![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Nja,, På utresan får man ej beställa och medföra Alkohol inom EU. Dock finnes det vissa charteroperatörer som struntar i detta och låter kunderna inhandla våta varor.
Detta är emellertid förbjudet på utresan. På hemresan däremot, då kunna starka varor inhandlas, men de äro dock inom EU, exv Grekland, skattade i landet. Enär den Grekiska skattesatsen är generande låg bliva priset angenämt. Arne |
|
|||
|
|||
![]()
Vi har under alla år vi åkt charter till Grekland (sedan 80-talet) fått köpa alkohol på nervägen, senast i maj månad i år, dock lämnas alkoholen vid landning i Grekland, i vårt fall i år på Kreta och Chanias flygplats. Vid beställning av Tax Free på flygbolagets sida kommer det vid försök att beställa tobak upp texten: ej inom EU men väl till Kanarieöarna (trots att Kanarieöarna tillhör Spanien). Med regulärflyg är det annorlunda.
|
|
||||
|
||||
![]()
Är det verkligen så? När vi åkte hem häromdagen via Aten vandrade vi runt på flygplatsen (där man för övrigt handlar INNAN säkerhetskontrollen vilket är lite förvirrande) men priserna var så höga så vi struntade i att köpa något. Det verkar vara billigare på bolaget här hemma jämfört med att handla på Atens flygplats!
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
= en tredjedel av priset ! / Tom som alltid bunkrar upp med ouzo. |
|
||||
|
||||
![]()
När vi åkte ner till Rhodos i maj med Tuifly beställde vi ifrån katalogen. Dryckerna fick vi gå fram och hämta efter landning. Hem gick det hur bra som helst, dryckerna på sätet. Vet folk som har åkt ner till Korfu och inte fått handla, vet dock ej med vilket bolag!
/Kerstin ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi åkte med Apollo och Jettime från Sturup till Kreta i juli. För första gången av ca 25 Greklandsresor fick vi inte handla sprit på resan ner.
|
|
|||
|
|||
![]()
När jag tänker efter så fick vi handla ur taxfreekatalogen på nedresan när vi flög t.ex Novair eller Tuifly däremot inte när vi åkte med SAS(genom Apollo)
|
|
||||
|
||||
![]()
Kan inte det här med olika regler för köp på utresan vara ett viktproblem. Även spriten som hemresenärerna ska köpa tas väl med från Skandinavien ner och sedan tillbaka igen.
Det är tur för flygplatsen i Aten att sprit är dyrare i tex Sverige. Min ouzu, Kéfi, kostar i butiken i Mytelini (Lesvos) €15 för en och en halv liter. |
|
|||
|
|||
![]() ![]() med Ving den 15 aug. Så har jag gjort varje gång, aldrig några problem. Samt lite till hemresan också förstås. |
|
||||
|
||||
![]()
Det beror på vilket flygbolag du åker med åkte med sas charter till Parga där gick det inte.åkte med ving och Thomas cook där gick det bra även med Novair kan man beställa jag undrar varför det är olika mellan flygbolag beror det på var man har sitt huvudkontor eller?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Med Novair har man inte fått beställa på nerresan senaste 2 åren. Med tui har det gått bra men de levererar på grekisk mark. Med Sas har jag aldrig kunnat handla på utresan. Detta gäller till Kreta iaf....
|
|
||||
|
||||
![]()
Men det avgör ju saken, hädanefter får man alltså åka med TUI då! Det är väl Ving om jag inte missminner mig.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() // Malin |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/kimmen, som däremot förbeställde mycket god whisky till hemresan... ![]() . |
|
||||
|
||||
![]()
Att handla på Athens flygplats är ju svindyrt. En flaska 5* Metaxa kostar typ 22€ och det var faktiskt billigare Carrefour på Paros. En mascara som frugan kollade på är billigare i Sverige.
Metaxan handlade jag i Frankfurt i stället för 14€ men priserna på sminket var forfarande inte billigare än att hon handlar på Birka Paradis i stället nästa vecka. Vi flyger med SAS och Lufthansa så någon försäljning ombord är det inte att tala om. Charterbiljetterna blir så pass dyra också jämfört med reguljära biljetter så man kan handla spriten på Systembolaget och ändå gå med vinst. Dessutom har jag tröttnat på att handla sprit på planet efter att man ett antal gånger fått lov att bära 10-12 flaskor som frugan tagit upp beställning på hos vänner och bekanta. Nej dom kan hädanefter åka på egna utlandsresor och spara en 50-lapp eller en hundring på en liter starksprit. Dagens surigaste inlägg men så är det. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() // Malin |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men mycket fippel med pengar och vad det kostar med dom där jäkla flaskorna innan man ens har åkt iväg kommer jag ihåg. Före man åker så låg det en hög med växelpengar och samma hög låg kvar när man kom hem. Taxfree är lite som korven för 5kr på IKEA, i sista stund så ska man tillfredställas med ett köp som ska övertyga oss om att allt har varit så fruktansvärt väl bra och billigt. En anledning att komma tillbaka helt enkelt. Människan är bra underlig när det kommer till den biten. Fortfarande lite surig så här på lördagskvällen. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() /kimmen |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Saxat från Novairs sida: OBS! Viktig information [LIST][*]Fr.o.m 19:e juni 2012 så kan tyvärr Alkohol endast beställas för leverans till hemresan (ej utresan) på flygresor inom EU.[*]Tobak kan endast beställas på flygresor utanför EU[/LIST] // Malin Senast redigerad av nilam den 2013-08-03 klockan 21:30. Anledning: Tillägg |
![]() |
|
|