![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Enig i mye av dette Antiparos, men min "misjon" er som vanlig å påpeke at skatteunndragelser og korrupsjoner er noe genrelt sett overklassen/de rike/kall dem hva du vil har stått for. De fleste grekere som er ansatte et sted har
1) ikke mulighet til å unnlate å betale skatt 2) ønsker å betale skatt, fordi de betyr at de også har sosiale goder/pensjoner o.l. Likevel er det denne gruppen som lider mest nå. Hellas "taper" 13 milliarder i året pga skattesniking og korrupsjon. På den annen side har den jevne greker, som nevnt før, ikke særlig følelse av å få noe igjen for skattepengene sine. Når staten får mindre, yter den også mindre i form av sosiale goder, og det blir som høna og egget å diskutere hva som kom først. Dette aspektet av krisen har vi diskutert før, og jeg ser ingen grunn til å ta opp den tråden igjen. Mitt poeng her er bare, som alltid, at årsakene til krisen ikke er å finne hos den jevne greker, men skyldes vanstyre fra den greske stats side samt, og ikke minst, internasjonale forhold. Da blir det, iallfall for meg, litt puslete å snakke om kvitteringer og slikt ![]() |
|
|