![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Jag har också funderat på det var Ni hittar de mjuka och behagliga sängarna i Grekland.... ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag kan inte annat än att hålla med majoriteten här men senast här om dagen pratade vi om att dra iväg på en gammal hederlig luff som vi gjorde förr, grannen erbjöd sej vid ett svagt tillfälle att ta hand om barnen åt oss. Nu kommer detta aldrig att hända men tanken kändes ändå trevlig på något sätt.
Vad jag är lite mera orolig för är faktiskt hur det ska se ut om 10 år. Blue Star har redan förstört alla våra nattkommunikationer då de konkurrerat ut alla vettiga rederier, de hotell som går att boka via nätet har konkurrerat ut alla (eller de flesta) privatrum som man fick tag på i hamnen på alla öar. Då vi ska ut o luffa 2023 så har vi troligen inget annat alternativ än att boka hela resan 3 månader i förväg oberoende om man åker charter eller på egen hand, att försöka göra sej förstådd på knagglig grekiska finns inte, de som har hotellen har bott i Australien eller Sverige så många år så de pratar sämre grekiska än vad vi gör. Vi kan inte gå till bageriet o köpa frukostbrödet för Lidl har konkurrerat ut alla lokala alternativ, vi får köpa Vasa-bröds tyskbakade grovbröd eller Pågens rostbröd om vi inte vill ha Leksandsknäcke som nu finns på alla Lidlbutiker. Kanske bäst att återuppta diskussionen med grannen och få en sista båtluff så länge nånting av det roliga finns kvar. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Men Janérik! Så många platser att besöka och risk för att de är förstörda 2023! Ta du genast och skaffa barnvakt och åk till ett ställe du tycker om. gå runt och kolla i ett område du gillar. Garanterat finns där en privat lägenhet med en sån där gul avlång lapp ΕΝΟΙΚΙΑΖΕΤΕ . Tilltala närmsta granne, som säkert vet var ägaren finns, eller kanske grannen själv har nycklar. Gillar du lägenheten, så hyr. Avtala för kommnade resor...
Enkelt, va |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Janerik
Glädjande att kunna säga att jag ej ser framtiden som du beskriver den. Vi har bott här på Kreta i 10 år heltid och ser ej denna utveckling alls. Vi har fler bagerier, mer folk har flyttat ut i byarna, små kafenion i byarna lever för fullt, NY färjlinje från Rethymno till Pireus som kör över natten. Fler vinteröppna pensionat. Ja vi ser framtiden ljus för turismen men klart den Grekiska ekonomin tvingar flera att hyra ut sina extra rum. Så jag tror att ni kan ha en fin Öluff även 2023 men klart att utveckling kommer att ske även på Grekiska öar. Olle direkt från ett soligt & sommarvarmt Kreta |
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Janérik;295012
Då vi ska ut o luffa 2023 så har vi troligen inget annat alternativ än att boka hela resan 3 månader i förväg oberoende om man åker charter eller på egen hand, att försöka göra sej förstådd på knagglig grekiska finns inte, de som har hotellen har bott i Australien eller Sverige så många år så de pratar sämre grekiska än vad vi gör. Mvh Janérik[/QUOTE] Ha det har vi redan upplevt för länge sen. I sällskap med min grekistalande dotter har vi mött greker bosatta i andra länder än sitt hemland som beklagat att de pratar sämre grekiska än henne. ![]() Sen måste jag hålla med dig att det är väldigt trevligt att ta båten och bara åka iväg utan att ha allting förbokat. Det är härligt att strosa runt och välja på plats efter det som verkar trevligt just då. Mig lockar det inte att alltid boka upp mina resor året eller halvåret innan och precis veta vart jag ska och var jag ska bo. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Håller väl med om det mesta. Visst blir man bekväm med åren, men samtidigt har man ju råd. Det hade man inte när man var ung.
![]() Däremot så måste man förhandsboka via nätet, om man vill ha de attraktivaste boendena. Förr när ingen förhandsbokade, så fanns ju chansen till attraktiva lägen via rumsraggare. Nu är det mer sällan, då oftast "skräpet" finns kvar. /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag tillhör den grupp som vilar ut på min semester och ställer därför gärna lite krav på mitt boende. En allt för hård säng kan vara en katastrof för en person med artros eller reumatiska sjukdomar och kan förstöra en hel semester. Klart vi ska ställa krav på vårt boende och att det skulle vara något hån mot grekerna i deras utsatta ekonomiska situation som någon skrev förstår jag inte alls. Turismsektorn är en viktig inkomstkälla för grekerna inte bara på de stora charterresmålen utan även för den lilla ön och den lilla platsen utanför de stora turiststråken och för att den ska fungera bra i konkurrens med andra länder är det viktigt både med kvalite och långsiktighet i de satsningar som görs. Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Om jag kan välja väljer jag en säng som denna. Vi bodde så här fint i somras på ett familjeägt pensionat på Leros. |
|
|||
|
|||
![]()
Jaha nu förstår jag du tyckte det var trångt i första sängen ,men vi har varsin sån .Fö visar säng nr 2 inte hur madrassen var beskaffad vilket avgör kvaliten.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Hittar jag ett boende till ett bra pris så är det inte sängen som är avgör mitt beslut, då kan jag vara mer kräsen med utsikten vill numera gärna ha havsutsikt och balkong som jag kan betala extra för isåfall. Men skulle jag få en gratis resa skulle jag inte bry mig alls, bara glad att få komma till Grekland. |
|
|||
|
|||
![]()
Men alla ni som talar er varma för alla pyttesmå och familjära grekiska pensionat och att komma nära den grekiska vardagen, är sängen på bilden då så så fjärran från det ni är vana vid att uppleva???? Tycker nog den ser ut som det brukar göra för det mesta vad gäller själva sängen. Sen är ju tack och lov själva miljön i rummet oftast lite trevligare.
![]() Like-knappen på...... ![]() |
![]() |
|
|