Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2005-12-15, 09:01
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Eftersom denna tråd verkar ha mer och mer blivt en diskussion om AI vara eller icke vara så hoppas jag att det är OK och av allmännintresse att ställa ett par frågor till Calle och Erik?

Jag och min fru har varit i Rethymno 2001 på "vanlig charter" (förlovade oss då, köpte t.o.m. ringar med grekiskt mönster) och 2004 på AI (Scaletta) med våran son.

Calle:
1. Du skriver i ditt inlägg att vinfestivalen blev inställd p.g.a. att en (mega)stor hotellkjedja inte ville att sina gäster skulle lämna hotellet - jag har lite svårt att tro på att detta var hela orsaken. Rethymno har 25000 invånare (?) och X antal turister - hotellet har 1000 - 2000 gäster (?) varav Y antal kanske skulle velat gå på vinfestivalen men blev dessa inlåsta på anläggningen eller varför gick inte de ut själva, de har väll en egen vilja?
Hur har intresset varit föregående år för vinfestivalen - alltid välbesökt eller har det varit vikande intressen år efter år vilket har gjort att arrangörerna känt att nu gör vi en paus ett år?

2. Restauranger/tavernor - givetvis äter man inget ute på stan om man precis har ätit (gratis) men kan inte även överetablering av restauranger/tavernor oxå spela in - det är en relativt kort period som ägarna skall få in hela sin årsinkomst på och någon gräns finns väll på hur många restauranger/tavernor som en viss folkmängd kan försörja?

3. Banden som spelar på AI - de gör väll inte det gratis?

Erik:
Ang. etiskt resande - Grekland får en stor del av sin BNP via turismen (ca. en femtedel av BNP och ca. en femtedel av sysselsättningen). Det är väll helt naturligt att man utvecklas under åren, fler hotell växer upp, alternativa utbud som AI för de som vill ha det - helt naturligt anser jag. Som tidigare nämts - vilka är det som bygger upp AI - greker själva eller någon hemsk utlänning som vill förstöra det grekiska? Det finns väll någon kommunal/länsmyndighet som tillåter AI byggande - om de hade varit måna om det "genuint grekiska" skulle de väll inte tillåta expansion? Nä, det är nog som "vanligt" pengarna styr, fler turister innebär mer försäljning (varor och tjänster) vilket innebär skatteintäkter. Innebär inte all turism en påverkan - från (över)nyttjande av vatten för dusch/WC till byggande av hotellanläggningar? Vi har provat AI och tycker oxå att det är "tillrättalaggt" för turisterna med "grekisk afton" - några dansare spelar och dansar traditionella folkdanser och drar upp hotellgästerna i ringdans m.m. MEN detta kan ju faktiskt göra att det finns folk som får ett intresse för kulturen och NÄSTA gång väljer ett "politiskt riktigare" sätt att resa?!

//Åke
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:31.