![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag ÄR helt novis, undrar blott...
Förekommer det någonsin kremering av de döda?? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Monica. Alltid tråkigt när någon när och kär avlider och vi är med dig i din sorg. Ang begravningar och traditioner. Det mest bisarra jag hört om detta i Grekland, är detta med benhus. Några år efter begravningen, så rengörs benen av någon nära anhörig, för att sedan placeras i benhus? ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Netwolf, jag tror att grekerna har ett lite mer avspänt sätt när det gäller de avlidna, tänk bara på dessa otroliga kyrkogårdar med marmor i överflöd, små tanter som fejar och pryder och tänder oljelampor, helgonreliker som får hedersplats i kyrkan o.s.v
Kremering är inte aktuellt men lagförslag om att införa detta finns och röstas ner då och då, senast i Markopoulos utanför Aten. Kyrkan är helt emot och de boende i Markopoulos var också emot placeringen. Många familjer åker till Bulgarien med sina avlidna, där kremering är tillåten, men det blir en dyr resa. Benhus är etnologernas stora glädje, för där kan man studera folktypernas förändringar över åren...det är ingen jag pratat med som tycker att det är konstigt eller bizarrt. Varje land har sin kultur , sina ritualer som ger trygghet. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har varit i ett benhus på Santorini.En besynnerlig upplevelse.
|
![]() |
|
|