![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Bokat nu oxå
![]() Hittade dock inget med Aegean. Det blev LH via München och SAS raka vägen hem. Det visade sig att Lufthansa opereras av Aegean från München. Ingår förtäring på Aegean? Aldrig flugit med dom. Det blev bästa alternativet, landar 14.45, vilket borde innebära att man hinner med 17.30 med Blue Star. |
|
|||
|
|||
![]()
Aegean (A3) flyger följande tider S2014:
ATH-CPH-ATH 0815-1030 // 1110-1520 ti/to/lö 22maj-25oct Airbus 320 ATH-ARN-ATH 0820-1120 // 1200-1640 ti/lö 31maj-25oct Airbus 320 |
|
||||
|
||||
![]()
Lite sur blev jag allt i dag när jag fick ett mail från Travelstart där jag bokade resan. Det ingick inte alls bagage som jag trodde, endast handbagage på 8 kg.
![]() ![]() Katitzi ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Lurigt det där...
För mig ingick bagaget hos Aegean. Men det är code share hos Lufthansa. |
|
|||
|
|||
![]()
Lufthansa opereras (!) inte av Aegean. I det här fallet rör det sig om ett s.k. Code-Share-samarbete. Det är ett rent kommersiellt samarbete som flygbolagen har för att kunna sälja sina biljetter på ex. varandras hem-sidor samt ställa ut biljetter på sina egna biljettnummer. Detta samarbete är vanlig inom de olika flygallianser som finns men det kan även förekomma mellan flygbolag från olika allianser.
Det operativa samarbetet är när ett flygbolag hyr flygplan från ett annat bolag men sedan flyger under eget flygnummer. Man talar då om Wet-lease (man hyr flygplan inkl besättning) eller Dry-lease (flygplan exkl besättning). Det som de flesta kanske råkar ut för är ren Charter. Då är det en researrangör som hyr flygplan inkl besättning och säljer platser vidare till enskilda personer oftas paketerat med hotell. De större researrangörerna har oftas ett eget flygbolag som flyger majoriteten av arrangörernas resor. |
|
||||
|
||||
![]()
Inte lätt med alla begrepp.
![]() Iaf som jag skrev lite längre ner, bagaget ingick med Aegean, tack vare code share med Lufthansa. (?) |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
TIPS
Fick följande pris från prisbevakaren idag: 1244 pix med Aegean, ARN-ATH, ToR, 24 juni - 8 juli. Har redan inhandlat resa för 2100, såå... ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Prisat vare snus för denna nyheten, vi planerar en öluff med utgång från Santorini och igår bokade jag biljett ditt direkt av Aegean till Santorini via Athen i september för 2000 kronor per skalle tur o retur efter läst denna tråd,
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Är det någon som vet när dom lägger in resor från november och framåt, från Rhodos till Aten eller Göteborg? Jag hittar t.o.m. Oktober 2014.
Hälsn Cyrene |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Har varit i kontakt med Aegean helt nyligen eftersom vi också söker en hemresa senare 'n den 25 oktober och fick ett mail där det står att det kommer alldeles snart att finnas tillgänligt med bokningar efter den 25 oktober. Athen -Arlanda finns ju men det är ju skönt att kunna boka allt direkt. Flygtiderna Rhodos-Athen brukar i nov-dec se ut ungefär som i oktober.
Margaretha |
|
|||
|
|||
![]()
Tack, får avvakta med bokningen hem ett tag.
Hälsn Cyrene |
![]() |
|
|