![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
I natt läste jag ut boken "Greker och andra". Jag kunde helt enkelt inte sluta och tårarna har faktiskt runnit ett par gånger. 146 sidor Grekland i koncentrat. Vilket folk dessa greker är...Vad de genomlidit i genom åren, vilka övergrepp de utsatts för och vilken känsla för släkt, vänner och andra nära de har. Hela grekiska fundamentet bygger ju på dessa hörnstenar med att skydda och försörja sin familj och hjälpa sina vänner och främlingar också. det lilla man har delar man med sig av om det behövs..
Christina Tsiovaridou skildrar så kärleksfullt och insiktsfullt sitt snart 50-åriga liv i Grekland dit hon kom i början av 60-talet. Hon jämför klokt med det svenska och ger många exempel på kulturkrockar som uppstått för att hon tänkt "svenskt". I korta väldigt bra skrivna kapitel ger hon oss inblickar i det grekiska livet och då hon arbetat som turistguide för svenska resbyråer så har hon rest mycket. Vi får inblickar i områden som släktumgänge och svärmor, barnuppfostran, sjukvård, grannar,stölder i Aten, tavernasittningar, musik,juntatiden , livet i gränden mm mm Möten med andra människor som delat med sig av livsvisdom får vi också del av. Min längtan till Aten blev så stor igen och förståelsen för dagens situation blir större. Uttrivningen av greker från Smyrna 1922 och det trauma som det blev för både greker och turkar återkommer hon ofta till då nästan alla äldre greker hon berättar om i boken har anhöriga som upplevt detta. Har ni ett par hundralappar över så satsa på denna bok!! Jag ska ge den till Nikoleta på Tinosi sommar. Hon kommer att känna igen sig i allt och har ju själv upplevt att leva i både Sverige och Grekland. Lissi - helt tagen! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Takk, Lissi ![]() - i d a g ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag läste ut boken "Greker och andra" så sent som i morse och den var helt enkelt underbar. Eftersom jag haft ett förhållande med en grek dom senaste två åren kände jag igen så gott som allt och jag läste boken med ett leende på läpparna hela tiden. Trodde stundtals att boken handlade om "min grek", så påtaglig var boken. Så många ahaa-upplevelser! Boken rekommenderas till ALLA som på något sätt har anknytning till Grekland eller grekerna!
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag har också läst "Greker och andra". Kan bara hålla med om att det är en väldigt läsvärd bok. Och faktiskt helt annorlunda än jag hade tänkt mig. Stilen är kortfattad men innehåller ändå så väldigt mycket. Boken är skriven med en stilig ödmjukhet som inte lämnar ut någon på ett fult sätt.
Rekommenderas! / Anne ![]() |
![]() |
|
|