![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, vi får väl hänga med ett tag till och acceptera förfallet....Ylva/Jannis har rätt i att det i Grekland inte spelar så stor roll folk emellan hur gammal man är.
Du går förbi ett kafeneion och ser en rad äldre män som sitter där, dag efter dag. Du ser de gamla kvinnorna som inte bryr sig så mycket om moderna kläder eller i-padar eller sånt. Avundsvärt eller bedrövligt??? Beror på din egen föreställning om vad du vill göra när du blir så gammal. Jag säger bara: underskatta inte de här människorna, som tycks leva utanför det brusande moderna livet. De har varit med om en otrolig förändring av världen, med flera krig, med utveckling av teknik, med omvälvning av värderingar. Man kan få nog till slut och låter världen rulla på där ute, och perspektivet riktas mot var dags innehåll i stället. Den ene gubben som besökte min man, har varit kapten och åkt jorden runt oräkneliga gånger. Hans bror, den andre gubben, har en fabrik i Australien. Gumman uppe på berget, som vi besökte nu i eftermiddags, har skött en handikappad man i tjugo år, mist en son i en svår olycka, har döttrar och barnbarn i USA och Belgien, som hon besökt många gånger. De ser dig, besökare, med vänlighet och intresse och skrattar bara när jag påpekar att de borde ha medalj från turistmyndigheten just för att de sitter på kafé och låter sig fotograferas, eller går mitt i gatan i sina svarta hucklen... |
|
|