![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Åh, vilken underbar strand, blir sjuk av att se den...
![]() Trevlig läsning förresten, tack för det! |
|
||||
|
||||
![]()
Hvilke fin skildring fra din hverdag i Chania... Jeg nyder dem
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
H e r l i g
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hei
![]() Spennende å lese om dine opplevelser på Kreta ![]() den fine stranden på bildet,er den på sørkysten ? Anne |
|
|||
|
|||
![]()
Den fina stranden på bilden är på halvön Akrotiri norr om Chania, alltså på Kretas nordkust.
Lättast att nå är emellertid Stavros på nordvästra Akrotiri. Där är det en lite större badvik, dit det går KTEL-buss direkt. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Min fru og jeg skal være sammen på Kreta i to måneder snart så ble nyfiken på nøyaktig hvor denne stranden er, har bil og bor ikke så langt utenfor Chania (Almyrida/Plaka) så vi har god tid på å finne frem?
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag har inte internet hemma. Återkommer med beskrivning efter påskhelgen som är nu här i Grekland. Kalo Pascha !
|
|
|||
|
|||
![]()
Den lilla badviken har uppkommit genom en ravin och kallas för "Seitan Limania", och ligger på nordöstra hörnet av Akroti. Den finns inte utsatt på dom vanliga turistkartorna. Jag har den på en specialkarta med Akrotiri som jag fick på turistinformationen i Chania centrum. Den finns också på topografiska kartan i skala 1:100 000 i dom vanliga turistbutikerna, t.ex. i saluhallen.
Man åker förbi flygplatsen mot Mouzouras och tar av mot Chordaki. I centrum av Chordaki finns ett torg där bussens ändhållplats ligger. Väger går sedan mot havet runt det branta berget Skloka med tv-masten. Detta berg med masten syns vida omkring och är ett bra riktmärke. Man kommer fram till en kyrka. Där ska man inte fortsätta framåt, utan ta av uppåt på den väg som går upp på berget Skloka. En bit fram går en avtagsväg nedåt, där det är två pilar med namnet på två kyrkor, den ena Ag. Spiridonias. Kyrkan syns framme vid horisonten. När man kommer fram dit är det ett stängsel som måste öppnas - och stängas väl - om man ska få tillträde till kyrkan eller nå branten. Det bär brant utför. Försiktighet anbefalles. Längst ned är ett monnument över en omkommen 22-åring. Där går en liten stig rakt fram, och ned, som leder ned i badviken. Den är ganska brant på sina ställen. Utmana inte ödet om det känns svårt att gå nedför. Längst ned finns tre trappsteg som leder ned till sanden. |
|
|||
|
|||
![]()
Takk for beskrivelse/råd! ):
Jeg sitter med et 1:100.000 kart foran meg og ser hvor det er! ![]() |
|
|