![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
En teori jag hört är den mycket kalla vintern. Kanske Greklandmyggen ej tål kyla.
Det var ju ej en torr vår mycket regn fram till april Olle |
|
|||
|
|||
![]()
Det sprøytes insektsmiddel over vann og fuktige områder der myggen klekker, på noen / alle (?) steder i Hellas. Vet dette fordi det ikke ble gjort i fjor i Argolida, øko-krigerne hadde klart å stanse det. Det var sykt mye mygg i Nafplio i fjor! Mye bedre i år, sier mine venner der, fordi i år har det blitt sprøytet igjen.
Kanskje sprøyting er årsaken til mye/færre/ingen mygg i Rethymnon også. |
|
||||
|
||||
![]()
Det var ett inslag i svensk tv för ett tag sedan med anledning av att Grekland inte längre är fritt från malaria. Där togs bland annat upp att den ekonomiska situationen bidragit till att det inte längre är lika vanligt med myggbekämpning som tidigare. Här är en länk till ett kort klipp från inslaget.
http://www.svt.se/nyhetsklipp/nyhete...icle273530.svt Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Vi är precis hemkomna från Georgioupolis (inte så långt från Rhetymnon) och jag har blivit helt sönderbiten. Jag har 30 myggbett bara på ena armen och fick gå till apoteket och få antibiotikakräm. Blev även utskälld av apoteksgubben varför vi inte använt något myggmedel.
|
|
||||
|
||||
![]()
Georgioupolis är lokalt känt för sina myggor.
Det är floden som rinner genom byn som är problemet. Man har sedan länge planterat Eukalyptus trän utmed floden för att bromsa myggen. Det finns ett par byar med mygg problem och oftast så finns mycket Eukalyptus träd planterade. Olle |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för upplysningen, man lär sig alltid något nytt. Bra då man ska söka boende eller man bara ska gå ut och äta på kvällen.
Rolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
![]() |
|
|