![]() |
|
|||
|
|||
![]()
I tider när det diskuteras klimatförändringar och utsläpp av växthusgaser skulle jag vilja ha en diskussion kring resande och klimat. Hur ska man som turist förhålla sig?
Själv tycker jag det är ett problem. Visserligen var jag bara iväg en gång förra året och drömmer om en resa igen nästa år. Men tyvärr så förtar klimatfrågan lite av glädjen, jag kan känna en viss skuld. Mitt nöjesåkande på bekostnad av vårt globala klimat. Vad tänker ni kring detta? |
|
||||
|
||||
![]()
Vi källsorterar så mycket det går, sopsorterar, pantar, använder bilen så lite som möjligt, släcker onödiga lampor med mera. Så vi åker med glädje - och utan minsta skuld- på semester ett par gånger om året. Det är mer fråga om vi har råd.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag upplever det som att allt färre tänker på det. Det står inte mycket i tidningarna längre, och nästan ingen i min bekantskapskrets pratar om klimatförändringarna. Enligt Vagabonds resebarometer ökar vårt resande. Där står bland annat:
Det sammanlagda utlandsresandet ökar också. Trots arbetslöshet och svag tillväxt på hemmaplan och larm rapporter om fortsatt ökande koldioxidutsläpp reser vi som aldrig förr. Förra året gjorde vi 50 procent fler utrikesresor bortom grannländerna jämfört med 20 år tidigare. Ökningen består: mellan 2010 och 2011 ökade antalet semesterresor med 12 procent. 86 procent av alla resor sker med flyg. Det känns nästan som om frågan dog efter det misslyckade klimatmötet i Köpenhamn 2009. Efter att jag läst ut boken "Sex grader varmare" av Mark Lynas stod mitt intresse på topp. Man kanske skulle läsa om den. Det kan ju också var så att det är andra kriser som får all uppmärksamhet. Kriser som ligger närmare i tiden så att säga. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tänker på det ganska ofta men gör som många andra flyger ändå både inrikes i jobbet ibland och på semester. Försöker dock att åka vid färre tillfällen och stanna borta lite längre men det är inte så lätt. Jag har helt hoppat över exempelvis weekendresor. Bor man i norrland där tågkommunikationerna är bristfälliga och tiden också ibland är det svårt att resa klimatsmart. Många här måste köra bil för att ta sig till jobbet men eftersom jag bor i en stad är det enkelt att cykla eller ta lokabussen när det än kallt och mycket snö. Jag tänker också på att äta mindre kött och köpa mer lokalproducerat där de alternativen finns. Väljer ex alltid mandelpotatis som kommer från norrland före annan potatis. Vet att jag borde göra mycket mer och tänker också på att sänka inomhustemperaturen etc
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Jag äter också hellre mandelpotatis fast jag bor i Värmland.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Precis vad jag tänkte!
![]() (Fast vi kallar dem aspargeskartofler. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
En mulighet er å kjøpe klimabilett. Da betaler du for klimatiltak, ofte i fattige land. Slik som vern av regnskog.
|
![]() |
|
|