![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Lissi, jag vet inte hur det är på andra håll, men här håller man helst till i sin "enoria", den församling vars kyrka området tillhör. Adresser sammaledes: man bor eller har sin affär i Anastasi, Agios Theologos, Christou. En del präster är verkligen mer populära, kanske för att de snabbar på de segaste delarna, vad vet jag...
Snålblåst, duggregn. Man ska ju inte ha det roligt på långfredagen, minns jag. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tror som Monica, man håller sig till "sin" kyrka. Dock kan de unga, som gillar smällar på Påskaftonen, ta sig till den kyrka där Judasbränningen sker och de flesta smällarna slängs. Och naturligtvis tvärsom.
Thira, om du vill läsa om Påsk i Ierapetra, kan du gå in på Jannis och Ylvas blogg och kolla under mars och april tidigare år. Jag har skrivit om det så många gånger, att det får räcka. Men den ortodoxa Påsken firas av alla på ett fantastiskt sätt och det är härligt att uppleva den för oss från norr och som inte glömmer barndomens hemska långfredagar! GLAD PÅSK till alla / Jannis |
|
|||
|
|||
![]()
Kalo paska! Glad Påsk till Er alla!
![]() och Kali anastasi! - "God upptåndelse"! Inför påskaftonen ![]() Jag har firat en del ortodoxa påskar men den mest spännande för mig vart i byn Anogia på Kreta när jag var boendes där. Jag fastade i nästan 50 dagar vilket blev en erfarenhet i sig. Eftersom jag då inte åt kött, fisk eller mjölkprodukter den perioden kom jag på andra sätt att äta bra. Köpte skaldjur som musslor, räkor och bläckfisk och gjorde en god kokos sås till pastan. Oliver, nötter och Halvas räddade mig när orken dalade. Mycket grönsaker och frukt gav energi med. Blåste glas i en varm glashytta och gick ned fyra kilo. Under påskaftonen sköt fåraherdarna vilt och med skarpa skott med sina vapen så prästen fick säga till flera gånger under proceduren att de skulle lugna sig. ![]() Mycket glädje under påsken och alla kramades och kysste varandra! Påska lammen grillades och den stora festen höll på i flera dagar. Chronia pola! - "Många bra år!" Marja ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för bra lästips! och spännande att höra ännu lite mer om påskfirandet i Grekland.
Själv är jag nyss hemkommen från påskmiddag hos lilla mamsen och förbereder mig nu, tjock och trind efter all påskmaten, på att likt en boll rulla iväg till jobbet tidigt imorgon bitti. Hoppas ni får en fortsatt fin påsk! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Är nu mitt uppe i påskfirandet på Tilos. Jag lovade skriva några rader om hur vi har det, och det har jag gjort. Problemet är när jag ska föra över det från "tabben"till Kalimera (har inte skrivit direkt på kalimera.) Det fungerar inte, vare sig kopiera eller klippa och klistra.
![]() Sjöborren. |
|
|||
|
|||
![]()
Fortsätt att fira! Själv har jag också varit uppe hela natten, men inte beroende på firande utan en sjuk far som skulle in på lasarettet med vak resten av natten.
Ha det gott!! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
...och jag gick och lade mig tidigt utan att bry mig om de stora ståhejet på stan. Där vi bor bakom berget hördes det inte så mycket av dynamitsmällandet. I morse däremot fick min husvärd stolleryck och gick ut och sköt några rejäla smällar i åttatiden...tokfrans, han borde flytta till Kreta.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har nåt vagt minne om detta. Vad är det för påhittt att man inte får ha kul just på långfredan? Vad ska man då göra? Sitta och be hela dan, eller?
Citat:
![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Jag växe upp i ett klimat av högkyrklighet blandat med frikyrklighet, gick ordentligt i söndagsskola, konfirmerades som brukligt var, kan min bibliska historia. Detta blandat med avståndstagande från religiösa ritualer i vuxen ålder, blandat med avsky för övernitiska prelater av varje religiös rörelse, parat med respekt för kultur och andra människors åsikter, sammantaget gör det mig till iakttagare men inte deltagare...
|
|
|||
|
|||
![]()
Monica, det var en bra sammanfattning av mina erfarenheter också. Som ung hatade jag hyckleriet bland de troende. Som gammal respekterar jag de troende, åtminstone här på Kreta, och hoppas de är lyckliga!
/ Jannis |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Carina |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_22/04/2014_53913 ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Många har varit starkt kritiska till den här vanan, folk man pratar med liksom alla media. Inget hjälper dock. Inte ens under juntatiden, då polisen hade all möjlighet att ingripa, lyckades man hejda dynamitkastandet på Kalymnos.
Tvärtemot: det glorifieras, videoupptagningar av hur man gör i ordning bomber och eldkastningsrör och raketer cirkulerar på lokalTV och internet. För att få uppreva raketkriget på Chios åker massor av turister dit, samma gäller andra platser i Messinia, Kalamata...Logiken har inget med saken att göra. Uppenbarligen. |
|
||||
|
||||
![]()
Tragiskt när en sån här olycka händer. Utöver den personliga tragedin för den svårt skadade kvinnan och hennes närmaste skadar det Greklands anseende att en sån här olycka kan hända på Santorini. Smällandet är en av anledningarna till att jag aldrig skulle planera en påskresa till Grekland.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
- m e n likevel ville jeg ikke gå glipp av den s t o r e opplevelsen det e r å oppleve den Greske Påsken ![]() Ulykker av a l l e slag kan skje der vi minst venter det, både hjemme, i Hellas og ellers! - f o r e l ø p i g har vi hatt gleden av å oppleve Påske i Hellas 7 ggr , på Kypros, i Larnaca, har vi også vært en påske ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag skulle inte heller avstå påskfirande i Grekland av den anledningen, men jag står aldrig mer på stora platsen utanför kyrkan på Tinos där småbarn och ungdomar kastade smällare rakt ner bland folket från kyrkans sidobyggnads tak. Jag höll på att få en på mig. Det VAR otäckt! Men totalt sett så är grekiskt påskfirande en stor upplevelse som jag gärna "utsätter" mig för igen. Man kan ju välja lite själv var man vill befinna sig.
Lissi |
![]() |
|
|