Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-19, 17:37
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Jag delar din uppfattning Eva. Under alla mina grekiska år, har jag ätit det bästa och det är troligen inte gyros! Jag har gjort det två gånger, tror jag. Men jag glömmer inte den första gången på i Limasol på Cypern, 1982. Det var så överraskande orientaliska smaker. Men eftersom jag gärna har planer för mina mål, blir det inte snabbmat! Den ända snabbisen är souvlaki på marknaden varje lördag tillsammans med goda vänner. Den gyros jag åt på samma ställe lockar inte till fler.
/ Jannis
Svara med citat
Gammal 2013-04-19, 20:34
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Det är platsen, tillfället som gör Gyrosen

Bredvid biljettkontoret alldeles bredvid biljettkontoret där man kommer till Piraeus med tunnelbanan (nu är det semesterkänsla) Gyrosen smakar därför underbart.

Flest Gyros har det för min del blivit på Antiparos, på 5F, de är riktigt goda!
Svara med citat
Gammal 2013-04-19, 21:43
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Äter sällan gyros nuförtiden men åt en att minnas i Glyfada utanför Aten på sent 80-tale. En liten kiosk med gyros och en iskall öl för mosvarande 10 kr i drachmer
Men mitt första minne av "gyros" eller egentligen kebab är från Cypern... Ett stånd på gatan i Larnaca med nybakat pitabröd som de fyllde med stora safiga lammköttbitar som grillats på spett... grovt hackade tomater, gurka och lök med en tjock vitlökssås på toppen Detta var 1980...tror inte att detta går att få på Cypern idag.

// Malin
Svara med citat
Gammal 2013-04-19, 22:03
Pelas avatar
Pela Pela är uppkopplad nu

Reg.datum: apr 2010

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Äter sällan gyros nuförtiden men åt en att minnas i Glyfada utanför Aten på sent 80-tale. En liten kiosk med gyros och en iskall öl för mosvarande 10 kr i drachmer
Men mitt första minne av "gyros" eller egentligen kebab är från Cypern... Ett stånd på gatan i Larnaca med nybakat pitabröd som de fyllde med stora safiga lammköttbitar som grillats på spett... grovt hackade tomater, gurka och lök med en tjock vitlökssås på toppen Detta var 1980...tror inte att detta går att få på Cypern idag.

// Malin
Spännande,jag har också samma minne från strandpromenaden i Larnaca för länge sedan,en kiosk man handlade i,sedan uppsöka någon skuggig plats att sätta sig och äta.. gudomligt gott
Att det hette Gyros i Grekland visste man inte,Kebaben hade inte erövrat Sverige. det var nytt och exotiskt..

Fortfarande är Gyros riktigt gott,numera billigt också 2-3 Euro.
Svara med citat
Gammal 2013-04-20, 20:04
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg

// Malin
Åhh vilka minnen man får! Det är precis så jag minns mitt första möte av det vi numera kallar gyros. Vi bodde på en liten gata bakom strandpromenaden i Larnaca i mitten av 80-talet och när man var ute på kvällarna så doftade det så gott från dessa stånd som fanns lite varstans i gathörnen. Jag har flera gånger sökt efter nåt liknande men aldrig fått samma som då.

Men de gyros som vi äter nuförtiden i Grekland duger gott också. Bland dom bättre tycker jag är på Platanostorget i Skopelos, Magali tror jag det hette som vi gillade bäst, och även Five Star Deli på Karpathos hade jättegoda gyros.
Svara med citat
Gammal 2013-04-19, 22:16
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Sent åttiotal/tidigt nittiotal. Kl 0330 på morgonen. Några timmar senare vaknar man med vitlöksmak i munnen och oborstade tänder!

De Gyrosarna var nog de bästa någonsin Var? Hos Georgios och Chrissoulla på 5F Antiparos.

Betala gjorde man dagen därpå

För övrigt smakar de fortfarande världsbäst dock med något mer normala mattider
Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det är platsen, tillfället som gör Gyrosen

Bredvid biljettkontoret alldeles bredvid biljettkontoret där man kommer till Piraeus med tunnelbanan (nu är det semesterkänsla) Gyrosen smakar därför underbart.

Flest Gyros har det för min del blivit på Antiparos, på 5F, de är riktigt goda!

5F i all ära men vi gillar ändå Souvlaki Plaza bättre på grund av att köttet håller högre klass. Favoriten är väl ändå deras chicken pita med deras egna dressing.
Gianni och Fredag och ungarna är också jättertrevliga.
Svara med citat
Gammal 2013-04-20, 07:25
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

En gyro med pita, innehållande tirokafteri och en iskall mythos...mmmm jo det är gourmemat
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:58.