![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Bussen stannar mitt på hamnplanen i Rafina och vid hamnen finns massor av båtbiljettkontor och tavernor. Jag åker alltid den vägen och det gjorde vi även till Naxos 2007 då det fanns kvällsbåt dit från Rafina. Ett rum för 2 pers på Peris kostar 75 euro inkl frukost och hämtning till och från flygplatsen. (Jag reserverar mig för priser mitt i högsäsong då vi aldrig åkt då) Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Vet du/ni ifall det fortfarande går kvällsbåtar från Rafina till Naxos? Är det 17.30 som gäller då eller? Landar nämligen i Aten 16.20!
|
|
||||
|
||||
![]()
Landa 16.20 och ta 17.30-färjan från Rafina??
Nej, nej, det blir alldeles för snävt med tiden. Om ni ändå skulle ha tur och landa på tidtabell så ska ni ju ha ut ert bagage från bandet också. I slutet av Maj är ju chartertrafiken igång i full omfattning på flygplatsen. Det troliga är att ni får räkna med 20-25 minuter innan ni kan skåda ert bagage. En taxi direkt till Rafina i kvällsrusningen klarar näppeligen den sträckan på den tid ni har fram till 17.30. Jag är mera benägen tro att Lissys alternativ med en övernattning på Peris Hotel är den bästa lösningen. Peris är för övrigt ett mycket bra Hotellalternativ. Dock vill jag minnas att vi fick ge 80 € senast vi bodde där. Arne |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tänkte att det kanske gick nån båt senare än 17.30.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tidtabellerna är inte helt klara förrän i maj eller i början av juni. Här kan du själv kolla tiderna:
Båttidtabell Blue Star Ferries Hellenic Seaways Sea Jet |
|
||||
|
||||
![]()
Inrikesflyget till Naxos för sommaren är ännu ej möjligt att boka. Om det är som vanligt även detta år så gäller trenne dubbelturer var dag. En tidig morgontur, en förmiddagstur vid tiotiden samt en eftermiddagstur vid tvåtiden.
Däremot inget kvällsflyg. Så snart Olympics Naxosflyg blir bokningsbart fylls de små planen snabbt, så det gäller att hänga på låset. Arne |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Avsaknaden av kvällsflyg har sina orsaker. Landningsbanan är kort, endast 980 meter. Lägg därtill att det saknas såväl ILS-system som positionsljus. Sommartid skulle det väl gå att landa kvällstid, men i vinterns mörker faller det ju på sin egen orimlighet
Arne |
|
|||
|
|||
![]()
Har du ju såklart rätt i Arne. Att jag inte tänkte på det!
|
|
|||
|
|||
![]()
Åkte färjan 7.30 till Naxos från Pireus, Blue star,förra året. Beställde hotellrum via booking.com Hotell Delfini, precis vid hamnen. mejlade sedan via deras hemsida och bad dem hjälpa till med båtbiljetter (stog på hemsidan att de hjälper till med detta) betalade sedan hotell och båtbiljetter vid ankomsten. Men god tid gäller på morgonen ifall båten inte ligger vid anvisad plats, vi fick rusa iväg till annan det av hamnen
|
|
|||
|
|||
![]()
Har nu bokat en natt på Peris hotel. Nu återstår det att fixa färjebiljetter från Rafina till Naxos. Jag hittar dock inte nåt bolag som verkar ha den rutten, eller jag kollar fel? Nån som har bra koll på trafiken mellan Rafina - Naxos?
|
|
||||
|
||||
![]()
Ni kan åka Rafina-Mykonos och Mykonos-Naxos.
// KR |
|
||||
|
||||
![]()
Det är egentligen ganska opraktiskt att åka från Rafina till Naxos förutom i högsäsong då det går båtar på den rutten. Det brukar gå att ta sej till Paros, sedan är det många båtar över till Naxos därifrån, annars blir det byte på Mykonos som KR skriver.
Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
![]()
Tur jag inte betalat hotellet då om jag nu ska ändra mig till Pireus. Anledningen till att jag valde Rafina är att i stort sett ingen är positivt inställd till Pireus.
När börjar Högsäsongen? |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tror inte att det under senaste åren funnits direktbåtar Rafina-Naxos. Alltså inte heller under högsäsong.
|
|
|||
|
|||
![]()
laero har rätt!
2007 gick båtar den vägen men jag tror det var sista året. Jag har ju varit på Tinos 2 ggr per år sen 2008 och då har det inte funnits båt till Naxos från Rafina. Båten går Rafina, Andros, Tinos, Mykonos och sen tillbaks. Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Förra året var jag förstås inte mitt i högsäsong på Tinos så det måste varit under en kortare tid då. Det var inte meningen att luras
![]() Det ska bli spännande att se i sommar om den går. Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Du råkar inte veta vad det färjebolaget heter? Eller det heter kanske Super Ferry?
|
![]() |
|
|