![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
/Jag har bara en grekisk frisör ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hehe, betydligt trevligare grek att besöka än min grek då!
![]() Men seriöst, om vi ser det i ett mindre perspektiv, att vi håller oss inom Sveriges gränser. Är det fel att ta ett jobb i Rosengård eller någon ort i Norrlands inland, om man bor i någon mer välmående del av Sverige? Jag kan inte se det. Samhällsstrukturerna är betydligt mer komplexa än att si och så många bor där och si och så många är arbetslösa här. Dessutom, som någon sa, om jag som svensk jobbar i Grekland, bidrar jag till tillväxten. Lek med tanken att en rik tysk vill investera på en grekisk ö. Han väljer att anställa 4/5-delar centraleuropeisk personal... Hur kan Grekland förlora på det? |
|
|||
|
|||
![]()
Oj Oj ska inte alls kommentera vad folk tycker. Har läst igenom tråden och kan bara tycka det är lite tråkigt att en ny medlem, jochuhn, med två gjorda inlägg, säkert blir alldeles förskräckt av att framöver ställa en vanlig enkel fråga
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
![]() Allvarligt talat så är nog vissa glada för att få en minimilön istället för ingenting alls. En minimilön gäller dessutom bara om det finns arbetstagare som accepterar den. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag vet inte alls men...
Kanske den ferie arbetaren lockar med sig många vänner/vänninor/släkt med att bara jobba en säsong där nere och därigenom ger Grekland några extra turisters pengar. Pengar som annars aldrig skulle hamnat där. Allt är inte utav ondo. Det kanske inte bara handlar om att ta era/grekers jobb med att ha ferie jobb där nere. Tänkte på att en ung tjej från min ort åker ner till Cypern på jobb och plötsligt ska halva samhället dit och hälsa på hennne en eller ett par veckor. Många slantar kommer dessa att lämna efter sig... Myssa |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det är ett förbannat ekorrhjul och enbart de som redan har pengar tjänar på det i längden. //Kikh |
|
|||
|
|||
![]()
Hvor mange gjestearbeidere er det på for eksempel Kreta og hvem er det som ansetter disse om ikke nettop greske arbeidsgivere? Og gjør de ikke det nettop fordi de er så billige, mye billigere enn grekere selv vil akseptere? Jeg har hørt at tallet er flere hundre tusen, og at de kommer fra land som Bulgaria, Romania, Albania og Nordafrika?
Så er problemet at så mange nordboere vil ta fra grekere jobbene eller er problemet at så mange greske arbeidsgivere, landbrukere, tavernaeiere, hotelleiere, byggefirmaer osv vil ha billigst mulig arbeidskraft og ikke er så opptatt av å hjelpe andre grekere til å få en jobb? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Tack o lov att min inkomst kommer fr Sverige, och den spenderar jag till min sista krona här i Grekland, så att jag slipper känna mig omoralisk.
![]() Yvonne |
|
||||
|
||||
![]()
...jag med, Yvonne...
|
![]() |
|
|