Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-10, 11:30
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Psychosavvato

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Svägerskan som under ett år har skött sin sjuka mamma ringde mig i morse, ganska chockad: hennes mamma dog i morse, samma datum som mannen dog i fjol....

Sammanträffande eller något mer än det...
Jeg føler med din svigerinne, og beklager sorgen i familien.

..."sammantreff eller noe mer enn det"...kan man jo undres over , men ikke finne svar på ... hun vil nok føle "usikkerhet" rundt datoen 9 mars i årene som kommer...

Det er så interessant og fint å få innblikk i greske tradisjoner, som denne og andre du har fortalt om!

Takk, Monica - jeg visste ikke at det var "Kollivo" jeg fikk "servert" da jeg gikk ut av kirken i Katapola for noen år siden, NÅ vet jeg det
Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 20:42
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Sv: Psychosavvato

På Kreta kallar man cermonin mnimosino, minnesgudstjänt för de avlidna. Jag delar din uppfattning att det är kyrklig KULTUR och ger möjlighet för de sörjande att i kyrkorummet tänka på den avlidne och samtidigt få tröst av präster, släkt och vänner. Då går vardagarna lättare efteråt.
Dödsdagarna på samma datum tror jag inte beror på något gudomligt. Lika lite som att en mor föder sitt barn på sin egen födelsedag.
Det är bra Monica att du sprider din kunskap om grekiska vanor till de som
inte vet!
/ Jannis
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:40.