![]() |
#21
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag måste erkänna att jag har gått på hörsägen vad det gäller årets inställande av vinfestivalen, dock från grekiska (och av mig betrodda) källor, såsom bar och restaurangägare. Festivalen skulle gått av stapeln mellan 11-26 juli i år, men därav bidde det inget! Förra året var festivalen väldigt välbesökt. Rethymno har nästan 30000 bofasta. Hotellkedjan har ett flertal hotell i regionen samt gick även samman med ett antal fristående hotell. Det rör sig alltså om långt fler än 2000 gäster. Att turister inte på egen hand uppsökte årets vinfestival beror ju så klart på att den aldrig gick av stapeln, därför fanns det självklart inga affischer eller annan reklam för evenemanget. Citat:
Men om 25-28 procent som från säker källa i år var AI-gäster och som ätit sig mätta på AI i stället hade kommit in till byn och besökt restauranger/tavernor så hade det helt klart gynnat de små näringsidkarna. Som sagt, jag har full förståelse för att barnfamiljer och andra väljer AI-konceptet, men jag kan också se att det är till klar nackdel för enskilda restauranger/tavernor och andra näringsidkare, ja hela turistnäringen. Säsongen är "by the way" längre här nere än vad många tror. Typ slutet av mars till och med november (även om flera charterbolag lägger ner redan i oktober). Turister finns året om och det finns massvis med året-runtöppna restauranger (även nere på strandpromenaden). Under hela vintern går grekerna man ur huse varje kväll och spenderar (förutom pengar!) timmar på alla små meze-krogar i kvarteren! Citat:
Men nästan!! I alla fall. Jag känner inte till ett enda hotell här nere som kör enbart AI-konceptet och som har engagerat live-band, det är ju ren förlust. Den "genuina" grekiska aftonen finns ju alltid (med förinspelad musik och duktiga professionella dansare), liksom "Karaoke-kvällen"! Jag utgår ifrån att dessa duktiga dansare samt Karaoke-värden får rimligt betalt. Men dessa två klassiska "events" tillhör väl det som förväntas presteras av ett stort hotell och är väl inbakat i gästernas pris. När vi spelar på ett icke AI-hotell eller en bar så är det vi (bandet) som genererar gäster som spenderar pengar. Om sedan ägaren uppnår "break-even" eller bättre eller inte beror ju på hur mycket folk som kommer och på hur mycket de spenderar. På ett AI-komplex så är så gott som allt redan förbetalt av gästerna (öl, vin och vissa drinkar). Så även om vi som band skulle generera mer folk från hotellet än kvällar utan musik, så klirrar det inte nämnvärt mer i hotellets kassa! Tvärtom, desto populärare vi är så blir det dyrare för hotell-baren! Dessutom så ska ju vi ha en slant för att spela och täcka våra kostnader! Calle! |
|
|