![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
När vi var på Kreta i våras fick vi inte många maskinskriva kvitton. I affärerna frågade de om vi skulle betala kontant eller med kort - kontant var naturligtvis billigare.
Att få ett maskinskrivet kvitto i Grekland är nästan lika ovanligt som att möta någon i kalimeratröja. Jag har aldrig, sett någon bära kalimeratröja i Grekland - förutom min man. ![]() ![]() Sjöborren. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() // Malin |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det pågår en kontroll på många öar och man skriver mycket om det i dagspressen- det är väl känt att många ställen inte ger ut kvitton/betalar in sin moms.Sen att vänta sig några resultat...tja...
|
|
|||
|
|||
![]()
Så synd at dere hadde en dårlig opplevelse på Veneto. Flere i familien var på Kreta 3 uker i juli, spiste på Veneto flere ganger. De var kjempe fornøyde. Kjempe hyggelig betjening og god mat. Hva betaler man egentlig for pasta og pizza på Kreta nå? Vi spiste begge deler i Chania og rundt Kato Daratso i fjor, betalte rundt 6 - 9 euro pr rett. Så jeg synes ikke det hørtes så ille ut med 16 euro, selv om vinen var dårlig.
hilsen AnitaC |
|
||||
|
||||
![]()
Netwolf, jag undrar vad det är du vill säga. Vilken bild av Grekland, Kreta eller Chania, du vill förmedla med din kvittorecension? Jag undrar hur du ser på ditt ansvar inför det land och de människor du gästar.
Är det så att du vill förmedla en bild av ett fuskande och oärligt folk? Vill du bidra till moralisk upprustning i ett land som många redan trampat på? Eller anser du det så viktigt att presentera de få undantagen så vi har ditt vittnesmål på att grekerna är, egentligen, ärliga och schyssta? Jag ser fram mot ett förtydligande, en begriplig synpunkt på varför kvittorecensionerna fortfarande är legitima? ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
I grekiska tidningar kan man idag läs om en “kvittoincident” på Hydra. Finanspolisen var på ön för att kontrollera restauranger. En av restaurangägarna – vars restaurang inte hade maskinskrivna kvitton - greps och skulle föras till Aten med båt. Då gjorde delar av lokalbefolkningen uppror och försökte stoppa överlämningen till Aten. Kravallpolis fick tillkallas och ägaren fördes sedan till Aten.
Läs mer på Ekathimerini. |
|
||||
|
||||
![]()
Kvittodiskussionen känns ännu mer relevant just idag än tidigare. Den grekiska krisen har enligt en undersökning gjort att fler svenskar är motståndare till att anlita "svart arbetskraft". En utveckling som vi hoppas få se även i Grekland.
Grekerna har i sista stund lyckats låna upp pengar till mycket hög ränta för att klara det lån som ska amorteras idag. Fär de allra flesta av oss är det därför självklart att skattemoralen måste förbättras och att de som kan betalar skatt, moms etc. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Glömde skriva att under vår senaste resa var det en blandad kompott på handskrivna kvitton och maskinskrivna dito.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Lars |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag ber ALLTID om kvitto och kommer fortsätta göra så. Accepterar inte några handskrivna kvitton när vi äter ute, varför skulle jag det? Jag själv har fått skatten/moms höjd via el, vatten, tvavgift, sopavgift, kommunala avgifter, nya skatter etc etc. Alla måste bidra sen är det ju tyvärr de som redan lite har som får stå för den största bördan ( sänkta löner och pensioner bla) så självklart inget konstigt att lyfta frågan här. Som turist tycker jag absolut att man ska be om kvitto, kan iofs vara att någon känner varför ska jag som inte bor här bry mig? just därför de flesta här bryr sig om Grekland och då anser jag att vi oxå skall bry oss och be om kvitto.
Camilla |
|
|||
|
|||
![]()
Som turist og gjest i en uke, eller to, så hadde ikke jeg brukt mange kaloriene på å krangle med noen om dette, alvorlig talt. Er inne i min fjerde måned på Kreta i år og har enda ikke spurt etter en kvittering, men fått de enten som en håndskrevet lapp eller en ordenligkassakvittering. Virker som om andelen ordentlige kvitteringer er på vei opp, og det er bra!
|
|
||||
|
||||
![]()
Vi har også fått en blanding av papirskrevne og skikkelige kassakvitteringer på årets Hellasferier, og jeg må innrømme at vi ikke leker "skattepoliti" i feriene - selv om vi kanskje burde det
![]() - på SAKIS taverna i Parga fikk vi ikke en papirkvittering engang. Da vi ville betale kom servitøren til bordet, kikket litt og skrev "19" med store tall på papirduken! (- spurte ikke om maten smakte/ kommenterte ikke alt som var igjen på fatene, men d e t er en annen sak og har ikke med kvitto å gjøre, men hvorfor er "Sakis" så populært ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Vi har alltid fått jättegod mat på Sakis och alltid väldigt trevligt bemötande och det är därför VI går dit...skulle aldrig återvänt annars....Men det kan tydligen vara olika då. Vi har kanske haft tur de sammanlagt säkert 8-10gånger vi ätit där på våra Pargaresor 1999, 2001 och 2010. Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Att det brister i det s k samhällskontraktet i Grekland kan inte ha undgått någon. Vi vet alla att det måste ske förändringar till det bättre om Grekland ska förbli en självständig och oberoende stat. Genom att, som turist, kräva korrekta kvitton hjälper vi faktiskt grekerna och slipper i förlängningen bidra till Greklands försörjning via våra egna skattsedlar. Alltså är det en god gärning att kräva maskinkvitton ;-)
Pnyx |
|
|||
|
|||
![]()
Sen är det ju en annan sak att maskinskrivna kvitton inte på något sätt är en garanti för frånvaro att skattefusk. Bara att det blir lite krångligare att smita.
|
![]() |
|
|