Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-13, 21:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Jo vi ska flyga med Thomas Cook, så ni betalade inget
Vi har aldrig betalat på charter extra för sittplatser och jag är väl blind, men jag har aldrig sett att benutrymmet är större nånstans i vanlig economy utom vid nödutgångarna så att charterbolagen vill tjäna extra på dem får man kanske acceptera, men alla andra platser? Jag sitter som ett frågetecken och undrar varför man ska betala extra då? Alla får ju plats Är det så att det är Economy extra som blivit över som säljs?? Då kan jag förstå om nån väljer att betala för detta.
Det värsta som kan hända är ju att jag inte får sitta bredvid gubben, men det överlever jag 3 tim.....har ju tjänat pengar istället till god lunch i Grekland åt oss båda istället.

Men som sagt är man storvuxen eller lång så är det ju en annan sak. Men OJ vad charterbolagen tjänar pengar på allt!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 22:33
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Kul med en del trådar här på Kalimera, där man kan notera hur otroligt olika vi är och hur olika vi ser på tillvaron. Jag är nog mest ungefär som du Lissi, har aldrig brytt oss om att vare sig boka särskilt eller betala extra för speciell plats. Särskilt inte om det handlar om Grekland eller Spanien. Vi snackar om c:a 3 timmar och det känns inte särskilt dramatiskt var man sitter då.

Men även om vi alltid låter slumpen (eller flygbolaget) avgöra var vi placeras så har vi vissa preferenser. Självklart tycker vi det är trevligast om vi får sitta tillsammans, och så har varit fallet alltid utom vid ett tillfälle (och vi överlevde det också).

Bäst trivs vi om vi båda får gångplats på vardera sidan om gången. Det är ju direkt motsatt till vad några av er andra gillar här ovan. Vi tycker att man där har lite bättre möjlighet att sträcka på både armar och ben (tänk på det ni som är långa) och uppskattar det mera än att titta ut genom fönstret. Och snacka med varann kan man ju göra ändå. Därutöver tycker vi om när vi sitter ganska långt fram i planet (c:a rad 3 - 6) eftersom motorbullret ofta är lägre där.

Huruvida man kan fälla ryggstödet eller ej tycker jag är ganska oviktigt på 3-timmarsflygningar. Utöver start och landning går ju mesta tiden ändå åt till att dricka en slurk och äta en bit. Inte så ofta som jag då bryr mig om att fälla något ryggstöd. Känner snarare mig lite irriterad när jag hamnar bakom människor som så fort vi har lyft ska fälla ner och helst också ska ligga ner när vi käkar. Lite annorlunda är det vid flighter på 5 tim eller mera. Då kan man ju behöva knoppa en stund.

Men att betala extra för visst säte, ...... icke sa Nicke! Däremot har jag sneglat ibland på paketpriser som innehåller både plats/mat/dryck som i vissa fall kan vara riktigt prisvärda. Men tyvärr har det sällan eller aldrig varit på mina flighter.

Men som sagt, inte så viktigt var jag sitter, bara jag får flyga, och gärna till Grekland.

Masse
Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 22:49

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Självklart tycker vi det är trevligast om vi får sitta tillsammans, och så har varit fallet alltid utom vid ett tillfälle (och vi överlevde det också).

Bäst trivs vi om vi båda får gångplats på vardera sidan om gången. Det är ju direkt motsatt till vad några av er andra gillar här ovan. Vi tycker att man där har lite bättre möjlighet att sträcka på både armar och ben
Masse
Jag och maken instämmer helt! Vi har dock aldrig suttit på olika rader.
Visst finns det några platser vi helst inte vill ha och det är de längst bak nere vid toa där det alltid är en stående kö och buller...men där har vi hittills aldrig hamnat....Gör vi det och det är pest så får vi ju stå vårt kast

Nu blir det riktigt spännande att se var vi hamnar nästa flygning.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 16:49
insolazione insolazione är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010
Standard Re: Sittplats

Vi bokar aldrig plats. Inte ens när vi reser med RyanAir. Vanligtvis brukar man ju kunna få önska platser när man checkar in. Under många resor tror jag aldrig vi har varit tvugna att separeras.. Däremot är min sambo förtjust i fönsterplatsen och den får vi väl kanske 8/10 med Ryan...

Jag skulle nog inte boka plats om det innebar att det kostade extra, inte ens på en lång flygning. Men vi är båda korta (ibland ska det vara en fördel!) och har inga barn.. Och jag är en sådan där som skulle kunna somna stående
Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 17:07
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

" men så gott som alla fäller ju sätet under flygning så om jag fäller sätet bakåt och den bakom också fällt så tar jag knappast benutrymme från honom/henne."

Här måste det handla om ett tankefel. Eftersom jag själv är begåvad med långa ben samt 194 cm i längd, kan jag då meddela att när jag satt mig ner på flygstolen då är trots uppfällt ryggstöd framför, mina knän en bra bit in i framförvarandes stolsrygg.

Om så grannen framför försöker fälla stolsryggen då innebär det bara att det blir tvärstopp. Mina knän pressas mot ryggstödets platta. Alltså; Om jag då fäller mitt eget ryggstöd då hjälper detta föga eftersom avståndet från min stol till ryggstödet framför är detsamma.

Arne
Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 17:13

Standard Sv: Re: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av insolazione Visa inlägg
Jag skulle nog inte boka plats om det innebar att det kostade extra, inte ens på en lång flygning. Men vi är båda korta (ibland ska det vara en fördel!) och har inga barn.. Och jag är en sådan där som skulle kunna somna stående
..och jag skulle sitta bekvämt på pinnstol bara flyget gick till Grekland!

Det jag fortfarande INTE förstår är att man särskilt bokar säten som går att fälla? Det gör ju alla utom de framför nödutgången och de allra längst bak.
Just det ska man väl inte betala extra för när alla som inte bokar får detta gratis Då köper man väl till och betalar för Economy extra med allt extra som benutrymme mat och dryck. DET kan jag förstå om man vill ha den lyxen.

Birgitta: Har jag fattat dig rätt att Du betalt extra för att kunna fälla stolen, eller har Du enbart betalt för att få speciella platser? Det senare kanske kan få kosta , men inte de första för det är att luras av charterarrangören tycker jag.

Lissi - antagligen extremt korkad som inte fattar
Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 22:52
lemon lemon är inte uppkopplad

Standard Sv: Re: Sittplats

Vi är alla olika och jag dömer ingen, men jag skulle inte få för mig att fälla sätet på en så kort flygresa som till Grekland. Flyger bokstavligen varje arbetsvecka sedan dryga fem år och, med hänsyn till dem som sitter (lika) trångt på raden bakom, vill jag inte stjäla/låna av deras knappa utrymme. Möjligen på nattflygningar om alla fäller sina säten.
Och jag gör heller inte vågen om stolen framför mig fälls så brickan hamnar i knät.
På det gamla temat "mitt golv är någon annans tak"...
Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 22:54

??? Varför går då sätena att fällas? Då förstår jag om man betalar för att få säten som inte kan fällas

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 23:07

Detta blir en rolig diskussion....Jag har flugit i över 35 år ganska regelbundet och aldrig överhuvudtaget ens reflekterat över fällda eller inte fällda säten, än mindre fått några som helst klagomål de gånger jag fällt ryggstödet de få cm som går.. Jag har heller aldrig nånsin störts av att nån framför fällt sitt heller.OM nu problemet är så stort som det verkar så borde ju sätena absolut inte gå att fälla.......fast då tjänade ju å andra sidan inte flygbolagen pengar på att sälja säten som går att fälla bakåt..och de som nu köper såna fällbara säten ska då absolut inte fälla ner dem

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 23:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Då förstår jag om man betalar för att få säten som inte kan fällas

Lissi
Javisst, man betalar väl för att få sådana säten framför sig!

Masse
Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 02:15
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Min bil går i 240 därför kör jag så fort. Bara för att det går att fälla betyder väl inte att man måste? Jag tycker att man först och främst skall visa hänsyn till sina medresenärer. Inte är det väl så svårt att vrida på huvudet och fråga om det går bra att fälla ryggstödet? Som Arne skrev så skulle den som sitter framför mig inte lyckas fälla sitt ryggstöd då mina ben sitter inborrade i sättet.
Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 15:13
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av bob-kåre Visa inlägg
Min bil går i 240 därför kör jag så fort. Bara för att det går att fälla betyder väl inte att man måste? Jag tycker att man först och främst skall visa hänsyn till sina medresenärer. Inte är det väl så svårt att vrida på huvudet och fråga om det går bra att fälla ryggstödet? Som Arne skrev så skulle den som sitter framför mig inte lyckas fälla sitt ryggstöd då mina ben sitter inborrade i sättet.
Men då kan ju jag tycka att det är lika hänsynslöst att du sitter med dina långa ben bakom mig så jag inte KAN fälla sätet... Då borde du kanske köpa en plats med större benutrymme för att visa hänsyn till andra passagerare som betalt dyrt för att kunna fälla sitt säte Jag hade en sådan lång människa bakom mig från Rhodos för en månad sedan och då var jag irriterad... Vi hade då av olika anledningar betalat för att sitta längst fram med bra komfort
Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 15:19
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Gud vad jag ska ha roligt nästa resa...fälla upp, fälla ner, fälla upp, fälla ner...

// Malin - semestersabotören
Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 23:45
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Gud vad jag ska ha roligt nästa resa...fälla upp, fälla ner, fälla upp, fälla ner...

//maji
Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 10:50
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Citat:

Vi bara måste starta ett nytt sen när alla kommer hem från sin efterlängtande sommarsemester . Vi gör gör ett slutcitat över hur många som kunde fälla sätet med betalning eller inte. De hade varit så roligt att läsa.
Birgitta som vill resa nu !!
Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 11:15
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Det är väl bara raden längst bak i planet och raden framför nödutgången som har icke fällbara?
Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 12:14
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Själv har jag aldrig betalat extra för att "vara garanterad att få sitta tillsammans med mitt sällskap" och vi har ALLTID fått sitta tillsammans. Nu senast när jag skulle hem från Karpathos hade Skrikis och jag bokat våra resor separat, men ville ändå gärna sitta tillsammans på hemvägen. Vid incheckningen bad de oss stiga åt sidan och vänta på "standby" tills de andra passagerarna hade checkat in. Vi satte oss och fikade litet tills George (samma George som erbjöd oss rabatt på överviktspriset året innan ) kom och bad oss komma och checka in. De enda platser intill varandra de hade att erbjuda oss var i deras "Comfort zone", men det skulle de inte ta något extra för... så vi var mer än nöjda.

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 15:22
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Citat:
Men då kan ju jag tycka att det är lika hänsynslöst att du sitter med dina långa ben bakom mig så jag inte KAN fälla sätet... Då borde du kanske köpa en plats med större benutrymme för att visa hänsyn till andra passagerare som betalt dyrt för att kunna fälla sitt säte
Jag beställer alltid plats med extra benutrymme av den anledningen, men nån gång har flygbolagen lyckats krångla till det. Men av hänsyn till andra ska jag förkorta benen om det händer igen. Och om jag ser någon kort människa som inte når upp till väskan skall jag av hänsyn lyfta upp denna och hjälpa den.
Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 00:01
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Citat:
Ursprungligen postat av bob-kåre Visa inlägg
Jag beställer alltid plats med extra benutrymme av den anledningen, men nån gång har flygbolagen lyckats krångla till det. Men av hänsyn till andra ska jag förkorta benen om det händer igen. Och om jag ser någon kort människa som inte når upp till väskan skall jag av hänsyn lyfta upp denna och hjälpa den.

Rolig diskussion det här!
Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 15:23
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
.. Vi hade då av olika anledningar betalat för att sitta längst fram med bra komfort
Äh, ni ville väl bara vara först av
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:44.