![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Lite roligare: mat!
![]() Den enskilt godaste rätten jag åt var nog, i all enkelhet, den här: ![]() Fisk vänd i mjöl och stekt i olja över öppen eld på stranden - på båtutflykt med Stelios. Dessutom åt jag en mycket god exochiko (pappersknyte med örtdoftande kött inuti) på Nikos taverna i Livadia, och en mycket god gourounaki (spädgris) på Omonia (dock med omotiverat ris med majs i samt frysta ärter&morötter ![]() Även den här korven på To Armenon var mycket god: ![]() Kikärtsplättarna var också goda, dock hade jag de varit ännu mer i min smak utan dill. To Armenon verkade ha dill i ganska många rätter, och den är ju så dominant att allt lätt smakar lika om man är för frikostig med den. Ordinär mat, men särklassigt bästa läget för en lunch, var tavernan i den lilla hamnen i Agios Antonis: ![]() Det är ofattbart ljuvligt att sitta där! Den taverna som jag sammantaget gillade bäst var den här: ![]() Nikos taverna. Mer varierad meny, lite ovanliga rätter, det jag fick var vällagat. Skulle tro att de slåss om samma gäster som To Armenon men för mig var Nikos snäppet vassare. Det är dock inte det trevligaste stället att sitta på, där är trångt mellan borden så det blir inte så rofyllt (för den ständiga middagsläsaren ![]() Nikos har en vedeldad ugn där ugnsrätterna tillagas - och varje kväll innehåller brödkorgen på varje bord detta nybakade, helt gudomliga bröd från den egna ugnen: ![]() De ställen jag hann äta på var Omonia, Gorgona, Kyriakos, Michalis, To Armenon, Nautilos, Oasis och Nikos. Det är inte svårt att äta gott i Livadia ![]() |
|
|