![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Är det någon som vet om man kan köpa någon ost här i Sverige som liknar den där fantastiska osten de har i Amorgos-salladen på ön? Och vad *är* den där fantastiska osten egentligen?
|
|
||||
|
||||
![]()
Hur ser den ut?
|
|
|||
|
|||
![]()
Mjukare, grynigare, serveras ofta med rikligt med kapris.
Så här: http://4.bp.blogspot.com/_VhKaW1o6xc...gos_cheese.jpg |
|
||||
|
||||
![]()
Ser ut som mjuk fetaost antagligen gjord på get eller fårost.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/kimmen |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Har hört med en kontakt i Aegiali och fått svar: Misitra är gjord av getmjölk. När de gör ost här så blir det först malaka (en mjukost nästan utan smak alls men otroligt god och smälter i munnen), nästa steg i processen ger misitra som egentligen heter kseno misitra vilket betyder syrlig, sedan sist blir det hård osten (graviera/gruyere).
Eva L: det du ätit kanske är malaka-osten (heter faktiskt så men betoningen är på maLAka)? Hursomhelst så blir det nog svårt att hitta Misitra / Mizithra i Sverige är jag rädd. Änne mer anledning att längta tillbaks! |
|
||||
|
||||
![]()
Fast den jag åt var smakrik. Jag ska fråga en grekisk vän som är delägare i ett företag som importerar grekiska produkter främst ekologisk olivolja och honung om han känner till om osten finns i Sverige. Antar att du redan kollat på Hötorgshallen och Östermalmshallen?
Eva |
![]() |
|
|