Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-27, 15:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Arne och Vivi på Kreta

Stefan, jag känner igen det här, är det från en bok månne? Jag har glömt vad boken hette som jag läste länge sen, innan jag hade grekiska kontakter. Om det inte är den boken , var har du fått berättelsen ifrån?
Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 16:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Stefan, jag känner igen det här, är det från en bok månne? Jag har glömt vad boken hette som jag läste länge sen, innan jag hade grekiska kontakter. Om det inte är den boken , var har du fått berättelsen ifrån?
Arne Hirdman har skrivit många reseskildringar från resor både i Afrika, Syd-amerika och Europa. Jag har en som gavs ut 1954 i min bokhylla. Han har även skrivit i olika tidskrifter exempelvis Folket i bild.

Eva
Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 17:50
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Det är en bok jag har läst den för c:a 5-6 å sedan ,möjligen har jag den kvar i Sverige.En annan historia ,möjligen samma ,är ett par som lämnade sin lilla dotter i nunnans vård medans de gjorde upptäcktsfärder.
Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 18:21
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Stefan,
väldigt roligt att du tar upp den här boken. Jag köpte den för ganska många år sedan i ett antikvariat. Titeln är Kreta, möjligen med en underrubrik som innehåller ordet labyrint. Den ligger ute på vårt lantställe, därför kan jag inte kolla titeln just nu. Boken är mycket intressant och precis som du skriver, visar den bl.a. på ett samhälle med stränga moralregler och vådan av att bryta emot dem.
Boken är utgiven på 60-talet, så deras vistelse på Kreta måste väl ha varit någonstans mellan 50-60-talen. Den är verkligen läsvärd. Man får en bra inblick i ett förgånget Kreta.
Lena
Svara med citat
Gammal 2014-03-28, 11:55
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Ja, jag tycker själv att det var ett riktigt guldkorn jag fann.
Av en slump. På nätantikvariat när jag skulle beställa "Erövring o motstånd" om slaget på Kreta, den senare innehåller så mycket detaljer att det går väldigt långsamt att läsa, och fraktavgiften har blivit mycket stor.
I alla fall var det fantastiskt att få läsa någon annans berättelse och å belysande för dagens Kreta.
Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 11:26
tomnils avatar
tomnil tomnil är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Tack för en fin presentation av en bok hittills okänd för mig. Titeln torde vara: Kreta Labyrinten i våld och utgivningsåret 1960. Av allt att döma har Hirdman också tillsammans med hustrun Vivi skrivit en bok om Rhodos men den är möjligen en mer traditionell resehandbok från 1966. Han var tydligen en flitig resenär och äventyrare med ett blandat författarskap bakom sig väl värd att speja efter på antikvariat, loppisar eller nätet.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:58.