Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-13, 16:29
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011
Standard Sv: Grekiska krisen

Tyvärr måste jag hålla med xenos.
Men för att sammanbrott skall bli ett genombrott så behövs starka ledare i uppbyggnads/genombrotts fasen var finns dom i Grekland.

Att ha som framtidsmål att allt skall skäras ner till noll för att klara att betala räntor på pengar man ej fått del av, hur känns det.
Givetvis har Greklands befolkning varit delansvariga för detta läge, men ej medvetna om allvaret. Kanske dom som lånat ut pengar nu får ta smällen som alla var medvetna om när man betalade ut.. Varför skall alltid långivaren vara den vinnande parten?
Det finns så mycket att säga om detta men man blir mållös när man hör allt.

Olle (för en Grekisk lokalvaluta)
Gammal 2012-01-13, 17:14
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jag känner starkt för "vanligt folk", vilka de nu är...har ju en del att jämföra med eftersom jag bodde i Sverige mina första 61 år och har jobbat inom sjukvården större delen av den tiden. Det är så pass illa nu för "vanligt folk" så det kan förhoppningsvis bli bättre...
Skulle kunna skriva en hel del om sånt som man får klara av här medan man i Sverige litar på stat och landsting...
Gammal 2012-01-13, 17:51
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg
Tyvärr är ekonomierna alltför sammanvävda idag för att rekommendera att Grekland bryter sig ur EU (vilket nog krävs för att återgå till egen valuta). Ser man neutralt på förutsättningarna för Grekland att klara sig själva har man kanske inte de naturresurser eller en industri som kan ge en intäkt så att medborgarna hamnar på samma standardnivå som EU- snittet. Min åsikt är att det bästa för grekerna är att bita i det sura äpplet och fortsätta förhandla med EU efter att man visat att man kan föra en bättre ekonomisk politik än tidigare. Facket kan bidra till en återhämtning genom att inse att dagens lönenivåer måste sänkas alternativt att arbetsinsatserna effektiviseras i förhållande till EU- snittet för att kunna locka internationella företag/investerare.
Visst har andra europeiska länder orsakat en del av problemet genom att man lånat ut pengar till Grekland men som TV- programmet "Skuldfällan" vågar påpeka för enskilda medborgare så har man ett ansvar när man är låntagare.

Senast redigerad av Kritsabo den 2012-01-13 klockan 18:04.
Gammal 2012-01-13, 19:35
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
[]Tyvärr måste jag hålla med xenos.
Tyvär?

Citat:
Den formuleringen/åsikten är mycket inopportun!
Rena rama paradigmskiftet!
Ha det!
Gammal 2012-01-13, 20:07
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Tror inte Grekland blir ensamma att få lida i denna misslyckade euro-aktion, tanken att ha samma valuta över vår europeiska kontinent.
Noterade vid nyår, att det vid bordet hos Harris i Paleochora satt några ganska välmående gäster, utan undantag med frånvaro av euro-valutan: schweizer franken, norska kronor, danska kronor,svenska kronor och engelska pund hade gästerna som hemma valuta.
Euron faller förr eller senare. Måtte Grekland vara först att lämna, då har man åtminstone saken i egna händer. Hur illa det än blir. Som nu, skall man tigga och be samt tvinga lyda orders för att få lån som ytterligare skruvar åt!
Enbart personlig reflektion utan kunskap eller annat.
Låt folket rösta.
Heja Kreta!

Paul
Gammal 2012-01-13, 21:54
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Ja, och i Spanien skriker dom efter pesetas.
Förmodligen så är det så att man får låna obegränsat till drachmer och pesetas utan några som helst villkor. För den globala ekonomin sitter inte alls ihop. Ursäkta ironin!
Gammal 2012-01-24, 19:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

I dagens rapport, hade de ett reportage om att de hänger ut skattesmitare med namn. Frågan är ju bara om det har någon effekt överhuvudtaget. Tillåt mig tvivla!

/Netwolf
Gammal 2012-01-24, 21:17
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
I dagens rapport, hade de ett reportage om att de hänger ut skattesmitare med namn. Frågan är ju bara om det har någon effekt överhuvudtaget. Tillåt mig tvivla!

/Netwolf
Man har börjat gripa skattesmitare. Förhoppningsvis kommer det att få effekt.

http://www.athensnews.gr/freetag/7296
Gammal 2012-01-27, 01:38
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Kvasten går!

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...01/2012_424403

Det är inte småpengar det handlar om!
Gammal 2012-01-31, 15:41
kifisia kifisia är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Jeg er redd dette bare går en vei

http://www.aftenposten.no/okonomi/Gr...e=home_oneline
Gammal 2012-01-31, 18:13

Förhoppningen, för min del, är att Grekland kan lämna EU inom kort, hur smärtsamt det än är. Detta med för min del en minimal kunskap om de stora insikterna.
Kunskapen har ju styrt i många år nu. Vem har förtroende för den typen av kunskap som skapar dessa bekymmer, i en modern värld som säger sig kunna väldigt mycket?
Karusellen snurrar bara åt ett håll, dessutom snabbare och snabbare.
I fantasin kan det kanske inte bli smärtsammare. Min övertygelse är att det blir betydligt mer smärtsammare i takt med tiden.

Kan bara tycka så här som gäst i Grekland: ge allt individuellt möjligt personligt stöd på varje grekisk plats man befinner sig på.

Paul
Gammal 2012-01-31, 18:37
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Förhoppningen, för min del, är att Grekland kan lämna EU inom kort, hur smärtsamt det än är.
Og den greske statsgjelden og gjelden banker og andre i Hellas har til utlandet i Euro skal man gjøre hva med?
Gammal 2012-01-31, 19:01

Ja, jag vet inte.
Har i mitt personliga liv alltid betalt för mig.
Har även haft bolag som gjort stora förluster, dessa har jag betalt och inte belastat andra. Inte staten, inte leverantörerna inte någon annan. Jag har så att säga svalt det sura äpplet. Det kan man göra i Sverige, om man har den känslan. Många har kommenterat detta som idiotiskt från min sida.

Däremot: ser jag detta på annat sätt med Grekland. Här finns kanske kanske 98% av populationen som blivit förda bakom ljuset av:manipulerande politiker, banker som vill tjäna pengar och kunna spekulera samt internationella aktörer , exvis krigsindustrier i olika länder, som älskar detta scenario med utsatta, som man kan spekulera i.
Återigen, jag kan inte detta. Men, nu blöder hjärtat och det förnuftiga intelektuella har ju inte visat på någon framgångsväg.
Jag tror att det bästa är att lämna och, så att säga syna korten hos pokerspelarna som sitter i överläge.

Paul
Gammal 2012-01-31, 21:33
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Instämmer med Paul.
Trots att jag endast har egen erfarenhet från Kreta där det trots allt ej är samma kris som på många andra ställen så måste det bli ett stopp.
Klart att det är folket som valt politikerna med dom har ljugit för folket.

Dom som lånat ut pengarna har vetat risken och tagit betalt via räntor för detta.
Hög risk hög ränta är spelets/finansens villkår och det vet alla som är med.

Nu håller EUbanker på att mata in € i Grekland som räddar bankerna som tog chansen att göra klipp.. Pengarna kommer ej till folket..

Men var finns framtidens ledare som skall bygga upp Grekland det bekymrar mig mera.
Grekland är ca: 2% av EU räknat i BNP så jag tror ej detta kan störta EU
Greklands utlandsskuld är under 5% av hela EUs utlandsskuld (siffror hämtade på nätet så ej minna).

Att det blir någon form av "kolaps" är nog ofrånkomligt men vad händer sen det är den stora utmaningen där vi alla Greklandsälskare skall stötta med insperation och framtidstro.

Så min stora fundering vem/vilka kan bygga upp landet i framtiden??

Olle
Gammal 2012-01-31, 22:43
Banned

Jeg tror man skal være klar over at blant kreditorene så finnes det mange pensjonsfond så dette kan gå direkte utover den pensjon vi skal få som gamle. Med andre ord at denne ikke vil bli som vi trodde da vi betalte inn til fondene enten enkeltvis eller kollektivt!
Man kommer ikke unna det faktum at mange har fått og/eller beholdt midler som ikke tilhører dem, men det er stadig tydeligere at dette blir det nå slått ned på, eksempel på dette her:

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...01/2012_425238

Har vært mange slike oppslag i det siste så det blir spennende å se den videre utvikling. Uten tvil er det også mange innen offentlig administrasjon, ledelse samt vanlige (offentlig)ansatte som har lønninger og andre goder som overhodet ikke har vært, eller er, bærekraftige. Helt vanlig at disse har lønninger som er både dobbelt og tredobbelt av hva tilsvarende jobber betaler i det private. Nå har regningen kommet på bordet, men dessverre, så går det også denne gang først utover de som har minst fra før av.

Senast redigerad av mouche den 2012-01-31 klockan 22:58.
Gammal 2012-02-01, 00:04

Problemet er at landets intekter langt overstiger forbruket! Det som skyldes hundre års ukultur vil ta mange generasjoner å rette opp!

Fattigdoms - sunamien skylder over Hellas. Jeg har kanselert min årlige tur til Aten. I dagens situasjon vil jeg ikke føle meg særlig vell som turist!

http://e24.no/makro-og-politikk/barn...krise/20147936
Gammal 2012-02-01, 08:49
Banned

Det siste folk i Hellas trenger er vel nettop at vi ikke reiser dit? Turisme står for en betydelig del av den greske økonomien, og mye av de pengene vi legger igjen går jo nettop til den vanlig mann, småforetak?

Selv drar vi nedover om to dager!

Avtale med de private kreditorene kommer stadig nærmere, og det ligger an til at kreditorene ettergir 70% av sitt tilgodehavene og at det utstedes nye obligasjoner med en rent på 3,6%.
Gammal 2012-02-01, 09:34

Til øyene og småstedene kan du trygt reise, men jeg har problem med de store byene, Athen i særdeleshet, der føler jeg meg ikke trygg, selv om jeg snakker språket og kan passere som greker. Det har vært flere tilfeller i Athen hvor utlendinger er trakasert. De greske media gir utlendingene mesteparten av skylden for miseren. Tyskere og Østerrikere er direkte advart. Det omfatter også meg som har Østerriksk pass. Politiet har dårlig kontroll over fortvilelsen og raseriet.
Gammal 2012-02-01, 10:39
Banned

Det norske Utenriksdept. har ikke utstedt noe reiseråd hva angår Hellas per idag.

http://www.landsider.no/traveladvice/
Gammal 2012-02-01, 13:36
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Ærlig talt, jeg er i Athen rett som det er, og har venner som bor der (greske og utlendinger), har aldri blitt trakassert, og det er ingen grunn som helst til å føle seg utrygg der. Når det er demonstrasjoner på Syntagma kan man holde seg vekke derfra, bortsett fra det er Athen som den alltid har vært, bare litt fattigere.
Kan hende man ikke bør si det høyt dersom man er tysk, jeg vet ikke noe om akkurat det. Greske medier gir, delvis, Tyskland (ikke "utlendingene") skyld i miseren, men skyld fordeles også internt i landet. Uansett, de aller fleste grekere er faktisk smarte nok til å forstå at en tysk turist ikke kan ta ansvar for Merkels handlinger, håper snart tyskerne skjønner at ikke alle grekere er noen late skattesnytere
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:05.