Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-23, 19:06
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: DEN MENTALA BAKSMÄLLAN !

Åh så målande beskrivet Hasse... Den där handboken i att komma hem skulle jag helt klart vilja läsa... Har virrat omkring här hemma helt vilsen och inte riktigt vetat vad jag ska ta mig för efter årets resa...

Sedan har jag, för första gången faktiskt, känt som Lissi beskriver... Vi hittar tillbaka! Behöver inte ha lika stor ÅGREN som jag haft innan... Och som tur är finns ju Kalimera resten av året som Netwolf mycket riktigt påpekar!!!

MVH zakka
Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 19:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Väldigt bra skrivet och intressant!

Nu bor jag ju här för gott, så den där känslan när man landar i Sverige drabbar inte mig! Dock känner jag igen mycket sen tidigare år.

Tänk så här: Grekland ligger kvar...
Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 19:53
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Får man fråga var ni bodde i Plakias?
Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 20:00
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Får man fråga var ni bodde i Plakias?

Vi skulle ha bott på Kostas Chrysoula, det enda lägenhetshotell Apollo har under deras första år i Plakias. Men vi fick istället gå c:a 50 meter till ett oansenligt hus där en skylt förtäljde Ouranos Apartments, 4 lägenheter som en släkting till dem har och som de gör bytesaffärer med. 100 meter till huvudgatan med alla tavernor och barer. Lägenheten mätte 45 (FYRTIOFEM) kvm. och balkongen 15!!! En fantastisk lägenhet på alla sätt.

/Hasse
Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 23:20
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Visst vet jag hur det känns …

När jag kommit hem och stängt ytterdörren; andats in den tre veckor instängda luften, sett högarna med reklam/ tidningar och i fönstret ett gäng halvdöda blommor … Det är då Ågren knackar mig på axeln.
Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 08:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Intressant läsning och för mig som hela tiden trott att Ågren är en känsla av något som man ångrar har ordet fått en ny innebörd.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 08:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

För mighar Ågren , som för Hasse, mer betydelsen ÅNGEST.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 08:43
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
För mighar Ågren , som för Hasse, mer betydelsen ÅNGEST.

Lissi
Samma för mig.
Den där söndagsångesten inför en ny arbetsvecka, är något liknande fast i mindre skala förstås.
Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 08:59
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Ja, ÅGREN kan säkert betyda flera saker. För mig gick det så att det blev inget Grekland i år. Ingen större katastrof tänkte jag, trots att det på våren ända till långt in i juni fanns massor av billigar resor till Grekland. Men tid och möjlighet till att resa fanns inte så där satt man och snyftade ... ja nästan i alla fall.

Nå, ska i stället koncentrera mig på att själv på semestern ofta laga grekisk mat och dricka retsina osv. Det började bra, men sen kom regnet och den där rätta känslan försvann. Och nästa vecka börjar jobbet och har ingen aning om hur det blir med Grekland och nästa år.

Nä, nu måste jag rycka upp mig. Kanske det ännu blir varmt och soligt och en Greklandskväll kan man ju ha trots att man börjat jobba!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 10:43
Hasse Hasse är inte uppkopplad

TACK för alla kommentarer och beröm jag fått

Jag har nog använt uttrycket Ågren felaktigt, ett ord som man kan slänga ur sig slentrianmässigt. Wikipedia förtäljer mycket riktigt "ånger" men också ångest och bakfylla. Har faktiskt aldrig sökt efter en s.k. officiell förklaring vad ordet/namnet betyder.

Men den omedelbara känslan att komma hem var att det som vanligt skulle bli skönt att ha normal temperatur runt omkring sig och att vaska av sig effekterna av hettan. Några dagar senare kom underliga tankar om varför vi inte besökte den eller den platsen vi pratade om, tavernan vi borde ha besökt osv. Kändes som stress, vi har definitivt gjort tillräckligt för att vara lika nöjda hemma som vi var varje dag på Kreta.

Det är bara att ta tag i det positiva, tänka så, göra bra saker, se fram emot det planerade som kommer nära eller långt bort. Många känner i stort sett likadant, tomheten hemkomsten ofta innebär, kontrasten från det man lämnade till det man kom hem till. Home sweet home, inte längre, eller?

TACK igen, alla KLOKA Kalimerare!!!

/Hasse
Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 12:15
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010

Att ha "ågren" för något är enligt mig att ha ångest över något man gjort tex på fyllan som man dagen efter ångrar. Har hänt några ggr i livet. Hehe Men tack för en trevlig berättelse.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:46.