Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-10, 18:20
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det var inte det som learo frågade....

Lissi - som gärna läser DIN syn på hur Greklands kris kan lösas, eftersom alla andras syn enligt Dig verkar vara fel
Tack för hjälpen Lisa.
Själv ger jag nog upp i denna fråga, det verkar inte gå att få ett vettigt svar.

Lars
Gammal 2011-11-09, 23:10
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Och framförallt, om du nu anser att de stora euro-ländernas agerande är felaktigt avseende räddningspaket och krav på sanering av Greklands statsfinanser, hur menar du att situationen ska lösas ?
Tja .... det undrar jag också. Frågan kvarstår obesvarad såvitt jag kan se.

Mats
Gammal 2011-11-08, 08:31
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Räntan i Italien är idag 6,7% och närmar sig snabbt 7,0% och då går deras ekonomi i taket och en liknande utveckling som i Grekland kan börja.
//Uffe
Hvilken rente er det snakk om? Er ikke renten på euro lik i alle land som benytter euro, en rente som settes av den europeiske sentralbanken ESB?

Jeg skjønner heller ikke hvilke penger den greske staten skal betale lønninger med hvis de erklærer seg selv konkurs?
Gammal 2011-11-08, 09:45
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Räntan är den ränta som gäller för upplåning på den öppna marknaden som It hittills har gjort och även Gr tidigare. När den går över 7,0% tvingas landet att gå till ECB och begära nödlån likt Gr har fått göra och hamnar då i ett annat läge.

Det är därför It är på väg in i samma sits som Gr fast med betydligt större pengar. Allt detta finns reglerat i EU:s regelverk.

Jag förstår heller inte var Gr ska få pengar ifrån till pensioner och dylikt om inte 8bn € betalas ut...

//Uffe
Gammal 2011-11-08, 14:17
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Räntan är den ränta som gäller för upplåning på den öppna marknaden som It hittills har gjort och även Gr tidigare. När den går över 7,0% tvingas landet att gå till ECB och begära nödlån likt Gr har fått göra och hamnar då i ett annat läge.

Det är därför It är på väg in i samma sits som Gr fast med betydligt större pengar. Allt detta finns reglerat i EU:s regelverk.

Jag förstår heller inte var Gr ska få pengar ifrån till pensioner och dylikt om inte 8bn € betalas ut...

//Uffe
Tja! 28. oktober kan man lese:

Fredag har Italia utstedt flere obligasjoner, og for alle peker rentepilene oppover i forhold til forrige gang.
Gjennomsnittsrente for de treårige statsobligasjonene som fredag ble utsted - til sammen på 3,1 milliarder euro - endte på 4,93 prosent, opp fra 4,68 prosent for en måned siden.
Renten på obligasjoner med løpetid frem til 2017 endte på 5,59 prosent, mens renten for obligasjoner med løpetid frem til 2022 endte på 6,06 prosent.
Totalt hentet Italia fredag inn 7,9 milliarder euro.
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:34.