![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Stefan, jag känner igen det här, är det från en bok månne? Jag har glömt vad boken hette som jag läste länge sen, innan jag hade grekiska kontakter. Om det inte är den boken , var har du fått berättelsen ifrån?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Det är en bok jag har läst den för c:a 5-6 å sedan ,möjligen har jag den kvar i Sverige.En annan historia ,möjligen samma ,är ett par som lämnade sin lilla dotter i nunnans vård medans de gjorde upptäcktsfärder.
|
|
|||
|
|||
![]()
Stefan,
väldigt roligt att du tar upp den här boken. Jag köpte den för ganska många år sedan i ett antikvariat. Titeln är Kreta, möjligen med en underrubrik som innehåller ordet labyrint. Den ligger ute på vårt lantställe, därför kan jag inte kolla titeln just nu. Boken är mycket intressant och precis som du skriver, visar den bl.a. på ett samhälle med stränga moralregler och vådan av att bryta emot dem. Boken är utgiven på 60-talet, så deras vistelse på Kreta måste väl ha varit någonstans mellan 50-60-talen. Den är verkligen läsvärd. Man får en bra inblick i ett förgånget Kreta. Lena |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, jag tycker själv att det var ett riktigt guldkorn jag fann.
Av en slump. På nätantikvariat när jag skulle beställa "Erövring o motstånd" om slaget på Kreta, den senare innehåller så mycket detaljer att det går väldigt långsamt att läsa, och fraktavgiften har blivit mycket stor. I alla fall var det fantastiskt att få läsa någon annans berättelse och å belysande för dagens Kreta. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för en fin presentation av en bok hittills okänd för mig. Titeln torde vara: Kreta Labyrinten i våld och utgivningsåret 1960. Av allt att döma har Hirdman också tillsammans med hustrun Vivi skrivit en bok om Rhodos men den är möjligen en mer traditionell resehandbok från 1966. Han var tydligen en flitig resenär och äventyrare med ett blandat författarskap bakom sig väl värd att speja efter på antikvariat, loppisar eller nätet.
|
![]() |
|
|