![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej Ritta
![]() Visst blåser det på andra öar och det riktigt ordentligt ibland. Som t.ex på Kalymnos, dit vi åker mest, har vi upplevt kraftiga vindar. Rhodos har ju en blåsig sida och en lugnare sida, i alla fall i staden. Men sådana dagar då det inte blåser är det ju nästan outhärdligt hett, därför är det ingenting som stör med lite vindar, i alla fall i maj och september är dom ju ganska ljummiga ![]() Siw o Lena ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nog kan det blåsa på Kalymnos också, har jag också erfarit några gånger
![]() ![]() Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tinos (och Andros också vad jag förstod i somras) är riktigt blåsiga öar en del av sommaren. I juni har vi alltid haft en del av semestern rejält blåsig på Tinos , men däremot nu i början av juli var det helt vindstilla med 40 grader så jag tror jag hellre har blåst!
![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
På Naxos blåste det kraftigt i säkert 10 av våra 14 dagar där i juni! Men det gjorde inte så mycket så länge man höll sig på landbacken!
![]() Katitzi ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Utan blåst skulle det snart bli jobbigt
![]() ![]() Karpathos ligger ju ensam där ute, utan några grannar i närheten, så kanske det gör att det blåser kanske mer där ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det har du rätt i, Riitta. Även Andros och öarna i närheten ligger precis i vägen för en del välkända vind"strömmar". Bekräftat på olika vädersidor, bl a Poseidon som jag inte kan se längre av någon mystisk orsak.
Sen är det olika perioder på året. Just nu har vi meltemin som börjar från nordöst och som vrider på nordväst senare på dan. Just detta hade jag nöjet att få prata om i morse med Pandelis Georgandis, svampdykare och en jättetrevlig kille som precis är hemma från en period vid Samos, och hans lag hade haft några riktigt jobbiga dagar. |
|
||||
|
||||
![]()
På Samos blåser det nog inte så ofta och temperaturen är också lite högre än som tex på Kalymnos
![]() ![]() Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Den heftigste vinden har jeg opplevd på Antiparos
![]() ![]() Omtrent likedan var det på Skopelos i begynnelsen av oktober et år. Da kom vinden i vill fart 'horisontalt', regnet fosset helt konkret inn i gjennom vinduene ![]() ![]() ![]() Vi famlet oss nesten i blinde langs gatene og fant gudskjelov et sted som solgte pannekaker. Det er jo mat det også - i nøden ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack! Jag gillar Poseidonsidan.
|
|
||||
|
||||
![]()
Samma här. Det är den vädersajt jag litar mest på. Och eftersom jag framför allt är intresserad av vindarna finns det ingen bättre.
|
![]() |
|
|