

I Gävle har det blivit ett stående inslag i gatubilden. I city, Hemlingby köpcentrum, t o m utanför södra Lidl har dom stått. Har inget emot att det tiggs. Men, som det verkar vara, utstuderat och organiserat, då kan man misstänka människohandel av något slag?
Iaf, Rumänien är medlemar i EU, dom skall, och måste ta sig an det här. Är det så att man diskriminerar romer? Då måste sanktioner inom ramen för Europeiska Unionen införas!!
Svara med citat
Gammal 2014-05-03, 15:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Vi bor mitt i City i Kalmar och här sitter rumänska tiggare i varje gathörn. Maken och jag brukar sitta på en soffa och studera "rutinerna" när pengar hämtas av unga välklädda män ca var 30:e minut. Ibland reser sig nån av kvinnorna upp och går en sväng rökande med en mobil i örat. Sen sätter hon sig igen på sin plats.

Det är ett organiserat slag av "slaveri" och jag tror inte en sekund att det hjälper den enskila tiggerskan nämvärt att stoppa pengar i dessa muggar. Fel personer får /tar pengarna.
I lokaltidningen skrevs en artikel om en av kvinnorna som hade en sjuk son i Rumänien som hon behövde pengar till för operation. En insamling startades direkt av Stadsmissionen och 3 ggr den summan hon nämnt samlades in på ett par dagar, men kvinnan sitter fortfarande kvar i hörnan straxt nedanför vår bostad.

Det måste något annat till för att hjälpa dessa utsatta människor hemma i Rumänien.....men Rumänska regeringen vill inte ha dem hemma . Det är bekvämare att ha dem ute i Europa. GRÄSLIG är hela situationen....

Det går ju inte att stoppa pengar i muggarna varje gång man går förbi en tiggare....och mat tackar de nej till. De VILL ha pengar.

Man känner sig jättekluven till detta....

Lissi - som absolut inte har något förslag på lösning av problemet. Det borde våra politiker och EU-representanter ha.
Svara med citat
Gammal 2014-05-03, 20:40
Malina Malina är inte uppkopplad

Vi bo på Södermalm - Stockholm.Här finns många Romer-Rumäner som tigger.Jag har ALDRIG sett några män i kostym som plockar pengar av tiggarna.På Sveavägen,där jag jobbar,finns också många som tigger.Där har jag heller aldrig sett någon "hallick".
När detta var ett nytt fenomen,florerade rykten/skrönor om att tiggarna skulle vara kontrollerade och man ondgjorde sig över att DE HADE MOBILER!!!
Det är ju naturligtvis möjligt att det finns en organisation bakom tiggeriet och i så fall är det ju extra sorgligt.
Håller med om att problemet måste tas upp i EU och framförallt i Rumänien.Det kan ju inte fortsätta såhär!
Vi brukar ge en slant då och då och även mat(som tacksamt tas emot).Kläder fick en kvinna v oss,när jag hade rensat garderoben häromveckan.
Svara med citat
Gammal 2014-05-03, 22:23
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

[quote=Malina;331562]Vi bo på Södermalm - Stockholm.Här finns många Romer-Rumäner som tigger.Jag har ALDRIG sett några män i kostym som plockar pengar av tiggarna.På Sveavägen,där jag jobbar,finns också många som tigger.Där har jag heller aldrig sett någon "hallick".
När detta var ett nytt fenomen,florerade rykten/skrönor om att tiggarna skulle vara kontrollerade och man ondgjorde sig över att DE HADE MOBILER!!!
Det är ju naturligtvis möjligt att det finns en organisation bakom tiggeriet och i så fall är det ju extra sorgligt.
Håller med om att problemet måste tas upp i EU och framförallt i Rumänien.Det kan ju inte fortsätta såhär!
quote]

Precis, problemet är inte att människor tigger. Problemet är att människor ska behöva göra det.
Det är en mänsklig rättighet att vädja till andra människor om hjälp när man behöver det.
Det är också en mänsklig rättighet att få leva under så pass drägliga förhållanden så man slipper göra det.

Även här i Uppsala har media (och faktiskt polis? tror jag) utrett ifall det skulle vara en organiserad brottslighet (ligor) bakom tiggeriet och man kom då fram till att det inte var så.
Jag tror att visste man att det var så, så skulle man förbjuda tiggeriet på gatan direkt. Och med alla rykten som cirkulerat så kan polis och övrigt rättsväsende knappast vara omedvetna om att dessa "teorier" finns och om de tagits på allvar så har nog omständigheterna redan utretts.
Svara med citat
Gammal 2014-05-03, 22:53
Paittas Paittas är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Vi bo på Södermalm - Stockholm.Här finns många Romer-Rumäner som tigger.Jag har ALDRIG sett några män i kostym som plockar pengar av tiggarna.På Sveavägen,där jag jobbar,finns också många som tigger.Där har jag heller aldrig sett någon "hallick".
Vi brukar ge en slant då och då och även mat(som tacksamt tas emot).Kläder fick en kvinna v oss,när jag hade rensat garderoben häromveckan.
Svara med citat
Gammal 2014-05-04, 00:19
Netwolfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg

Ja, typ vad kostar en mobil? 50 spänn. Klart de har mobiler. Hur ska de annars kunna sköta kommunikationen?
Påminner mig om människan från Idol-juryn L*aila B*age-W*hlgren, som "spände blicken i tiggare med mobil". Sorgligt korkad!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2014-05-04, 06:05
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Citat:

Ja, typ vad kostar en mobil? 50 spänn. Klart de har mobiler. Hur ska de annars kunna sköta kommunikationen?
Påminner mig om människan från Idol-juryn L*aila B*age-W*hlgren, som "spände blicken i tiggare med mobil". Sorgligt korkad!

/Netwolf

Svara med citat
Gammal 2014-05-04, 08:18
xenoss avatar

Då jag gissar att de flesta inte läste artikeln "Diskursen om eländet" av Lena Andersson DN 3/5, känner jag mig glad att få börja aterge valda stycken ur den.
Tiggaren till mig/oss:

• Ha tålamod. Var diskret. Genera dem inte när insiktens rodnad får deras kinder att skifta färg. Ge dem mjuka kuddar den dag de blir varse hur de blandar sig i ditt liv och vårt levnadssätt, ty deras skuld är ditt hot. Skulden gör dem aggressiva. Det är skulden som gör att de säger att du i hemlighet kör runt i Mercedes med guldklocka och blank kostym. Ifall du händelsevis gör det är det din sak. Endast skulden får dem att tro att det är deras sak.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:30.