![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack för tips om tvål! Verkar toppen!! Ska jag absolut köpa med mig
![]() Fint att de barnvänliga stränderna Votsalakia och Psili Ammos ligger ett stenkast bort. Vi kommer som sagt ha hyrbil hela veckan så det blir säkert utflykter varje dag. Paret vi ska hyra lägenhet av har även en fiskebåt som de kör turister i till ön Samiopoula. Mannen och hans bror kör båten och på vägen ut till ön så brukar han tydligen ta upp fiskenät och glatt föreläsa om de olika fiskarna som han fångat. Sen blir det barbecue av dagens fångst ute på Samiopoula. Måste vi absolut testa! Jag är barnsligt förtjust i att besöka fina gamla kloster när jag är på olika öar i Grekland. Någon som känner till något fint kloster på lagom avstånd från Ormos? Hur ser badmöjligheterna ut i närheten av Drakei om man gör en dagsutflykt dit? Finns där badstrand i närheten? Tack för alla tips! |
|
|||
|
|||
![]()
Hej, igen!
Det finns ett nunnekloster som är väldigt vackert beläget uppe i bergen på 700 meters höjd med en vidunderlig utsikt över havet och Votsalakia. Det är väldigt brant uppför och det går att köra bil en bra bit upp,(fast jag gick hela vägen från byn)cirka 4-5 km, men det rekommenderas inte med barn, sista biten är en rätt så jobbig bit att gå, brant och stenstig men väl värt mödan när man kommit dit upp, men som sagt med barn blir det nog besvärligt. Det sägs att två stycken nunnor för länge sedan bodde där och de gick bara ner till byn Votsalakia högst ett par ggr per år, det säger ju en hel del om läget. Det är skyltat efter byn i Votsalakia, samma väg upp kan man även ta sig till Pythagoras cave, Pythagoras som var en stor filosof, även läkare, astrolog, matematiker sägs ha levt en stor del av sitt liv här, där han hade elever som han undervisade. Bra tips annars fråga i byn om sevärdheter, lokalbefolkningen är de som vet bäst. I Drakei var jag också och vandrade om det finns badstränder i närheten vet jag ej, men en underbar utsikt på vägen dit var det, blev många stopp på vägen dit! Mvh Sunny.... ![]() Senast redigerad av Sunny12 den 2013-02-20 klockan 12:27. Anledning: korrigering |
![]() |
|
|