![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kenneth Duell, Herr Galen i Grekland himself, har idag träffat Röda Korset i Chania och fått veta hur illa det är ställt i området. Röda Korsets representanter påtalade då att behovet av barnkläder och barnskor är akut.
Jag klipper in hela inlägget från facebook så kan ni andra också läsa: ¨I morse hade jag möte med Röda Korset i Chania och det var inte så trevligt att höra hur många familjer har det. Jag frågade henne bla om det är folk från grannländer eller Greker som har det svårast då svarade hon att svaret är nu ett helt annat än för ett år sedan. Albaner, Rumäner och Bulgarer har åkt hem till stor del, och det är nästan enbart Greker som har det svårt. Mitt i mötet (konstigt nog, det kändes som en skänk från ovan..) ringde den andra leverantören som jag frågade om mat få ifrån och gav ett Ja, efter en månad kom svaret. 1.000 euro till i mat. Tacka Voulgaris om ni ser deras lastbilar på Kreta. Jag fick en lista från Röda Korset på vilken mat dom behöver. Socker, mjöl, linser, pasta, konserver osv. Nu har jag 2.000 euro att köpa mat för av Bagakis och Voulgaris (plus 1.000 från mig och Ira). Röda Korset har 350 familjer på sin lista av de som måste ha akut hjälp, upp 25% på 2 månader. Jag fick en liten story som var lite extra sorglig. ¨En man i min ålder hade fått sparken, han har lån som måste betalas och banken har tagit allt han äger. Han är ensam, utan familj på ön och har inte pengar till mat. Han gick till kyrkan och fick svaret att barnfamiljer prioriteras, sen gick han till kommunen för att få hjälp, samma svar där. han fick med sig lite konserver från Röda Korset i alla fall¨. För er som undrar över överblivna mediciner osv så är det bara att ta med så mycket ni orkar, receptbelagda och utan recept, läkare hjälper Röda Korset att distribuera allt så att det går rätt till.¨ Ps: Jag fick reda på att det behövs barnkläder så har du lite som bara ligger och samlar damm så skicka dom till: The Chania Red Cross, El Venizelou, 126 Chania, Crete, Greece Så, ska du/ni till Chania, vill hjälpa en medmänniska och har plats kvar i resväskan är ni välkomna att bidra till adressen ovan. //Kikh |
|
|||
|
|||
![]()
Er det virkelig så ilde?
Man får jo nærmest opfattelsen af at der pågår en humanitær katastrofe på Kreta... |
|
||||
|
||||
![]()
Sorglig att läsa ... Kikh! Vet du om Röda Korset har liknande insamling i Rethymnon? I så fall ska jag försöka samla in lite barnkläder och ta med ner när jag åker dit i maj.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() På Kreta är vi fortfarande förskonade från den värsta katastrofen, vi har ju turismen och naturtillgångar här. Sjöborren; Rethymnon: Volontärläkaren i Rethymno, ger gratis vård till behövande men delar också ut mat, kläder och förnödenheter gratis. Här kan ni lämna donationer Måndag och Onsdag 10.00-12.00. Adress: Kastrinogiannaki 9, Rethymnon (gamla stan) Öppettider vårdcentral: Fredagar 17.00-20.00 ethiatreio@gmail.com Bazaar och byteshandel: Katerina Petraki (0030) 697 7750433 Donationer: Agapi Mamalaki (0030) 6948801600 The Exchange and Solidarity Network i Rethymnon i sammarbete med Röda Korset, har uppsamling av kläder, mat och förnödenheter på Hotell Nakli. Här fungerar verksamheten som en byteshandel men man skänker även förnödenheter till de som behöver. Öppet: Tisdagar och Torsdagar 19.00-21.00 Adress: D. Moschoviti 24, Rethymno. Engelskspråkiga voolontärer: Eveleen och Bob Wright på 28310-71221, eller 28310-35083 Förslag på hjälppaket: Förpackningar med ris, pasta, bönor, linser, spannmål, havre, mjöl, socker, torkad frukt, nötter, kaffe, te, kondenserad mjölk, kex, konserverade grönsaker och frukt, soppa, konserverad fisk. Toalettsaker, inklusive tvål, schampo, duschgel. Ytterligare: Rena sängkläder, täcke, kuddar och filtar. //Kikh |
|
|||
|
|||
![]()
Som andre alt har skrevet så er det nok så ille, men trolig bare for en svært liten andel av den greske befolkningen og trolig er denne humanitære katastrofen også relativt moderat i forhold til hva man ser i sikkert langt over 100 andre land i verden. Ingen trøst for den det gjelder så bidrag vil sikkert være kjærkomne.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Og med et a-kasse beløb på 350 € og mindsteløn på 300 € ved vi jo, hvad som hænder. Neoliberalisterne skriger i kor: "Man får flere penge ved at blive hjemme og se tv hele dagen!" "Vi må have sænket arbejdsløshedsunderstøttelsen, så det igen lønner sig at arbejde!" |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vi får bara A-kassa i 5 månader och enbart om vi har säsongsjobb. Här, precis som i andra länder, måste vi jobba ihop rätten till A-kassa. Det tar minst två år om man blivit utförsäkrad och man måste ha 125 försäkringsdagar per arbetad säsong. Till de som tror att det rör bara en liten del av grekerna; Fel! Det är bara en lite del av grekerna som fortfarande tjänar bra! //Kikh |
|
|||
|
|||
![]()
Hej
Jag har samlat in lite barnkäder/skor/stövlar på mitt jobb. De åker i en resväska ner eftersom jag och mannen bara behöver en väska tillsammans. Mat eller pengar kan lämnas på plats. Jag får se om jag hinner lämpa av den innan bussen går till Sfakia annars får den åka med till Loutro och så får vi lämna den på vägen tillbaka. Åse |
|
|||
|
|||
![]()
Hej
Är det någon som vet om det är långt mellan Röda Korset i Chania och busshållplatsen? Vill helst bli av med väskan innan bussen går till Sfakia. Vi har omkring 90 minuter på oss och då skall vi hinna slänga i oss en gyro eller så. Åse |
|
||||
|
||||
![]()
Det är tyvärr en bra bit emellan busstationen och Röda Korsets lokal Åse. RK håller till precis innan man kommer in i de centrala delarna av Chania från flygplatsen. Det skulle ta mig en halvtimmes rask promenad minst, och jag går fort, utan att släpa på packning. När exakt beräknas ni vara på busstationen och hur kommer ni dit från flyget?
//Kikh |
|
|||
|
|||
![]()
Hej
Vi landar strax efter 11.00 och bussen till Chora Sfakion går 14.00 enligt busstidtabellen. Vi hade tänkt ta en taxi från flygplatsen och eventuellt hoppa av vid RK först och sedan gå till busstationen. Eventuellt får vi väl be taxichauffören vänta så får han köra oss till busstationen efteråt. Det får väl lösa sig på något sätt. Åse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() //Kikh |
|
|||
|
|||
![]()
Hej
Menar du kantinan inne på busstationen? Eller ligger den i närheten? Jag tror inte att jag har noterat någon kantina på själva busstationen förut men jag har knappt varit där inne. Åse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Helt bredvid själva vänthallen fanns tidigare en bagage/bussgods-utlämning och vägg i vägg med den låg/ligger en liten taverna som busschaufförerna gärna åt på. Jag har heller inte varit på KTEL på evigheter men fick höra av andra att de höll på med en omfattande renovering. Jag hoppas att kantinan finns kvar efter slutförd ombyggnad. Där har jag ätit några av de godaste maträtterna till suveräna priser. //Kikh |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
//June ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
//Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
i år blir det Rhodos!
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Åse, nu vet jag exakt var Röda Korset i Chania ligger! Be taxichauffören stanna i "Honolulu", strax efter trafikljusen. På vänster sida där har ni Röda Korset. Skylten är en ganska anonym vit sak med blå text, ο Ερυθρός Σταυρός (O Erithros Stavros). Passera en järngrind, gå upp för trappan och ring på "lysknappen" till höger. De jag träffade idag pratar engelska och vet att du ska komma ![]() //Kikh |
![]() |
|
|