![]() |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Jag uppfattade också att det var goodwill från bankerna och inte något de egentligen var skyldiga att göra. De resor jag nu har bokat med SAS, så har jag använt ett visa guldkort med kredit, eftersom det kortet har en försäkring som förhoppningsvis ska gälla om det skulle bli en konkurs. //Lena |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Vi betalade med bankkort.
June |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Tack för era svar! Goodwill då alltså - eller kanske något jag läste om igår: en bank kan ha ett särskilt avtal med kortföretaget om att ersätta även dem som betalat med bank/betalkort.
Lamaya: det låter klokare att betala med kreditkort, ja. Att försäkringen skyddar dig är inte säkert, de brukar gälla förseningar, vid sjukdom osv. I villkoren för försäkringen på mitt kort står t o m att den inte gäller vid konkurs. Men betalar du med kreditkort träder konsumentkreditlagen in och du kan rikta dina anspråk mot kreditgivaren istället för att hamna bland oprioriterade fordringar i konkursen. Usch, jag tvekar, det rycker så förbannat i bokningsfingret ![]() Jag har dock ett kreditkort via jobbet, får använda det och räkna med att banken/kortet inte försöker krångla för att det är ett privatköp (jobbet har ing invändningar, alla fakturor går till mig). |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Kolla vad som gäller om kortet är utställt på företaget.Kan vara skillnad på regler för privatpersoner o. företag .
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Jodå, jag inser också att det kan behöva redas ut.
Men nu har jag just klickat iväg en beställning på ett nytt Ica-kort, ett med kredit istället för det vanliga Ica-kortet jag har nu. Och har särskilt kollat att det skyddas av konsumentkreditlagen ![]() Kom igen nu SAS
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
Mvh Janérik |
![]() |
|
|