![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Vilket är bäst när man reser till Grekland att växla till euro här i Sverige eller att ta ut på tex Visakort i landet?
Jag brukar växla hela semesterkassan här hemma men vilket är igentligen bäst? Tacksam för svar! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag hade gjort båda delarna...
![]() Ha en härlig resa! ![]() MVH zakka |
|
|||
|
|||
![]()
Å veksle der nede.
|
|
||||
|
||||
![]()
Hakar på nu. Vilken bankomat ska man gå till hemma. Vem är duktigast att svara på detta?
20 dagar kvar till Parga |
|
||||
|
||||
![]()
En sak är klar: gå inte till Forex!
För övrigt vet jag inte om det är någon skillnad i kurs mellan olika bankers bankomater. I förra veckan tog jag ut Euro i bankomat från mitt konto i Grekland. Kursen blev 8.60. Samma dag hade Forex 8.90... Det kan vara bra att hålla i minne att det kan bli dyrare att ta ut Euro t.ex. via Visa i bankomat, jämfört med att ta ut från kontot ("savings"). Vårt hotel betalade jag i efterhand via IBAN, kursen idag blev 8.48. Att använda IBAN istället för kort vinner både jag och hotellet på. Kom hem i fredags, och längtar tillbaka! ![]() Senast redigerad av Mats Fredsson den 2012-07-23 klockan 20:33. |
|
||||
|
||||
![]()
Testade att ta ut lite Euro på en bankomat i Sverige och jämförde med kursen på Forex. Det visade sig att Forex hade snäppet BÄTTRE kurs. Sen är det ju en annan sak att det är bättre att ta ut kontanter i en bankomat i Grekland.
|
|
|||
|
|||
![]()
Kändes bra att bara växla in lite kontanter på Forex igår, även om damen i luckan blängde surt på mig och sa "Du vet väl att detta kommer du inte långt på, jag skulle rekommendera dig att växla in lite mer"...
Aten och Egina imorgon och känns bra efter att ha läst alla inlägg om bankomaternas varande runt om och på öarna. Ingen oro mao ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kanske vi gör något annat nu än att uppmana till bojkott mot Forex.
Alla som ska till Grekland går in på Forex och tar ut 20 Euro och förklarar att det är bra att ha lite pengar med då man kommer till Grekland men eftersom det är så mycket billigare och mera lättillgängligt i Grekland är det bäst att ta ut så lite som möjligt. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MVH zakka |
|
|||
|
|||
![]()
Varför ta med något från Forex överhuvudtaget??
|
|
|||
|
|||
![]()
Håller med Lissi! Det finns ett antal andra växlingskontor ju!!!!
|
|
|||
|
|||
![]()
Var inga problem alls o ta ut pengar på Kalymnos i Massouri - tog ut all valuta där i bankomaten vid torget. Hade lite Euro kvar sedan tidigare så vi klarade oss den första dagen.
/Anna-lena |
|
|||
|
|||
![]()
Vågar man sticka ut hakan? Jag har faktiskt ett Forex Visa-bankkort. Betalar ingen avgift då jag tar ut pengar i Europa på bankomater. Deras kurs finns under Oanda. Hade jag gjort ett uttag på ngn ATM idag hade € kostat mig 8:32. Jag använder detta kort alltid då jag reser i Europa.
Ann |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ingen bank eller dylikt har helt kostnadsfria tjänster. // Malin |
|
|||
|
|||
![]()
Ja det stämmer, i lördags t ex kostade den 8,29 via Forexkortet
/Ann |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Fast Forex hävdade ju att man skulle köpa kontanter hemma i Sverige, och då kostar Euron betydligt mer (just nu 8.70)... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vid kontantuttag utanför EU har man dessutom en uttagsavgift på 2% eller minst 30 kr per uttag. /kimmen |
|
|||
|
|||
![]()
Er det mange her som har et kort uten valutapåslag ved uttak av kontanter? Hvilket/hvilke kort?
|
|
||||
|
||||
![]()
Har hämtat ut pengar tre gånger de senaste 10 dagarna på Leros och Kalymnos. Inga som helst problem! Snittkursen har legat på trevliga 8.32
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/kimmen |
![]() |
|
|