Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-06, 16:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Samos stad i jämförelse med andra?

Jag har varit på alla tre ställen som du nämner men Vathy har jag bara besökt över dagen. Det är en betydligt mindre stad än Rethymnon men även mindre turistisk. Tycker du att Rethymnon var nästan lite för liten kanske Vathy inte är rätt plats för dig.

Eva

P.S Ser att jag kanske missuppfattade dig. Samos stad Vathy är ingen by utan en fin liten stad med ca 5-6000 inv
Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 16:45
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Jeg har også vært alle tre stedene, og trivdes meget godt i Vathy, som var mindre turistpreget enn Naxos. Disse to stedene er jo omtrent like store. Det er vanskeligere å sammenligne med Rethymnon, som jo er en god del større (40 000 sammenlignet med ca 6 000 i begge de andre stedene), og har både utpregede turistområder og andre områder med mindre turisme.
Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 17:53
Miali Miali är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2007

Tack för svar! Inser att jag har VÄLDIGT dålig koll på storleken på städerna! Tyckte mig minnas att Naxos var stort. Stort nog för oss i alla fall.minns att de hade mysiga gränder. Finns det lika mysiga gränder i Vahti?

Hur är det på Paros med tanke på våra önskemål

Kanske åker vi till Naxos igen. Fast helst vill jag se nåt nytt. Kom gärna med flera förslag!!

Senast redigerad av Miali den 2013-05-06 klockan 18:20. Anledning: Det blev dubbelt
Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 18:14
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Miali Visa inlägg
Tack för svar! Inser att jag har VÄLDIGT dålig koll på storleken på städerna! Tyckte mig minnas att Naxos var stort. Stort nog för oss i alla fall.minns att de hade mysiga gränder. Finns det lika mysiga gränder i Vahti?

Kanske åker vi till Naxos igen. Fast helst vill jag se nåt nytt. Kom gärna med flera förslag!!
I Vathy finns liv igentligen längs strandgatan och gågatan som går pararelt med strandgatan ca. 50 m bort från havet. Går man längre in till staden finns där vanliga bostadshus där folk bor, ingen café, tavernor osv.. Folk samlas vid Pythagoras platsen på kvällarna och café'er runt och i närheten av den. Butikerna finns längs gågatan. De har öppet må-lö på dagtid och några har öppet även på kvällarna på tisdag, torsdag och fredag under högsäsong. Söndagar är samtliga butiker stängda. Vathy är en vanlig grekisk stad där service är byggt för lokalbefolkning, inte så mycket åt turister. Det är just därför vi tillbringar vår grekland semester i Vathy sedan 2006 varje sommar. Inga "nojsiga" och fulla turister, inga inkastare, i allmänhet väldigt lungt ställe. Vid midnatt är staden redan tom och restaurangerna stängda utom "torgrillen" där man får de bästa pitagyros på Samos.
Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 18:26
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Vathy har også en gammel del, kalt Ano Vathy, som ligger opp mot høyden sør for sentrum. Der kan man rusle i bratte smale gater med stort sett små hus, mye veneziansk med balkonger som henger utenpå husene. En del små kafeneions finnes også der, hvor man kan ta sin kaffe eller hva man nå ønsker, stort sett bare omgitt av lokalbefolkningen, i alle fall da vi var der i slutten av mai et år.
Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 18:08
Miali Miali är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2007

Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:05.